• Joji

Bila i USA

Jag tänkte jag skulle starta en tråd för oss som ska bila i USA på bröllopsresan!

Jag och han som då är min MAN åker den 12 Juli. Startar några dagar i i San Fransisco, sedan kör vi mot Los Angeles via Monterey och Santa Barbara.

Efter Los Angeles är det Las Vegas. Sedan San Diego.

Sedan, den 28 eller 29 Juli flyger vi till Hawaii - Maui. (ska boka bestämt innan helgen)

Men här tänkte jag vi kunde dela med oss av tankar och tips. Hur man tänkt köra, var man tänkt bo, vad man tänkt göra... Ni som gjort en dylik resa: alla tips mottages tacksamt när det gäller hotell, tourer, restauranger etc etc.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 13:51
    Detta är mest en tråd för oss som ska bila på Västkusten! Jag borde skrivit det i rubriken, men missade det...

• Svar på tråden Bila i USA
  • Kampi

Vi bokade vår hyrbil nyligen och vi bokade en cab. Det var inte så dyrt jmf med en vanlig bil, tror det skiljde max 2000 kr för två veckor. Man vill ju passa på att åka cab när man väl är där Man kan ju alltid dra upp sufletten (eller vad det nu heter)...

Sommarpar skrev 2009-02-10 22:08:57 följande:
    Vi har hyrt en "vanlig" bil men jag hart en dröm att köra cab i LA. Hur är det med bilar i USA? är det värt det tror ni eller är det "säkrare" med en vanlig bil?
  • Joji

Jag har en cab här hemma, tar vanlig bil där!

Vi kommer som sagt bo tre nätter längs Highway 1. Först tänkte vi bara ta en natt, men tänkte om och tar Carmel, Pismo Beach och Santa Barbara.

Fast vi velar liiiite mellan Carmel och Monterey, men går just nu på Pumpkins beskrivning av Monterey, som förvisso var under lågsäsong... Någon som vill bidra med mer material som vi kan vela kring?

• Joji

Gällande Carmel kontra Monterey alltså...

• Ninnispinnis

Tycker absolut att ni ska besöka båda ställena, var ni sen väljer att övernatta spelar kanske inte jättestor roll. Vi bodde i Monterey, men jag håller nog med Pumpkin om att Carmel är mysigare. Ni kan ju kolla boendealternativ på båda ställena och låta det avgöra?

• sasso

Vi ska också boka vår hyrbil nu. Var bokade ni er? Genom vilken firma?

Kampi skrev 2009-02-11 14:51:37 följande:
    Vi bokade vår hyrbil nyligen och vi bokade en cab. Det var inte så dyrt jmf med en vanlig bil, tror det skiljde max 2000 kr för två veckor. Man vill ju passa på att åka cab när man väl är där Man kan ju alltid dra upp sufletten (eller vad det nu heter)...
  • Joji

Jag har hört att Hertz ska vara dyrare än vissa andra... Måste kolla upp detta!

• Pumpkin

Vi bokade via Hertz. Dels blev det inte särskilt mycket billigare genom alla dessa budgethyrbilssidor, dels ville min make ha "garantin" som ett större företag ger. Vi betalade drygt 6000kr för vår nya Chevrolet Malibu med Neverlost i knappt 3 veckor.

• Ninnispinnis

Vi bokade genom hyrbil.com (Alamo), de hade bra priser tycker jag. Det kostade inte heller något extra att hämta i LA och lämna i SF, vilket vi hade förväntat oss.

• Kampi

Hm, jag vet faktiskt inte genom vilken firma vi har bokat bil. Min fästman har kontakt med en researrangör här i Uppsala som fixar allt sånt åt oss. Tror det landade strax under 8000 kr för en Chrysler med cab, fria mil och gps i två veckor, då hämtar vi den i Vegas och lämnar den på flygplatsen i San Diego. Det brukar nog kosta extra att hämta och lämna bilen på olika ställen.

sasso skrev 2009-02-11 17:42:31 följande:
    Vi ska också boka vår hyrbil nu. Var bokade ni er? Genom vilken firma?
Svar på tråden Bila i USA