• Joji

Bila i USA

Jag tänkte jag skulle starta en tråd för oss som ska bila i USA på bröllopsresan!

Jag och han som då är min MAN åker den 12 Juli. Startar några dagar i i San Fransisco, sedan kör vi mot Los Angeles via Monterey och Santa Barbara.

Efter Los Angeles är det Las Vegas. Sedan San Diego.

Sedan, den 28 eller 29 Juli flyger vi till Hawaii - Maui. (ska boka bestämt innan helgen)

Men här tänkte jag vi kunde dela med oss av tankar och tips. Hur man tänkt köra, var man tänkt bo, vad man tänkt göra... Ni som gjort en dylik resa: alla tips mottages tacksamt när det gäller hotell, tourer, restauranger etc etc.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 13:51
    Detta är mest en tråd för oss som ska bila på Västkusten! Jag borde skrivit det i rubriken, men missade det...

• Svar på tråden Bila i USA
  • Lindybell

Tänk främst på att det är varmt - väldigt väldigt varmt - den tiden så boka med luftkonditionering.

Kampi skrev 2009-02-10 13:13:06 följande:
    Åh, vilken bra tråd! Vi bokade vår bröllopsresa för två veckor sedan och vi åker den 5 juli till New York, den 7 juli flyger vi vidare till Las Vegas och därifrån tänkte vi köra via Grand Canyon till San Francisco och sedan ner längs kusten (och stanna några nätter på vägen) till LA och slutligen till San Diego.I Vegas ska vi på på Luxor (pyramiden) men i övrigt är vi intresserade av hotelltips på de andra ställena!
  • Joji

Din beskrivning av Santa Monica kvällen avgjorde saken Pumpkin: En natt i Santa Monica it is!

Så till dagens frågor:

Boendetips i:
    Carmel
    Pismo Beach
    Santa Barbara

Alla som helst tips mottages tacksamt!

• Saltakatten

Tack Pumpkin. Det kan var bra att veta, eventuellt funderade vi på att åka i maj faktiskt. Har inte bestämt oss om vi ska åka överhuvudtaget än men det skulle vara så kul. Vi missade en hel del sist vi var i Kalifornien som vi gärna skulle vilja se.

Pumpkin skrev 2009-02-09 14:17:23 följande:
    Saltakatten: Det beror lite på när på året man åker dit, till Yosemite alltså, och hur mycket man vill vandra osv. Vi var där lördag-måndag, och hade alltså bara en heldag på oss att utforska naturen. Vi hann se det "viktigaste" men vi hann ju inte dra iväg på någon lång vandring direkt, vilket krävs om man t ex vill se Half Dome på riktigt nära håll. Men när vi var där, i september, så hade det inte gått att gå dit heller - vi hade mellan 35 och 40 grader varmt! Hade vi åkt i maj t ex, då hade vi nog velat stanna längre. Då finns det dessutom mer vatten i vattenfallen, när vi var där var det nästan helt torrt.Mellan Yosemite och San Francisco är det typ 35 mil om jag inte missminner mig, men det tar ett bra tag att ta sig de förhållandevis få milen ut ur nationalparken och även efter det är det en hel del smala, vindlande vägar uppe bland bergen.
  • Sommarpar

Vi har inte bokat i yosemite, tänkte ta en halv dag/heldag där inte mer men om det är så otroligt så kanske man ska stanna längre.. om ni har ngr bra prisvärda boende tips får ni jättegärna skriva, samma med San Francisco.

på rutt1 funderar vi på att boka utefter vägen beroende på hur mkt man kör och varrt man hamnar, vad tror ni om det, eller är det bättre/lättare att boka allt hemifrån?

jag har även en fråga om bil. Vi har hyrt en "vanlig" bil men jag hart en dröm att köra cab i LA. Hur är det med bilar i USA? är det värt det tror ni eller är det "säkrare" med en vanlig bil?

• Joji
    Sommarpar skrev 2009-02-10 22:08:57 följande:
    .på rutt1 funderar vi på att boka utefter vägen beroende på hur mkt man kör och varrt man hamnar, vad tror ni om det, eller är det bättre/lättare att boka allt hemifrån?jag har även en fråga om bil. Vi har hyrt en "vanlig" bil men jag hart en dröm att köra cab i LA. Hur är det med bilar i USA? är det värt det tror ni eller är det "säkrare" med en vanlig bil?
    Vi kommer att boka alla hotell hemifrån, känns säkrats! När jag backpackade i Australien bokade vi allt eftersom, men nu tänkte vi att vi skulle slippa tänka på sådant alls. Vi bestsämmer alltså innan vart vi ska stanna.

Ang bil, så har vi prel.bokat en cab, men tar nog en vanlig bil tror jag...

Har ni bokat flyg? Vad fick ni betala?
  • Pumpkin

Åh så roligt det är när man kan inspirera andra

I Pismo bodde vi på Motel6, mest för att det var billigast och det enda som var ledigt den natten (bokade på morgonen). Men det finns säkert mycket mysigare ställen att bo på

För er som inte upptäckt den sidan än så måste jag rekommendera min bästa vän (när jag ska planera resor): www.hotels.se.

Joji skrev 2009-02-10 21:28:22 följande:
    Din beskrivning av Santa Monica kvällen avgjorde saken Pumpkin: En natt i Santa Monica it is! Så till dagens frågor: Boendetips i:CarmelPismo BeachSanta BarbaraAlla som helst tips mottages tacksamt!
  • Pumpkin

I Yosemite måste man boka ganska långt innan, vi hade tur som hittade nånting ledigt någon månad innan vi åkte. Rekommenderar att man tar minst en natt där, om inte annat så för den underbara luften som är där och som gör det så skönt att sova (jag sov som ett litet barn!). Vi bodde som sagt på Falcon's Nest, jättemysigt men enkelt. www.yosemiteperegrine.com.

Vad gäller bil rekommenderar jag att man tar en vanlig bil, hur lockande det än känns med cab längs Hwy1.

Längs Hwy1 bokade vi allteftersom, det var "bara" i Los Angeles, Yosemite, San Francisco, Santa Monica och San Diego vi hade bokat boende. Allt däremellan fick bli det det blev.

• Linn74

Hej!

En fråga:
    Om man ska åka Highway 1 och inte vill ha ett detaljspäckat schema, utan lite mer avslappat och lugnt med mycket tid för avkoppling - vilka saker får man ändå inte missa?

Och hur många dagar tror ni att en sån långsam tripp skulle ta? 2-3 dagar - eller mer?

Svar på tråden Bila i USA