• Lapinette

Nästa anhalt ...

Då är det dags igen! Vart går nästa resa? Kanske till en liten stuga på den svenska landsbygden, en helg fylld med vänner, god mat och gott vin eller blir det safari i Sydafrika? Vilket som så följs vi åt här och ger varandra tips och idéer som förgyller vår tillvaro.

Har lagt ned några av våra gamla trådar här. Ibland behöver man ju gå tillbaka och kopiera lite tips.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html

• Svar på tråden Nästa anhalt ...
  • Lapinette

Man ska inte kolla in väderprognoser. Självfallet olika beroende på om man använder meteo france, BBC eller smhi och tyvärr inte lika fint och varmt som vi hittills har haft det. Vi får nog räkna med lite sol, lite regn i Champagne. Helt ok men sen blir det tyvärr busväder i Amsterdam. Solen skiner t o m onsdag men på torsdag när vi anländer kommer även skitvädret. Som sagt ... vi får väl se! Regnar det skippar vi tulpanerna i Keukenhof och ägnar mer tid åt shopping och besök i staden.

• Telis

Åh, vad härligt ni verkar ha, Lappis! Men du behöver inte tycka synd om oss här hemma, vi har haft det supervarmt och sol i Stockholm hela påskhelgen också. Det har varit en helt fantastisk helg.

Fast idag är jag tillbaka på jobbet igen så då kan du få tycka lite synd om mig ändå.

Vilka champagnehus ska ni besöka?

• Lapinette

Vi har besökt Louis Casters som vi blev rekommenderade där vi åt lunch. Köpte 3 flaskor av deras blanc de blanc och 3 flaskor millesime. Sedan åkte vi vidare till Franc Pasqual. Där klev vi bokstavligen rakt in i deras hem men damen tog glatt emot oss och berättade deras historia, hur de gör biochampagne (ekologisk) och där köpte vi 3 flaskor millesime grand reserve. Deras adress fick vi genom makens prenumeration av en fransk vintidning. Han grabbade deras specialupplaga av champagne precis innan vi åkte hemifrån. Vi har ett besök bokat hos Veuve Cliquot imorgon men eventuellt så byter vi det mot ett annat. Veuve är faktiskt en av de champagner jag inte är speciellt förtjust i.

Annars ... förutom att dricka en massa champagne har jag åter igen ätit en full meny med bl a foie gras, fisk, ost och en chokladdessert. När jag kommer hem får det bli soppa och sport varje dag .

• Piggelin1

Lappis - låter underbart! Inte det minsta avis...
    Vill åka dit igen!!

Hoppas att prognosen hinner ändra sig för A'dam tills ni kommer dit! Fast annars är ju shopping där inte fel heller
    Om ni vill kolla in en fin mataffär som avbrott i den vanliga shoppingen, så är Food Plaza bredvid shoppinghuset Magna Plaza jättefint. ...och i källaren på Food Plaza finns en Gall & Gall-butik (butikskedja m vin & sprit) där man kan prova vin!
    Beijenkorf (jfr m NK) som ligger vid Dam har en kul inredningsavdelning en eller två trappor upp. Ena änden av Kalwer Straat (dvs den stora shoppinggatan) som ligger närmast Dam är ganska "tacky", men om man börjar i andra änden, så är den OK.

• E11a

Nu har jag en reserapport att avlägga

New York var till största delen soligt men KALLT. Kallare än vad vi hade räknat med. Under 10 grader en del dagar. Brrrr. Man inser vad praktisk golfströmmen är. Idag var det 19oC på kvällen här i London och träden har massa löv och syrenerna och magnoliorna blommar för fullt. I NY var träden fortfarande kala utom några som blommade vackert och det fanns bara lite enstaka påskliljor. 5 dagar kändes faktiskt som en ganska lång och skön semester. Vi flög ett kvällsflyg över och eftersom man kommer fram bara 2 timmar senare samma kväll pga tidsskillnaden så man bör hålla sig vaken var det tur att vi blev uppgraderade till business och kunde ligga i våra flat-beds och sippa champange, prata och titta på bra filmer. BA har faktiskt flera riktigt bra viner och helt ok mat i business.

Vi tog det väldigt lungt på semestern och traskade runt och shoppade en del och åt massor av god mat. Vi bodde på ett hotell som heter Washington Square Hotel. Det var inte supermysigt men helt ok. Man får ett mycket coolare hotel för samma peng i Mid Town, men det är ett så trist område så jag tycker att det är helt klart värt att ta ett hotell i The Village istället med bekvämt gångavstånd till shopping, resturanger och barer i East och West Village, Soho, Chelsea och Meat Packing District... osv.

Här är några olika ställen som utgjorde mathöjdpunkterna:

Cabrito
    50 Carmine St (between Bedford and Bleecker Sts)
    Mexikansk mat som den smakar på västkusten. Prova get-taco! Har vunnit Time Out: Eat Out Awards 2009 Critics? choice Best new Mexican

The John Dory
    85 10th Avenue (between 15th and 16th Streets)
    Mycket uppmärksammand ny fiskresturang i coola Meat Packing. Supertrending inredning och imponerande viner. Maten var givetvis bra och det viskas om att de kommer få en stjärna snart, men riktigt sådan höjd tycker jag inte att det var faktiskt. Provade Long Island littlenecks för första gången och de var mycket speciella små musslor. Main Lobster är aldrig ett felval

Min absoluta favorit var (till lite roat förtret för maken tror jag eftersom han ansträngt sig att fixa bord på lite finare ställen) den lilla pärlan:
    Lexington Candy Shop (Lexington Ave at 83rd Street)
    www.lexingtoncandyshop.net/
    En liten Diner som har funnits sen 1925 (Jag tror att tanten som serverade oss har jobbat där sen dom öppnade. Hon var jättesöt, pratsam och väldigt disträ. Hon spillde mjölk på maken två gånger utan att hon märkte det).
    Dom hade de absolut godaste French Toast, smoked bacon and maple syrup som jag har ätit någonsin. Jag beställde en Corn muffin också. Det har jag inte ätit sen jag var i Georgia för typ 10 år sedan. Så gott!

Brunch på Balhazar är ju en NY instutition och de har fantastiskt bröd! Men potatis och ingen spenat till sina Eggs Benedict (är det bara vi som tycker det är lite konstigt? )
    www.balthazarny.com/
    80 Spring Street (btwn Broadway and Crossby)

Strip 13 E 12th Street
    www.striphouse.com/
    Har helt fantastiskt kött (prova tryffelstuvad spenat till din New York Strip... föståss) och mysig inredning. En del klagar på att serveringen kan vara lite turist-nonchalant. Det kan säkert stämma, men vi hade inga sådana problem men var där ganska tidigt på kvällen.

Det enda riktigt turistiga vi gjorde var en kväll efter middagen då vi åkte upp i Rokefeller Center för att titta på utsikten över NY by night. Mycket bättre än Empire State av två anledningar.
    1. Det är ingen kö
    2. Man har utsikt över vackert uplysta Empire State (och resten av Manhattan förståss)
    Maken tyckte nog att det var roligast när vi kastade oss in i taxin på 5th Ave och bad att få åka till Rokefeller Center och taxi-chaffisen inte visste var det var (!!?). Jag gav honom adressen (jag som inte ens bor i NY, ännu mindre har som yrke att transportera runt folk, vet var Rokefeller ligger) medan maken inte kunde hålla sig och istället förklarade att det var "a really tall building" om han kände till några sådana på Manhattan. Chaffisen höll på att skratta ihjäl sig åt den beskrivningen. Kul att dom hade roligt i alla fall .

Jag hade bokat en kvällsflygning hem. Landa 06.20 på Heathrow, in till kontoret, på med dräkten och en dag på jobbet. Funkade bara sådär.... flygresan är för kort för att man ska hinna sova tillräckligt. Bra 7 timmar är kort om man drar bort tiden det tar att komma up i luften och komma lite tillrätta och sedan blir man väckt 40 min innan landning även om man sovit sig igenom frukost. Det var också ganks turbulet. Turbulensen i sig stör mig inte så mycket men det där jäkla plingandet av och på med säkerhetsbältes skylten... grrr... bestäm dig! Av eller på!! Tung dag på jobbet. Man är inte 19 längre (det är en 3-4 år sedan dess ) det är uppenbart. Maken "jobbade hemmifrån" och det var nog lite skönare, men å andra sidan sitter han om en timme på ett flyg till Sydney och det är jag INTE avundsjuk på. Jag föreslog att han skulle stanna ute på Heathrow när vi landade igår. Han kunde ju sova i nån soffa och livnära sig på pretsels och oliver i loungen.

• Ab fab

Sitter här lagom avundsjuk... Champagne och New York... låter underbart. Vilka bra NY -tips. De är överförda till min lista med resetips- tack

Just nu får jag nöja mig med att Göteborg ser ovanligt vackert ut idag. Sol, blå himmel, stilla älv och lagom mycket jobb

• Lapinette

E11a - som vanligt kommer jag att kopiera dina restips och förvara tills det är dags för New York för oss.

Är nu tillbaka från vår rundresa. Kommer att rapportera mer senare men det bidde ca 40 flaskor som följde med oss bilen hem, hälften vin som legat lagrade hos svärmor och hälften champagne. Ja, en whiskey till mammas sambo och en päronconjac slank ned mellan Puttgarden - Rödby.

Sista av två dagar i Champagne ägnade vi åt ett besök hos Mercier som låg precis bredvid vårt hotell. Vårt hotell var faktiskt Eugene Mercier hem en gång i tiden och genomgick renoveringar 2002. Kan varmt rekommendera Villa Eugene. Vackra rum, oklanderigt rent och en fantasktisk frukost som man självfallet fick betala extra för (som vanligt i Frankrike).

Nå väl besöket hos Mercier visste vi skulle vara lite extra då det innebar en guidad tur i deras källare (som har milslånga korridorer) med tåg! Fick sedan provsmaka en av deras champagner och gå igenom deras shop. Köpte inget då deras champagne inte tillhör de bästa. Ok men inget mer än så.

Sen åkte vi till Reims och besökte självfallet katedralen där man har krönt Frankrikes tidigare kungar (innan man började hugga halsen av dem istället ). Promenerade i parken och tog det lugnt. Besökte ett par champagnebutiker och i den ena så rekommenderade damen oss en bok - Richard Juhlins. Köpte den faktiskt då jag inte vet om vi hittar den på engelska här hemma. På kvällen åt vi middag på ett Brasseri i Epernay och vi ville självfallet dricka champagne till maten. Maken hade under dagen i Reims frågat efter Diebolt-Vallois, en champagne som vi drack på F12 och aldrig sett tidigare. Ingen hade den men på restaurangen kunde vi beställa en flaska. Mmmm....

Dagen efter (den dagen vi skulle åka vidare till Amsterdam) så stannade vi till i två champagnebutiker i Epernay för att få tag på Diebolt. Ville få med ett par flaskor hem men ingen hade deras champagne. Fick istället telefonnummer till dem så maken ringde och 15 minuter senare var vi där och träffade Isabell. Hon hade mycket nära kontakt med Sverige och deras champagne finns på F12, Basement och några andra prestigerestauranger i Sverige. Richard Juhlin kände hon självfallet och då slänger maken ur sig min läkare (champagnefantast) namn och då skrattar hon och säger att han var ju här förra helgen. Världen är allt bra liten!

Två timmar senare och med 6 flaskor Diebolt-Vallois Prestige samt en flaska Fleur de Passion 2002, styrde vi äntligen kosan mot Amsterdam.

Amsterdam får jag skriva om en annan dag för nu ska jag hand om tvätten ... och imorgon är det arbetsdag igen. Känns konstigt, börjar få smak för bubblor och ledighet.

• E11a

Låter härligt Lapinette!
    Sitter här och blir sugen på champange. Jag ska ju sova nu!

• Duchess

Hej! Tänkte sticka in näsan i den här tråden och fråga om någon berest skribent har varit på Korsika? Vi funderar på att åka dit, och jag är nyfiken på några saker.

Var bor man bäst? Ile Rousse, Calvi eller något annat ställe?
    Går det bilfärjor över till Sardinien?

Svar på tråden Nästa anhalt ...