Äntligen tänkte jag att jag skulle försöka skriva lite om vår Barcelonatripp.
I det stora hela besökte vi samma sevärdheter som Lappis redan rapporterat om; Parc Güell, Casa Milà (ett av Gaudìs hus), Sagrada Familia, Olympiastadion, Montjuïc, helt enkelt "Barcelona-måsten" (inte Olympiastadion, iofs). Första dagen hade vi ösregn, så då gjorde vi det till en museidag och var på Picassomuséet, ett chokladmuseum och Barcelonas stora akvarium. Picassomuséet blev jag besviken på, för där fanns väldigt få av hans moderna verk, som är de som jag verkligen förknippar med Picasso och de som jag gillar bäst av det han gjort.
På Placa Reial hittade vi en restaurang vi verkligen gillade, så där åt vi två kvällar. Den heter Les Quinze Nits (www.lesquinzenits.com/) och serverar typ katalansk husmanskost till schyssta priser. Vi åt tre rätter och drack en halvliter av husets vin för unger ?45.- för två personer. Det allra bästa vi åt var ugnsstekt lamm; det var så otroligt mört och gott, smakade inte alls kofta, utan var väldigt saftigt utan att vara fett. Mums! Enda kruxet är att man inte kan boka bord, utan man får köa utanför. När de öppnade 20.30 på lördagskvällen var kön närmare 100 m lång! Men det är en stor restaurang, så ganska många kom ju in direkt. Började man köa en halvtimme innan öppning kunde man vara säker på att komma in (iallafall vid den här tiden på året). Även lokalbefolkningen åt där, så det är ju ett gott betyg.
Annars hade vi några jäsiga dagar, bortsett från den med regn, där vi spenderade mycket tid utomhus och bara njöt av att få lite sol på oss. Det är den bästa tiden på året tycker jag, när man kan lägga jackan och klarar sig med bara en tunnare kofta. Så härligt att komma ifrån det "vintertjocka"!