• Lapinette

Nästa anhalt ...

Då är det dags igen! Vart går nästa resa? Kanske till en liten stuga på den svenska landsbygden, en helg fylld med vänner, god mat och gott vin eller blir det safari i Sydafrika? Vilket som så följs vi åt här och ger varandra tips och idéer som förgyller vår tillvaro.

Har lagt ned några av våra gamla trådar här. Ibland behöver man ju gå tillbaka och kopiera lite tips.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html

• Svar på tråden Nästa anhalt ...
  • Ab fab

Ekerum är väl ett gammalt Sunwing om jag inte minns fel- det brukar betyda lite trist. Men stugan ser snygg ut och eftersom det är företagets stiftelse är det billigt. Vidamuseet har jag hört mycket om så dit vill jag gärna åka. Det otroligt spännande ut

• Mrs  B

Glöm för all del inte Kalmar!!!!!
    Mysig stad att strosa runt i och ett vackert slott!

• Piggelin1

Kom precis tillbaka från en underbar lunch med mannen, på Långedrags Värdhus
    www.langedragvardshus.se/

Yummie ...och dessutom underbar utsikt mot havet!

• Tinga

Lappis - vi tar färjan Esbjerg-Harwich, sen blir det sex nätter i Bournemouth på Englands sydkust, därefter färja Portsmouth-Caen, sju nätter i Bayeux i Normandie och sen några nätter under hemresan. Det blir hotell i England och B&B i Frankrike. Hotellen i Frankrike var väldigt dyra och ovanpå det tillkom ytterligare ca ?20 för frukost, så med B&B hamnade vi på ungefär halva priset.

Planen både i England och i Frankrike är att slappa varannan dag (hoppas på fint väder, så att man kan vara på stranden) och se oss omkring varannan dag. I Normandie blir det naturligtvis en dag som vigs åt D-dagen och landstigningsplatserna, krigskyrkogårdar osv, en dag åt klostret Mt San Michel och en dag åt Giverny med Monets trädgårdar.

I England har vi inte riktigt bestämt än vad vi ska besöka, men det lär bli Stonehenge och något gammalt slott iallafall. Troligtvis kör vi längs kusten en dag också, och besöker mysiga byar och sådär.

• Lapinette

Tinga - det låter jättehärligt! Jag och maken har ofta gjort så på våra semestrar, att vi tagit en slöardag och sedan varvat med en dag där vi åker runt och besöker. Fast vi har tenderat med att dra in på slöardagarna under de senaste semestrarna och det har istället blivit någon slötimme sen eftermiddag vid poolen efter en hektisk dag.

• Tinga

Så där ja; nu har vi bokat hotell för hemresan också. Det blir två nätter i Brügge och en natt i Bremen. I Brügge kommer vi ju att ha en del dag, så där ska vi väl hinna se oss omkring lite, fast natten i Bremen blir just bara en natt i Bremen, för att vi inte ska behöva köra vrållångt någon dag. Nu blir det max 55 mil på en dagsetapp, och det känns ok. Vi har förresten bokat ett, vad det verkar på hemsidan, jättemysigt B&B i Bayeux. www.la-madeleine.eu/

Lappis - vi har också haft späckat schema de senaste resorna, men nu när vi för första gången reser lite längre tid med våra barn känner vi att vi vill ha lite mer utrymme än vi brukar till att bara ta det lugnt. Vi är dessutom ganska slitna efter den senaste tidens kämpande, så vi behöver lite återhämtning också.

• Lapinette

Tinga - jag förstår absolut och tycker det är superstrongt av er att ge er ut med tvillingar och speciellt i den situation som det är för dem idag. Jag hade nog max orkat åka ut till min mammas landställe i två veckor.

Ert B&B ser jättemysigt ut!

• Lapinette

Telis efterfrågade vår tripp i Kalifornien så här kommer den.

3 nätter San Francisco
    www.unionsquare.com no 2 på Tripadvisor
    2 nätter Juli Yosemite
    www.yosemitepark.com/Accommodations_WawonaHotel.aspx
    1 natt så kommer vi att köra genom Yosemite och besöka Bodie. Sen kör vi så långt vi hinner och orkar och tar in på ett motell utmed vägen
    3 nätter San Diego
    www.lamplighter-inn.com no 7 Tripadvisor
    2 nätter Los Angeles
    www.hotelangeleno.com no 15 Tripadvisor
    1 natt Buelton/Solvang/los Olivos
    www.peasoupandersens.com
    2 nätter Carmel
    seaviewinncarmel.com/index.php no 3 B&B på Tripadvisor
    2 nätter Napa Valley
    www.candlelightinn.com no 2 B&B på Tripadvisor

• Lapinette

Tinga - om man har 1 full dag i Yosemite och vill uppleva vacker natur. Vad rekommenderar du att vi ska se? Vi lär nog gå upp supertidigt för temperaturen ligger just nu strax över 30 grader. Kan man simma där någonstans eller är det superkallt?

• Tinga

Lappis - jag rekommenderar att ni vandrar uppför något av vattenfallen som finns, antingen Vernal plus Nevada Falls eller Yosemite Falls. Från båda har man fin utsikt över en stor del av dalen; möjligtvis något bättre från Yosemite. Om ni går tidigt på morgonen lär det vara ganska folktomt på båda rutterna, så att ni får njuta av naturen i stillhet.

Det finns en liten badsjö som heter Mirror Lake. Har för mig att vattnet var ganska kallt, men då är det ju svalkande om inte annat.

• Lapinette

Tinga .... åhhhh vad jag längtar!

• Tinga

Lappis igen - jag såg nu att ni ska bo på Wawona Hotel, som inte ligger i Yosemite Valley, utan längre söderut. Vi var aldrig i den delen, så den känner jag inte till något om, men jag tror att de flesta lederna finns i Yosemite Valley. Iallafall de som jag tipsat om finns där, för det var där vi bodde. Å andra sidan är det ju inte jättelångt dit, så det borde ju gå att köra dit på morgonen isåfall. Hotellet ni ska bo på såg jättefint ut!

• Lapinette

Tinga - trodde vi skulle bo mitt i dalen ... du ser hur liten koll man har.

• Tinga

Nä, jag vet; oftast sitter man och tittar på olika boenden tills man är helt snurrig i huvudet och ibland tillskriver man det stället man bokar egenskaper det inte har, för att minnet sviker en och man blandar ihop det med något annat. Men ni får säkert en härlig upplevelse i Yosemite oavsett vad ni hittar på där.

• E11a

Lapinette - Jag har bott på Wawona och tyckte det var jättebra!

Håller med om att hiking turerna upp längs vattenfallen är vackra. Type Yosemite falls. Ta med kikare och titta på klättrarna på El Capitan väggen. Något sequoia/redwood bestånd ska man besöka. Jag ÄLSKAR Yosemite och längtar tillbaka massor. Tror inte jag har varit där mitt i sommaren..... jo förressten det har jag faktiskt. typ juni/juli.

• E11a

Jamen det jag utöver ovan babbel skulle säga är:

Ha en supertrevlig resa!!!

• Lapinette

E11a - tackar, tackar! När är det ni ska åka (har för mig att det var i höst... typ september)?

• Ab fab

Igår var det blå himmel och varmt här på västkusten. Vi åkte till Orust. Vattnet var varmt och skönt. Ute med båten. Dök efter musslor som blev en fantastisk soppa. Och så hittade jag ostron- första gången jag plockade sådana. Idag är det regntunga skyar så jag skruttar omkring hemma- lagar mat, läser o tvättar. Men även det är semester

• Lapinette

Låter superhärligt! Ostron och musslor som man fiskar själv låter exotiskt för en stockholmare.

Svar på tråden Nästa anhalt ...