• Lapinette

Nästa anhalt ...

Då är det dags igen! Vart går nästa resa? Kanske till en liten stuga på den svenska landsbygden, en helg fylld med vänner, god mat och gott vin eller blir det safari i Sydafrika? Vilket som så följs vi åt här och ger varandra tips och idéer som förgyller vår tillvaro.

Har lagt ned några av våra gamla trådar här. Ibland behöver man ju gå tillbaka och kopiera lite tips.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html

• Svar på tråden Nästa anhalt ...
  • Piggelin1

Joji - jag tänker direkt på Rotari, ett italienskt bubbel som är ett bra alternativ till riktigt bubbel! Kostar runt hundralappen per flaska & finns också som rosé!

• Telis

Jag lägger också min röst på Rotari Rosé, jag tycker det är jättegott.

• Telis

Och tack för Amsterdamtipsen! Amsterdam är veckans raket på min önskereselista.

• Ab fab

Vi drack Rotari rosé i söndags. Helt ok tycker jag. men såg på systemet att det fanns en cremant de Bourgogne rosé. Den har jag aldrig druckit men gillar cremant bourgogne "vanlig"

• Lapinette

Gällande Amsterdam så var vi endast där i två dagar så jag kan inte Adams en bråkdel av Piggelin men här kommer lite tips ändå.

Vi bodde vid Leidseplein vilket var suverän utgångspunkt. Det fanns många små ställen att äta på och det var nära in till de centrala delarna och sevärdheter så som museer etc. Precis utanför vår hotelldörr fanns det även kanalbåtar som vi tog en solig eftermiddag.

Annars prommenerade vi runt stan på stan och försökte shoppa på Kalverstraat men det enda vi kom hem med var ett par skor till maken. Självfallet blev det besök i Red light district för att titta på flickorna och coffeshops som erbjuder t o m en lektion i hur man odlar sitt eget "gräs".

Vi fick tips på vårt hotell om en gata som hade många och olika restauranger. Den ligger i närheten av blomstermarknaden och heter Reg. Dwarsstraat. Ska erkänna att vi åt där hela tiden. Första kvällen hoppade vi in på en mexikansk/cubansk restaurang som var supermysig och hade en stor, mörk man bakom baren med ett härligt dundrande skratt. Sen åt vi lunch dagen efter på en thairestaurang för att avsluta sista kvällen med en helt suverän fransk fiskrestaurang. Åt färsk sparris och en gudomlig fisk med champagnesås. Vandrade sedan vidare på den gatan och hamnade på en gaybar. Förstod inte det först men efter att ha sett Queen och en massa halvnakna karlar som projecterandes ut på en vägg så förstod vi. Maken satt så han inte såg ... desto bättre för mig .

Det fanns även en teppanyakirestaurang på den gatan som jag gärna hade provat men det var fullt. Som sagt en gata full med olika nationaliter och val så för oss som inte orkade boka var det suveränt. Vi gick dit och så kände vi efter ... kurrar magen för thai, japanskt, mexikanskt, franskt ...??

Sista dagen gav vi oss ut för att leta tulpaner och väderkvarnar innan vi gav oss iväg mot Sverige (vi hade ju bil).

• Ab fab

Ni lockar till resor. Sydafrika har ju hamnat på topplistan efter era berättelser, nu tror jag det får bli en tur till Amsterdam snart

men först är det London på fredag

• Lapinette

Ha det så härligt i London. Ska ni göra något speciellt med ungdomarna där, fotbollsmatch, musikal eller enbart mysa runt i stan?

Det är onekligen lite lättare och närmare att ta sig till Amsterdam än Kapstaden.

• Ab fab

Ingen av dem har varit där tidigare så det blir allmän guidning först. Pubrunda, British Museum och vintageshopping. Ingen musical- det var ett krav från 20-åringen Maken har önskat besök vid nollmeridianen och på ett klockmuseum (vi har en engelsk 1700-tals klocka hemma)

• Lapinette

Du får berätta när du är tillbaka. Fast jag har varit i London typ 8 ggr och är en dansfantast så har jag fortfarande inte varit på en musikal och inte heller vid nollmeridianen eller på något klockmuseum. Det finns så otroligt mycket att se och göra där.

Svar på tråden Nästa anhalt ...