Gällande Amsterdam så var vi endast där i två dagar så jag kan inte Adams en bråkdel av Piggelin men här kommer lite tips ändå.
Vi bodde vid Leidseplein vilket var suverän utgångspunkt. Det fanns många små ställen att äta på och det var nära in till de centrala delarna och sevärdheter så som museer etc. Precis utanför vår hotelldörr fanns det även kanalbåtar som vi tog en solig eftermiddag.
Annars prommenerade vi runt stan på stan och försökte shoppa på Kalverstraat men det enda vi kom hem med var ett par skor till maken. Självfallet blev det besök i Red light district för att titta på flickorna och coffeshops som erbjuder t o m en lektion i hur man odlar sitt eget "gräs".
Vi fick tips på vårt hotell om en gata som hade många och olika restauranger. Den ligger i närheten av blomstermarknaden och heter Reg. Dwarsstraat. Ska erkänna att vi åt där hela tiden. Första kvällen hoppade vi in på en mexikansk/cubansk restaurang som var supermysig och hade en stor, mörk man bakom baren med ett härligt dundrande skratt. Sen åt vi lunch dagen efter på en thairestaurang för att avsluta sista kvällen med en helt suverän fransk fiskrestaurang. Åt färsk sparris och en gudomlig fisk med champagnesås. Vandrade sedan vidare på den gatan och hamnade på en gaybar. Förstod inte det först men efter att ha sett Queen och en massa halvnakna karlar som projecterandes ut på en vägg så förstod vi. Maken satt så han inte såg ... desto bättre för mig .
Det fanns även en teppanyakirestaurang på den gatan som jag gärna hade provat men det var fullt. Som sagt en gata full med olika nationaliter och val så för oss som inte orkade boka var det suveränt. Vi gick dit och så kände vi efter ... kurrar magen för thai, japanskt, mexikanskt, franskt ...??
Sista dagen gav vi oss ut för att leta tulpaner och väderkvarnar innan vi gav oss iväg mot Sverige (vi hade ju bil).