• Lapinette

Nästa anhalt ...

Då är det dags igen! Vart går nästa resa? Kanske till en liten stuga på den svenska landsbygden, en helg fylld med vänner, god mat och gott vin eller blir det safari i Sydafrika? Vilket som så följs vi åt här och ger varandra tips och idéer som förgyller vår tillvaro.

Har lagt ned några av våra gamla trådar här. Ibland behöver man ju gå tillbaka och kopiera lite tips.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html

• Svar på tråden Nästa anhalt ...
  • Ab fab

Både Epernay och Reims är underbara städer tycker jag. Vi bodde på ett rätt trist hotell i Reims tyvärr så inget jag skall rekommendera. Ta med Rickard Julins bok som guidebok- den räcker långt.
    En skön klassisk bar är palace (tror jag att den heter, jag hoppas verkligen jag har rätt) enkel bistro med riktigt många bra champagner att välja mellan.

• norgejente

Hej!
    Vilket hotell bodde ni på? Fint att veta så att vi inte bokar in oss där!
    Boken skall snart köpas in

Ab fab skrev 2009-05-15 13:54:18 följande:

Både Epernay och Reims är underbara städer tycker jag. Vi bodde på ett rätt trist hotell i Reims tyvärr så inget jag skall rekommendera. Ta med Rickard Julins bok som guidebok- den räcker långt.En skön klassisk bar är palace (tror jag att den heter, jag hoppas verkligen jag har rätt) enkel bistro med riktigt många bra champagner att välja mellan.
  • Lapinette

norgejente - boken ger även några hotel och restaurangtips så om ni inte vet vart ni ska bo i Reims kanske ni hittar ett bra hotell i boken.

Själv sitter jag på vårt hotellrum i Annecy och ska snart ned till frukost. Kom hit sen eftermiddag igår och vandrade nostalgiskt genom gamla stan och utmed sjön. En del ställen är desamma men självfallet är det mycket som också är nytt. Åt på en lite rolig restaurang dom heter (översatt) Grisörat och det var fullt med porslinsgrisar överallt. Fick en gåslever som var enorm och en entrecote som var för 4 personer! När jag hade ätit mig mätt såg det ut som jag inte rört kötbiten. Gillar inte att lämna men det var stört omöjligt att äta upp.

Idag ska vi nog blanda dagen med lite promenad och sevärdheter.

• Ab fab

Skickar e hälsning från Dublin. Det regnar här ...suprise. Bor på ett fantastiskt hotell- Westbury. Ett klassiskt hotell med grym service.

Rapport från provningen av Pol Roger med Richard Juhlin kommer senare.. men det var klart värt pengarna

• Mrs  B

Hej hej!!!!

Har en liten undran/fråga:

I år är det min tur att ordna en överraskning för min man på vår bröllopsdag och nu undrar jag om någon vet ett bra ställe med övernattning och gärna lite vinprovning i Skåne?????

• Piggelin1

Hej MrsB - Kronobergs Slott - har inte de vinprovningar?
    Ska fundera på om jag kommer på ngt mer!

Karlaby Kro - de kanske har ngt sådant?

• Piggelin1

Ab Fab - ser fram emot Richard Juhlin-rapporten!

Kul med Dublin!

• Adamia

Hej Piggelin! Jag har varit hemma i (arktiska) Sverige ett par veckor, men nu är vi tillbaka i sommarvärmen.

Vet du var de ska bo? Om de har en hyrbil spelar det egentligen inte så stor roll. Det är mysigt att åka den slingrande bergsvägen från Andratx upp till Pollença med stopp i Valldemossa och Deia. Den än mer slingrande vägen som går ner från bergen ner till Sa Calobra är också ett tips - där nere i Sa Calobra finns en "gömd" ravin och det är mysigt att ta med en picknick dit. Klostret i Lluc avslutar den dagen och sedan middag i Pollença på Can Costa.

I Palma kan man med fördel äta på Forn de San Juan i La Lonja. Innan middagen cocktails på Abaco tvärs över gatan där man inte betalar för kvalitetscocktails så mycket som för atmosfären där inne. Forn de San Juan rekommenderar jag verkligen. Där har vi träffat den förste trevlige kyparen hittills på ön. Nå, man ska inte överdriva, men det här med customer service lämnar en del att önska ibland. Maten är dessutom ljuvlig.

Under dagtid i Palma kan man äta eller fika vid Es Baluard, moderna konstmuséet. Det är en liten undangömd pärla där i form av en restaurang med hyfsad mat och en underbar utsikt. En lyxlunch får man på Club Sushi nära Passeig des Born, men vill man vara mer traditionellt spansk håller man sig till tapasbaren "La Boveda" i La Lonja, nästan precis vid själva gamla fiskmarknaden som ser ut som en kyrka.

Själv är jag inte mycket för strandliv (så man kan fundera vad jag gör på Mallorca), men stranden Es Trenc är fantastisk och den här tiden på året kanske den inte är alltför överfull.

Vill man se de trendiga och vackra (eller de som försöker vara det ena eller det andra) plus strandliv är Puro Beach ett måste. Det ligger nära flygplatsen, vid stranden. Här kan man köpa dyra drinkar och beundra servitörerna som alla verkar vara dansare som inte hittat jobb inom showbiz utan hamnat är istället. Kanske är det därför de alltid är på så dåligt humör? Men lite roligt är det.

Jag gillar inte: Magaluf, Puerto Pollensa, Alcudia och Arenal. Men man kan med fördel åka till Magaluf på safari, som vi brukar kalla det. Riktigt roligt. Billig mat hittar man där också, men man får som bekant det man betalar för!

• Ab fab

I fredags var vi på restaurang Basement i Göteborg. De fick precis full pott av uteätarna i GP så timingen kändes perfekt. Temat var champagne med Richard Juhlin.

Ända sedan min man o jag träffades har champagne varit ett tema. Förutom att vi gärna dricker champagne har vi har varit i Champagne två gånger för att prova o besöka gårdar. Båda gångerna när vi rest i Champagne har vi haft med oss Richard Juhlins bok 3000 champagner som guidebok (lite klumpig att bära med sig). Champagne var temat på vårt bröllop.

Det var femte gången Juhlin var på Basement och äntligen fick vi chans att vara med. I år var temat Pol Roger. Vi började med ett glas NV när vi kom dit. Gott så det slank lätt ner. Sen gick vi ut på gatan för här skulle sabreras. Och det funkade. Vilket partytrick *s*. Perfekt avslagen hals fast inte med sabel utan med kock-kniv....
    Väl till bords serverades först grodlår. Nix det gick inte.. jag kunde inte tänka mig att äta det. Men brödet var gott.
    Första rätt var en lättrökt laxkub serverad med en körvelhollandaise. Till det serverades Blanc de blanc 1999 Fantastisk sås. Champagnen var lättdrucken. Fräsch som en sommarmorgon. Blanc de blanc är mina favoriter och den här var ett bra exempel.

Andra rätt var anklever med chokladbönor. Konstig kombination? Kanske det men det var fantastisk god. Brut Vintage 1999. Fylligare och kraftigare, doftade underbart. Fisk efter det. Halstrad torsk med en sås på sur grädde och löjrom. WOW, fantastisk god . (jag undrar hur många gånger jag säger fantastisk om den här kvällen?). Till fisken var det en Brut vintage 1993 som var ännu bättre. Sträv och rejäl, perfekt.

Paradnumret kom till nästa rätt. Då serverades prestigechampagnen Cuveé Winston Churchill 1998, som doftade bröd och champinjon, men jag gillade nog vintage 1993 ännu mer. Till detta var det kaninsadel med rotfrukter. Inte den rätt jag gillade bäst och det kanske avspeglades på mitt omdöme om champagnen. Eller var det tvärt om.

Desserten var makalös. Smultronmousse och rabarbsorbet. Till detta var det salmiaksnören (ni vet gammaldags skosnöregodis) och salmiakkulor. Vilken kombination. Det var en fullkomlig fullträff. Det serverades Rosé vintage 2000 till desserten. Jag är inte jätteförtjust i roséchampagne. Den här var drickbar men inte så att den kunde konkurrera med de andra.
    Den snälla servitrisen serverade ett extra glas vintage 1999 och det sa man ju inte nej till.

Vi avslutade med att köpa Juhlins bok ?Champagneguide? med ett betydligt bättre format för att ta med sig på resa

• Lapinette

Ab fab - har nu haft högläsning för maken . Några av champagnerna du provade har vi här hemma t ex Brut Vintage 1999 och Blanc de blanc 1999 men en Cuveé Winston Churchill 1998 skulle inte vara fel att få prova.

Svar på tråden Nästa anhalt ...