Hej Piggelin! Jag har varit hemma i (arktiska) Sverige ett par veckor, men nu är vi tillbaka i sommarvärmen.
Vet du var de ska bo? Om de har en hyrbil spelar det egentligen inte så stor roll. Det är mysigt att åka den slingrande bergsvägen från Andratx upp till Pollença med stopp i Valldemossa och Deia. Den än mer slingrande vägen som går ner från bergen ner till Sa Calobra är också ett tips - där nere i Sa Calobra finns en "gömd" ravin och det är mysigt att ta med en picknick dit. Klostret i Lluc avslutar den dagen och sedan middag i Pollença på Can Costa.
I Palma kan man med fördel äta på Forn de San Juan i La Lonja. Innan middagen cocktails på Abaco tvärs över gatan där man inte betalar för kvalitetscocktails så mycket som för atmosfären där inne. Forn de San Juan rekommenderar jag verkligen. Där har vi träffat den förste trevlige kyparen hittills på ön. Nå, man ska inte överdriva, men det här med customer service lämnar en del att önska ibland. Maten är dessutom ljuvlig.
Under dagtid i Palma kan man äta eller fika vid Es Baluard, moderna konstmuséet. Det är en liten undangömd pärla där i form av en restaurang med hyfsad mat och en underbar utsikt. En lyxlunch får man på Club Sushi nära Passeig des Born, men vill man vara mer traditionellt spansk håller man sig till tapasbaren "La Boveda" i La Lonja, nästan precis vid själva gamla fiskmarknaden som ser ut som en kyrka.
Själv är jag inte mycket för strandliv (så man kan fundera vad jag gör på Mallorca), men stranden Es Trenc är fantastisk och den här tiden på året kanske den inte är alltför överfull.
Vill man se de trendiga och vackra (eller de som försöker vara det ena eller det andra) plus strandliv är Puro Beach ett måste. Det ligger nära flygplatsen, vid stranden. Här kan man köpa dyra drinkar och beundra servitörerna som alla verkar vara dansare som inte hittat jobb inom showbiz utan hamnat är istället. Kanske är det därför de alltid är på så dåligt humör? Men lite roligt är det.
Jag gillar inte: Magaluf, Puerto Pollensa, Alcudia och Arenal. Men man kan med fördel åka till Magaluf på safari, som vi brukar kalla det. Riktigt roligt. Billig mat hittar man där också, men man får som bekant det man betalar för!