• Lapinette

Nästa anhalt ...

Då är det dags igen! Vart går nästa resa? Kanske till en liten stuga på den svenska landsbygden, en helg fylld med vänner, god mat och gott vin eller blir det safari i Sydafrika? Vilket som så följs vi åt här och ger varandra tips och idéer som förgyller vår tillvaro.

Har lagt ned några av våra gamla trådar här. Ibland behöver man ju gå tillbaka och kopiera lite tips.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html

• Svar på tråden Nästa anhalt ...
  • Piggelin1

Hej hej tjejer,
    jag har inte tagit mig tiden alls att kika in här på sistone, men så såg jag precis era senaste inlägg angående att ta med en laptop till USA.
    Här på jobbet så har alla fått rådet (sen i höstas?) att i möjligaste mån INTE ta med laptopen om man reser till USA, eftersom de kan beslagtas i gränskontrollen - följder av "9.11" gissar jag. Ska rota lite mer i det & återkomma!

En annan grej som jag läste häromdagen (minns inte var) - det var att det numera krävs visum (sen 1 januari) till USA Tycker det låter jättekonstigt, men kan säkert vara värt att kolla upp en extra gång för säkerhets skull.

• Piggelin1

Jag klipper & klistrar:

2008-12-15 10:00

Important information for travel to the USA 2

The U.S. Department of Homeland Security has introduced a new Electronic System for Travel Authorisation, known as ESTA. We informed earlier about this in the news item 'Important information for travel to the USA'.

Today ESTA is available on a voluntary basis; but we want to remind all our business travelers that ESTA approval becomes mandatory as of 12 January 2009.

Under the new regulations, citizens from any of the 27 countries that are currently part of the visa waiver program must register with the U.S. government online at least three days before departing for the United States. Travelers must provide the same information as on an I-94 card, including a passport number, country of residence, disclosure of communicable diseases and travel plans. The information will remain valid for two years; travelers will not need to re-register during the time period.
    The new system will affect both tourist and business travelers. The ESTA will allow the DHS to screen travelers before they enter the United States.

All airlines are not yet connected to the system, and the travelers must in that case both register on Internet and fill in the I-94 card on the flight to US.

The following countries are part of the visa waiver program:
    Andorra, Australia, Austria, Belgium, Brunei, Denmark, Finland, France, Germany, Iceland, Ireland, Italy, Japan, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, the Netherlands, New Zealand, Norway, Portugal, San Marino, Singapore, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland and the United Kingdom - and newly added: Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania and Slovakia.

Link to ESTA Electronic System for Travel Authorization:
    www.CBP.gov/esta

• Piggelin1

Telis - jag skulle välja Sydafrika Fast Island är ju lite närmare förstås!

• Lapinette

Piggelin - tack för info. Vet att maken kollat upp en del eftersom de ändrar sina inreseregler konstant. Jag måste även kolla upp om mitt pass funkar eller ej... har hela tiden skjutit på det och nu ligger det som en påminnelse i helgen.

• Piggelin1

The U.S. Department of Homeland Security - visst är det ett underbart uttryck...

• Telis

Hej Piggelin!

Jag var ju i USA i höstas och det var inga problem att ta med sig datorn. Jag tror att 75% av alla passagerare har datorer med sig nu för tiden. Men visst får dom beslagta datorer om dom vill.

• E11a

Jag tror inte heller LT är något problem. Vi hade med en till NYC i påskas. De flesta som reser till NYC måste ju vara business-resenärer. Jag har aldrig sett en 747:a med en så pytteliten ekonomidel (som vi tyvärr satt i på vägen hem... dom verkar oftast bara uppgradera en åt ett håll? Är det någon som vet om det är så?). Nästan bara flat-beds rutten London-NYC och nästan alla dom har garanterat LT.

Ang visum (eller rättare sagt en visa waiver snarare än visum förståss ) så tar det ca 30 sekunder att ansöka om ESTA on-line och det är gratis (inte som till tex Australien där man också gör det on-line men det är en avgift). Men det är ju USA så det står ju klart att tydligt att ett godkänt ESTA på INGET VIS GARANTERAR ATT MAN BLIR INSLÄPPT när man kommer till THE UNITED STATES OF AMERICA..... förståss .

• Joji
    Telis skrev 2009-04-28 14:51:25 följande:
    Det verkar som om du åker först av oss, Joji. Det är ju suveränt, jag hoppas få massor med bra tips av dig och Lapinette innan vi åker!
    Haha, ja det hoppas jag kunna bidra med! Förhoppningsvis kan vi även skriva under tiden vi reser!

För jag VÄGRAR göra någon backup plan till vår resa. Vi SKA till USA, så är det bara. Så, jag lever i denial lite till!
  • Lapinette

Nu har de höjt varningen till 5 av 6 gällande "den nya influensan".

Svar på tråden Nästa anhalt ...