• Lapinette

Nästa anhalt ...

Då är det dags igen! Vart går nästa resa? Kanske till en liten stuga på den svenska landsbygden, en helg fylld med vänner, god mat och gott vin eller blir det safari i Sydafrika? Vilket som så följs vi åt här och ger varandra tips och idéer som förgyller vår tillvaro.

Har lagt ned några av våra gamla trådar här. Ibland behöver man ju gå tillbaka och kopiera lite tips.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html

• Svar på tråden Nästa anhalt ...
  • Lapinette

Vad ska ni mer hitta på och när är det ni ska upp hit?

• Ab fab

Det blir nog
    Skärgårdstur till Grinda
    Riddarholmskyrkan
    Nordiska museet (en av mina BT vänner är med i en bröllopsutställning där)
    Milleniumpromenaden
    Shopping
    Frukost på Xoko, Boule och Berså, Lydmar

• Lapinette

Låter supermysigt! Flera av era ställen har jag också på min att göra lista så som Grinda. Jag och maken skulle dit på en av våra första dejter men missade att gå av så vi hamnade ute i Sandhamn istället.

Om ni är sugna på lite partaj kan jag rekommendera Riche (för oss som är över 35 år) och Hotellet om man vill sitta på mysig bakgård.

• Ab fab

Riche är ett bra tips. Det skall noteras*s*. Fick eurobonustidningen häromdagen med sommartips från Stockholm

• Lucia05

Tack för tipset. Ska hålla utkik efter Piggelin!

• Lapinette

Eftersom Piggelin verkar vara busy så tar jag mig friheten och kopierar hennes tidigare Amsterdamtips till dig, Lucia05.

A'dam-tips

En generelll länk till roliga barer runt om i världen, flera bra ställen i A'dam finns med.
    www.worldsbestbars.com/city/amsterdam/index.htm
    Några ställen som omnämns & som är klart bra:
    ? Brasserie Harkema ? bra mat, helt OK prisnivå. Boka bord i förväg. www.brasserieharkema.nl/index_eng.php
    ? Cafe de Jaren ? perfekt för en kaffe, lunch eller en öl. Ligger centralt, rätt nära Kalverstraat (shoppinggatan) & Singel (blomstermarknaden) Deras uteservering på baksidan ut mot kanalen är klart trevlig. Vi lade till där med båt en sommar för två år sen för att ta en öl  restaurants.diningcity.com/amsterdam/cafedejaren/en/index.html
    ? De Huyschkaemar ? bra bar med bra musik. Finns flera restauranter på samma gata (Utrechtstraat), ett bra tapasställe, bra fik (Coffee House), & en kul restaurant som jag tror heter Kitsch
    ? Diep ? helt ok "slinka en en kortis-bar" centralt, finns ytterligare en eller par barer (Bep) till, vägg i vägg. Ligger till vänster om gallerian Magna Plaza resp Food Plaza , se mer om detta nedan).
    ? NOA, både restaurant & bar

Några andra egna tips
    Werk, ligger precis vid Anne Frank Huis på Prinsengracht. Restaurant, bra bar, ofta spontandans senare på kvällen. Var där förra vintern, klart bra!
    www.werck.nl/

Moko Perfekt att sitta på deras uteservering & ta en kaffe, lunch eller öl/drink.
    Amstelveld 12 (626 1199 ), Tram 16, 24, 25.
    Open 11.30am-1am Mon-Thur, Sun; 11.30am-2am Fri, Sat. Kitchen noon-4pm, 6-11pm daily.
    Main courses ?16-?18.
    With one of the most scenic terraces in Amsterdam, this wooden church - once the stable for Napoleon?s horses - is a lovely place at which to munch posh sandwiches on a sunny day. Evenings see it transform into a highly regarded purveyor of fusion food.

Finch
    Noordermarkt 5 (626 2461). Tram 1, 2, 5, 13, 17, 20.
    Open 7am-1am Mon; 10am-1am Tue-Thur; 10am-3am Fri, Sat; 11am-1am Sun.
    Located in one of the city?s more scenic squares, Finch attracts a hip and artistic crowd to its vaguely Wallpaper*-like interior, whose trendiness is happily muted by the carefully cultivated, carefree vibe. The excellent eats, grooving tunes and charming staff make it a top hangout.

Generellt tips ? boka bord i förväg om ni ska käka middag, kan annars vara svårt att få plats.
    Akta er annars för barer & restauranter mellan Centralen & Dam liksom runt & i red light district. Turistfällor! Det finns en del barer & dansställen runt Rembrandtplein, mest turister även där. Området runt Leidseplein & intill Spui är i så fall bättre.

Shopping etc
    Kalver straat, största shoppingatan.
    PC Hofstraat ? ligger nära van Gogh-muséet. Lite dyrare/lyxigare shoppinggata, om man är sugen på det!
    Magna Plaza. Stor galleria i fd posthus, grundat av en svensk (som hette Magnus ngnting!). Ligger liksom bakom Dam (stora öppna platsen) & slottet.
    Food Plaza ? om man är matnörd (som jag), så är detta Albert Heijn's (ICAs motsvarighet i Holland) flaggskeppsbutik, ligger bredvid (till vänster) Magna Plaza. I källaren (separat ingång) finns deras vin- & spritbutik "Gall & Gall"? grymt välsorterat & förra vintern provade vi vin där med brorsan.
    Café Esprit, ligger bakom den stora Espirit-butiken mitt på Kalwer Straat (stora shoppinggatan), mot den öppna platsen (Spui). Inte att förväxla med Esprit-butiken som ligger i ena änden av Kalwer Straat. Har varit där många ggr & lunchat, både väldigt fräsch mat & junk food, beroende på vad man är sugen på ? sallader, panini, foccacia, hamburgare, pasta osv, osv.
    Waterstones, säljer engelska böcker, tidningar (har shoppat en hel del reseböcker & kokböcker där). Ligger intill Café Esprit.
    Singel ? blomstermarknaden. Grymt vackert! Jag brukar alltid köpa med mig blommor hem! Mkt billigare än i Sverige!

Åka kanalbåt ? faktist himla intressant, även om det kanske känns lite "turistigt".

Albert Cuyp marknaden ? ligger i stadsdelen Pijp. Kul att strosa runt & kolla. Finns flera bra fik/lunch/brunchställen i krokarna, bla The Chocolate Bar. Restauranten Bazar ligger på Albert Cuyp Straat, inrymd i en kyrka! Funkar även för lunch!

Sist men inte minst, ett par länkar:
    www.simplyamsterdam.nl/food.htm
    www.specialbite.com/&iLang=2

-----

Senaste nytt, mars 2007:

Vi lunchade på Jamie Olivers restaurant ?Fifteen? ? klart fräsch & god mat. Möjligen lite långsam service, men kul att ha varit där!
    www.fifteen.nl/index.php&menu=103

Testade även vinbaren Bubbles & Wine, ligger på samma gata som Harkema, ett stenkast från Dam.
    www.bubblesandwines.com/

• Piggelin1

Åhhhh, Lappis - du är en ängel!!!
    Var bortrest i helgen & har nu haft två superhektiska dgr på jobbet & imorgon lunch flyger vi till Jämtland/Östersund & stannar där över helgen (internetlös i massor med dgr, hur ska detta gå?! Kanske kan låna brorsdotterns laptop framåt helgen...)

Super att du hade allt detta sparat Lappis - jag hade nog inte kommit ihåg hälften, iaf inte namnen på ställena! Tror jag ska spara ner mina egna tips nu, så att jag har dem jag med

Lucia05 - ha lite i tankarna att flera av dessa tips har några år på nacken. Sen brorsan fick barn (& numera även vi för den delen...), så har det inte blivit lika hektiskt uteliv när vi besökt dem
    Men kan iaf säga att jag haft såååå himla kul sååå många ggr i A'dam! Undvik bara turistfällorna som är nämnda ovan & ja just det, ställena runt Rembrandtplein är också rätt svenniga/bonniga, så dit behöver ni inte heller gå!
    Runt Leidseplein är det både vin & vatten - vissa bra, vissa mindre bra.

• Piggelin1

...och hej alla andra här, inser att jag inte kikat in här på länge...
    Ab Fab - jag tror aldrig att jag kommenterade din champagne-middag. Den lät verkligen underbar!!!

Känns lite trist att jag inte har så mkt att komma med på resefronten just nu, men vi kommer att bättra oss

Imorgon drar vi till Jämtland i några dgr, ser fram emot de ljusa kvällarna & nätterna & lugnet & den friska luften dit vi åker!

Helgen efter midsommar är det dags för den årliga tjejresan, i år blir det Öland, har inte varit där på massor med år. Alltid mysigt & kul med tjejresorna - kom nyligen på att vi firar tioårsjubileum i år! Vem trodde det när vi drog igång det?! Då var det mest för att fira att ena väninnan precis kommit hem från ett år i Sidney - vi ägnade tre dagar åt att prata ikapp & dricka vin! Slussens Pensionat på Orust var det den gången!

I juli lutar det åt en liten Sverige-turné med fokus på Sthlm - men det vet ni ju redan, Lappis & Telis

Så inga glamorösa resor, men å andra sidan så känns det som om allt är så nytt & kul med huset fortfarande, så det gör inget att det blir lite halvt om halvt "on hold" med utlandsresor just nu.

Funderar på att komma till skott & ta en helg i Barcelona i sept-okt, vi har ju fortfarande inte varit där!

...och nu kom jag på att det är evigheter sen Rosen syntes till härinne! Saknar henne!

• Piggelin1

...och nu borde jag fortsätta packa...

Lucia05, sitter här & funderar på en speciell kanalbåt som är snäppet bättre än de andra, men kan inte komma på vad den heter. Vet precis vart den ligger, men vad tusan heter gatan...
    *googlar*

Jag hittade den! www.rederijkooij.nl/index_en.html

• Joji

Ni som är så duktiga på kulinariska upplevelser samt "dryckesupplevelser", är det någon som har tips på ett gott rosa bubbel???

Vi tänkte servera detta efter vår vigsel, men det är ju en djungel av sorter... Menar tyvärr inte äkta bubbel, utan ett gott "fejk".

Svar på tråden Nästa anhalt ...