Eftersom Piggelin verkar vara busy så tar jag mig friheten och kopierar hennes tidigare Amsterdamtips till dig, Lucia05.
A'dam-tips
En generelll länk till roliga barer runt om i världen, flera bra ställen i A'dam finns med.
www.worldsbestbars.com/city/amsterdam/index.htm
Några ställen som omnämns & som är klart bra:
? Brasserie Harkema ? bra mat, helt OK prisnivå. Boka bord i förväg. www.brasserieharkema.nl/index_eng.php
? Cafe de Jaren ? perfekt för en kaffe, lunch eller en öl. Ligger centralt, rätt nära Kalverstraat (shoppinggatan) & Singel (blomstermarknaden) Deras uteservering på baksidan ut mot kanalen är klart trevlig. Vi lade till där med båt en sommar för två år sen för att ta en öl restaurants.diningcity.com/amsterdam/cafedejaren/en/index.html
? De Huyschkaemar ? bra bar med bra musik. Finns flera restauranter på samma gata (Utrechtstraat), ett bra tapasställe, bra fik (Coffee House), & en kul restaurant som jag tror heter Kitsch
? Diep ? helt ok "slinka en en kortis-bar" centralt, finns ytterligare en eller par barer (Bep) till, vägg i vägg. Ligger till vänster om gallerian Magna Plaza resp Food Plaza , se mer om detta nedan).
? NOA, både restaurant & bar
Några andra egna tips
Werk, ligger precis vid Anne Frank Huis på Prinsengracht. Restaurant, bra bar, ofta spontandans senare på kvällen. Var där förra vintern, klart bra!
www.werck.nl/
Moko Perfekt att sitta på deras uteservering & ta en kaffe, lunch eller öl/drink.
Amstelveld 12 (626 1199 ), Tram 16, 24, 25.
Open 11.30am-1am Mon-Thur, Sun; 11.30am-2am Fri, Sat. Kitchen noon-4pm, 6-11pm daily.
Main courses ?16-?18.
With one of the most scenic terraces in Amsterdam, this wooden church - once the stable for Napoleon?s horses - is a lovely place at which to munch posh sandwiches on a sunny day. Evenings see it transform into a highly regarded purveyor of fusion food.
Finch
Noordermarkt 5 (626 2461). Tram 1, 2, 5, 13, 17, 20.
Open 7am-1am Mon; 10am-1am Tue-Thur; 10am-3am Fri, Sat; 11am-1am Sun.
Located in one of the city?s more scenic squares, Finch attracts a hip and artistic crowd to its vaguely Wallpaper*-like interior, whose trendiness is happily muted by the carefully cultivated, carefree vibe. The excellent eats, grooving tunes and charming staff make it a top hangout.
Generellt tips ? boka bord i förväg om ni ska käka middag, kan annars vara svårt att få plats.
Akta er annars för barer & restauranter mellan Centralen & Dam liksom runt & i red light district. Turistfällor! Det finns en del barer & dansställen runt Rembrandtplein, mest turister även där. Området runt Leidseplein & intill Spui är i så fall bättre.
Shopping etc
Kalver straat, största shoppingatan.
PC Hofstraat ? ligger nära van Gogh-muséet. Lite dyrare/lyxigare shoppinggata, om man är sugen på det!
Magna Plaza. Stor galleria i fd posthus, grundat av en svensk (som hette Magnus ngnting!). Ligger liksom bakom Dam (stora öppna platsen) & slottet.
Food Plaza ? om man är matnörd (som jag), så är detta Albert Heijn's (ICAs motsvarighet i Holland) flaggskeppsbutik, ligger bredvid (till vänster) Magna Plaza. I källaren (separat ingång) finns deras vin- & spritbutik "Gall & Gall"? grymt välsorterat & förra vintern provade vi vin där med brorsan.
Café Esprit, ligger bakom den stora Espirit-butiken mitt på Kalwer Straat (stora shoppinggatan), mot den öppna platsen (Spui). Inte att förväxla med Esprit-butiken som ligger i ena änden av Kalwer Straat. Har varit där många ggr & lunchat, både väldigt fräsch mat & junk food, beroende på vad man är sugen på ? sallader, panini, foccacia, hamburgare, pasta osv, osv.
Waterstones, säljer engelska böcker, tidningar (har shoppat en hel del reseböcker & kokböcker där). Ligger intill Café Esprit.
Singel ? blomstermarknaden. Grymt vackert! Jag brukar alltid köpa med mig blommor hem! Mkt billigare än i Sverige!
Åka kanalbåt ? faktist himla intressant, även om det kanske känns lite "turistigt".
Albert Cuyp marknaden ? ligger i stadsdelen Pijp. Kul att strosa runt & kolla. Finns flera bra fik/lunch/brunchställen i krokarna, bla The Chocolate Bar. Restauranten Bazar ligger på Albert Cuyp Straat, inrymd i en kyrka! Funkar även för lunch!
Sist men inte minst, ett par länkar:
www.simplyamsterdam.nl/food.htm
www.specialbite.com/&iLang=2
-----
Senaste nytt, mars 2007:
Vi lunchade på Jamie Olivers restaurant ?Fifteen? ? klart fräsch & god mat. Möjligen lite långsam service, men kul att ha varit där!
www.fifteen.nl/index.php&menu=103
Testade även vinbaren Bubbles & Wine, ligger på samma gata som Harkema, ett stenkast från Dam.
www.bubblesandwines.com/