• Lapinette

Nästa anhalt ...

Då är det dags igen! Vart går nästa resa? Kanske till en liten stuga på den svenska landsbygden, en helg fylld med vänner, god mat och gott vin eller blir det safari i Sydafrika? Vilket som så följs vi åt här och ger varandra tips och idéer som förgyller vår tillvaro.

Har lagt ned några av våra gamla trådar här. Ibland behöver man ju gå tillbaka och kopiera lite tips.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html

• Svar på tråden Nästa anhalt ...
  • Lapinette

Tusen tack! Har klippt och klistrat in i filen Göteborgstips.

• Ab fab

det var mycket hav o mat... kan bero på vad jag gillar Shopping är liksom inte min favvo

• Lapinette

Ab fab - jag shoppar faktiskt helst här hemma där jag vet exakt vilka affärer jag ska gå till och utan make .

• andbeyond

*skriver också upp Gbg-tips*
    Har inte varit där så mycket, vi förlovad oss i göteborg för tre år sedan MEN var där på midsommarafton så typ allt var stängt och stan var helt folktom Så fästmannens planering att gå på en mysig restaurang och fria där gick lite i stöpet. Men vi hittade ett liten kvarterskrog som var öppen och det var fint väder så han friade på en parkbänk istället. Vore kul att åka tillbaka dit, hälsa på parkbänken och se göteborg "på riktigt".

• Piggelin1

Gomorron tjejer!

Hoppas att ni hade det bra i Helsingfors, Tinga! Har faktist aldrig varit i Finland, men det beror nog mkt på att det liksom ligger åt "fel håll" när man bor i västra Sverige.

Ab Fab - härligt med London-turen & kul att killarna var nöjda!

För vår del så var det Jämtland ons-sön, för att fira äldsta systerdottern som tog studenten i torsdags. Tyvärr åkte både dottern & jag på feber & förkylning, så vi var ganska däckade fre-lör, men mysigt ändå att komma upp dit! Det är så VACKERT där!...och kvällarna är sååå ljusa - det är så himla häftigt! Men jädrar vad mygg som hade kommit, tydligen hade alla poppat upp precis innan vi kom, veckan före hade det varit hur lugnt som helst.

Studentskan styr efter sommaren kosan mot Berlin & en språkkurs där - blev sugen på att hälsa på henne under hösten (liksom mina övriga syskon & föräldrar - hon kommer väl knappt att få en ledig stund om vi alla ska hälsa på!)!
    Får såna där goa associationer till när jag själv tog studenten för tjugo år sen & sen efter sommaren drog till München för att plugga tyska. Livet ligger framför henne, underbart

Noregjente - ha en underbar bröllopsdag & likaledes underbar resa till Champagne!

• Lapinette

Piggelin - vi ska till Berlin i oktober. Vi tar alltid en weekend, vartannat år, med makens bror + fru. Denna gång ska även hennes syster + man (tysk) hänga på. De har valt Berlin som resmål. Ni kanske minns att vi var i Bryssel för 2 år sedan och ytterlligare 4 år sen var vi i Lyon.

• Piggelin1

Just det - Gbg-tips var det ju!

Ab Fab - haha, jag tänkte inte ens på att du inte hade några shoppingtips med

Kan bara instämma i alla dina tips - ska fundera på vad jag kan komplettera med!

Om ni vill gå lite på stan ändå, så är Vallgatan, Viktoriapassagen, Magasinsgatan & södra/östra (?) Larmgatan mina favoriter.

Haga tycker jag att ni ska strosa igenom, massa små fina butiker & flera bra fik, Nöller är bra & Le Petit Café också. Jacobs som ligger mitt i har bra spanläge. Eller iofs, alla dessa tre har bra spanläge. Om ni är mer inne på mat så är Sjöbaren i Haga himla mysigt & prisvärt. Deras innergård på sommaren är himla mysig. www.sjobaren.se/

Om ni fortsätter till Linnégatan, så måste ni testa crepes på Creperiet. Ligger intill vid Landsvägsgatan/Linnégatan, ett litet hål i väggen.
    Försökte googla på det, men hittade ingen hemsida, dock denna artikeln:
    sydsvenskan.se/resor/article137467/Goteborg-bortom-Avenyn.html
    Hoppas att din fransman godkänner det i så fall

Efter crepes så kan ni ta en kaffe på Bar Italia på Prinsgatan www.kaffesnobben.com/arkiv/200604/bar-italia-frasch-espressobar-i-linnestaden/

Bästa kaffet i stada tillsammans med Bar Centro på Kyrkogatan
    www.kaffesnobben.com/arkiv/200509/bar-centro/

Om ni traskar i Viktoriapassagen kan ni även ta en kaffe på Da Matteo www.damatteo.se/

Ja just det ? Flickorna Kanolds i saluhallen måste ni ju besöka också! www.flickornakanold.com/
    Saluhallen rent generellt är mysig att strosa runt i! Ligger vid Kungstorget, mitt i stan.

Feskekörkan kan man också kvista förbi www.fiskekyrkan.se/fiskekyrkan.htm

Italienaren La Cucina Italiana är grym (en av mina bästa middagar ? ever - har intagits där!) ? ligger nära Korsvägen/Liseberg. Bordsbokning nödvändig eftersom det är väldigt få bord.
    www.lacucinaitaliana.nu/

www.rosenkafeet.se/ i Trädgårdsföreningen är kanonmysigt ? ligger nära till där ni ska bo! Trädgårdsföreningen generellt är mysig & fin att strosa runt i, specielt delen med rosorna.

Det blev ju riktigt många tips detta! Jag som trodde att jag inte skulle komma på några När jag väl kom igång så bara bubblar det ur en!

Just det ? ett annat vinbarstips, Barrique vinbar också trevlig www.barrique.nu/barrique.asp
    Ligger på en parallellgata till Avenyn, mot Heden till.

Näe, nu får jag ge mig & klistra in detta i tråden?

• Piggelin1

Kul med Berlin, Lappis!
    Har varit där två ggr - en gång 1990, knappa året efter att muren föll, ism en tågluff. Sen var jag tillbaka 2004 (överraskningsresa från mannen, strax efter att vi hade träffats ) & konstaterade att man inet kände igen sig alls i gamla öst.
    Ni kanske redan bokat hotell & så, men om inte, så se till att boka ett hotell i gamla öst & inte i fd väst (runt Ku'damm). Vi bodde på en tvärgata till Ku'damm & hotellet i sig var helt OK, men Ku'dam med omgivningar kändes lite "trött" & passé. Öst är nyare & fräschare & "piggare" & det är i längsta laget att promenera mellan Ku'damm & gamla öst.

• Lapinette

Just dessa resor brukar makens brors fru (svägerska) ordna allt. Hon bestämmer resmål, hotell etc då det är överraskningsresor då makens bror fyller år i samma veva. Ganska skönt att bara hänga på för en gångs skull.

• Piggelin1

Aha! Vad skönt! Att bara slappa & hänga med liksom!

Nästa helg ska jag iväg på årets tjejresa förresten!
    Första natten ska vi bo på ett litet B&B i Värnamo (för att slippa sitta så mkt i bilen på lördagen)
    www.smedstorp.blogspot.com/
    ...och sen blir det Halltorps Gästgiveri på lördagen
    www.halltorpsgastgiveri.se/
    Ska bli sååå mysigt - dessutom firar vi tioårsjubileum med våra resor, så champagnen får följa med (vilket den iofs gjorde även förra året )

Svar på tråden Nästa anhalt ...