• Lapinette

Nästa anhalt ...

Då är det dags igen! Vart går nästa resa? Kanske till en liten stuga på den svenska landsbygden, en helg fylld med vänner, god mat och gott vin eller blir det safari i Sydafrika? Vilket som så följs vi åt här och ger varandra tips och idéer som förgyller vår tillvaro.

Har lagt ned några av våra gamla trådar här. Ibland behöver man ju gå tillbaka och kopiera lite tips.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html

• Svar på tråden Nästa anhalt ...
  • Lapinette

Ab fab - låter suveränt! Själv gjorde jag en stor grekisk sallad igår som vi intog på balkongen samtidigt som luftballongerna passerade ovan.

Idag har jag utnyttjat lunchen till att ha picnic på Djurgården med väninna som bor i Italien + hennes underbart söta dotter. Satt oss i skugga och åt våra medtagna sallader samt jordgubbar.

Ikväll blir det att möta upp några kompisar på en av alla dessa sommarställen som finns i Stockholm. Detta är en båt, Gerdas, som ligger på Kungsholmen. Det blir någon drink, lite häng i baren och sen lulla hem i lagom tid. Ny hård arbetdag imorgon.

• Ab fab

vilket bra tips. Vi tänkte oss middag på restaurang Kungsholmen när vi är i Stockholm men Gerdas låter som ett perfekt alternativ. Vatten, utsikt och Lagom långt att ta sig hem till vasastan sen. Kan man boka bord där?

• Lapinette

Ab fab - skulle råda dig att äta på Kungsholmen och sen gå över till Gerdas för en drink. Har hört att deras mat inte är så bra.

• Ab fab

såg det i DN:s test- det om maten alltså. Kungsholmen har jag varit på tidgare och varit nöjd

Nu räknar jag ner dagarna till semester. I morgon Marstrand för lite matchracetitt. Fredag är sista dagen - då väntar kalas i kvarteret. Bra sätt att fira in semestern. Sen är första veckan en slapparvecka hemma. Det skall bli så skönt- en och annan utflykt (jag tar för givet att vädret kommer att vara strålande...)

• Lapinette

Jag har ytterligare en vecka att jobba sen är det verkligen nedräkning Kalifornien! Känns overkligt då det hela tiden varit så avlägset. Ska kanske ta och damma av guideböckerna och tipsen man har fått.

• Piggelin1

Hej tjejer,
    jag jobbar också fortfarande! Sista skälvande dagarna denna veckan, sen semester i lite drygt fyra veckor. Härligt! Hoppas att grymmevädret ska fortsätta hålla i sig!

Hade vänner fr Sthlm (på besök på framsidan i några dgr) över på middag igår. Satt ute precis hela kvällen - hur underbart som helst! Efter att de åkt fastnade mannen & jag en stund till på terrassen... Mmm!

Annars så måste jag ju berätta om helgens tjejresa Det var tionde gången som vi (samma) tre tjejer åkte iväg & det blev verkligen en mysig & lyckad helg.

Drog efter jobbet i fredags & för att hinna komma en bit på väg till Öland, så hade vi bestämt oss för att stanna till i Värnamo (halvvägs) & övernatta på ett B&B, som kompisen hittat på nätet. smedstorp.blogspot.com/
    Det var minst lika fint i verkligheten som på webben, renoverat förra året & jättefint inrett. Satt & drack champagne i deras lusthus innan vi gav oss ut på stada för att hitta ngnstans att käka.
    Men på det gebietet hade vi mindre tur - äta bra i små städer - njaaa.... (jag är själv från vischan, så det känns som om jag kan skriva detta...) - eller rent ut sagt. rena disastern!!! Det hade varit mkt bättre om vi hade plockat med oss div plockmat & fortsatt med mer champagne/vin i lusthuset istället Typ inte många rätt blev det där vi åt, plus att maten inte direkt kvalade in på ngn topplista... Bläää, rent ut sagt. Vi fick alla tre lite känslan att B&B't var kanon, men att man ville flytta med sig det ngn annanstans!
    Min allergi mot småstäder sitter djupt efter uppväxten

Frukosten på lördagen var kanon - personligt, mysigt & gott! Lyxigt att sitta & äta länge utan att vare sig väninnans eller min dotter var med & pockade på uppmärksamhet!

Runt lunchtid kom vi till Öland. Tog sikte på Paradisverkstaden www.paradisverkstaden.se/ först - jag blir helt sjuuuuk när jag går runt där, vill ha typ ALLT! Speciellt deras stora fat & vaser. Underbara fäger & mönster. Synd att de går loss på 3-5.000 styck bara... Kom på att mannen & jag kanske ska önksa oss ngt därfirån om vi kommer till skott & gifter oss så småningom
    Sen åkte vi vidare till Färjestaden där vi åt en kanonfräsch lunch (behövdes lite återhämtning efter fredagen) www.pakaj4.se/default.htm
    Ölandsrökt lax - mmm!

Sen började vi röra oss norrut, stannade bla till på Alséns i Glömminge www.alsens.nu/hem.html
    - en blanding av textilier (fina), smycken (dito) & keramik (nja)

Sen tog vi sikte på Halltorps Gästgiveri www.halltorpsgastgiveri.se/
    Jag var där för närmare tjugo år sen & stället hade vuxit en hel del sen dess & tappat lite av "Litet Hotell-charmen", men det blev ändå völdigt lyckat. Körde bubbel/kaffe på terrassen när vi kom, sen dags för behandlingar. Satt ute i solen & njöt/läste/pratade & testade även deras utomhus-jaccuzzi. Fast det var i varmaste laget att bada i den i lördags i sommarvärmen - den höll 39C & gick inte att sänka
    Sen på kvällen blev det en suverän trerätters med tillhörnade vinpaket. Vägde upp fredagskvällen med råge! Dessutom väldigt bra & extremt kunnig perosnal. Kul! Lite extra skoj var det att rieslingen till förrätten var från Eguisheim i Alsace (där vi övernattade i somras - jättesöt liten by) & sen savignon blancen var från Franschoek där vi ju också varit

Njöt av långfrukost även på söndagen & åkte sen runt en liten sväng innan vi tog sikte på att åka tillbaka & köra lite Glasriket på vägen hem. Det var nog en 5-6 år sen senaste & jeeeesus vad stort Kosta hade blivit. Kände mig alldeles förvirrad & kände inte igen mig alls när vi kom dit. Torsten Jansson har verkligen byggt upp gigantiska outlets (inte bara glas utan kläder med mera) - tyvärr lite för kommerisllt & likt vanliga köpcentra för att vara i imn smak. Trist när det där lilla charmiga försvinner. Dagen innan var det tydligen invigning av Glashotellet i Kosta & vi kikade förbi & såg bla baren i glas (fast bara utifrån). Tydligen hade det varit stor baluns kvällen innan. Sen blev det en lunch i Strömbergshyttan på hemvägen - även denna tyvärr en disaster - så det var vekligen högt & lågt på den kulinariska fronten under helgen
    Men summa summarum, en jättelyckad & mysig helg! Pratade lite om vad vi ska göra efter nästa tio år & förslaget då är Champagne - om vi inte åker dit innan dess förstås

• Piggelin1

ooops vad lpångt det blev! Har jag månne rese-abstinens?!

• Lapinette

Piggelin - låter som en grym helg, ja förutom middagen i hålan.

• Ab fab

tack snälla Piggelin. vi åker ju till Öland i augusti så alla tips är noterade

• Piggelin1

Ab Fab - det finns en liten butik i ett gammalt magasin inne i själva Färjestaden där de säljer andrahandssortering från Paradisverkstaden - vi var där & kikade & har man tur kan man ju hitta ngt där också.

Visst skulle i bo på Ekerum? Vi åkte förbi där. Ser lite stort & opersonligt ut, men om man spelar golf (Har för mig att ni gör det?), så är det säkert perfekt.

Skulle gärna stannat längre på Öland, nu blev det ju bara en liten aptitretare egentligen. Intill Halltorp finns ett museum, som såg jättefint ut, inte minst arkitekturmässigt www.vidamuseum.com/ - får spara det till nästa gång.

Himmelsberga By är också fint - har varit där förut, men fick också prioriteras bort denna gången.

Ok, snart dags för möte, måste avvika. Ha det så kul i Marstrand, Ab Fab - vädret är ju perfekt för en tur dit upp!
    Var förresten en kväll i dina jobbkrokar i förra veckan - en leverantör körde lite sommaraktivitet med buffé, mingel & prat - senare blev det en sväng till Barken Viking. Evigheter sen jag var där! Perfekt kväll även där!

Svar på tråden Nästa anhalt ...