Hej tjejer,
jag jobbar också fortfarande! Sista skälvande dagarna denna veckan, sen semester i lite drygt fyra veckor. Härligt! Hoppas att grymmevädret ska fortsätta hålla i sig!
Hade vänner fr Sthlm (på besök på framsidan i några dgr) över på middag igår. Satt ute precis hela kvällen - hur underbart som helst! Efter att de åkt fastnade mannen & jag en stund till på terrassen... Mmm!
Annars så måste jag ju berätta om helgens tjejresa
Det var tionde gången som vi (samma) tre tjejer åkte iväg & det blev verkligen en mysig & lyckad helg.
Drog efter jobbet i fredags & för att hinna komma en bit på väg till Öland, så hade vi bestämt oss för att stanna till i Värnamo (halvvägs) & övernatta på ett B&B, som kompisen hittat på nätet. smedstorp.blogspot.com/
Det var minst lika fint i verkligheten som på webben, renoverat förra året & jättefint inrett. Satt & drack champagne i deras lusthus innan vi gav oss ut på stada för att hitta ngnstans att käka.
Men på det gebietet hade vi mindre tur - äta bra i små städer - njaaa.... (jag är själv från vischan, så det känns som om jag kan skriva detta...) - eller rent ut sagt. rena disastern!!! Det hade varit mkt bättre om vi hade plockat med oss div plockmat & fortsatt med mer champagne/vin i lusthuset istället
Typ inte många rätt blev det där vi åt, plus att maten inte direkt kvalade in på ngn topplista... Bläää, rent ut sagt. Vi fick alla tre lite känslan att B&B't var kanon, men att man ville flytta med sig det ngn annanstans!
Min allergi mot småstäder sitter djupt efter uppväxten
Frukosten på lördagen var kanon - personligt, mysigt & gott! Lyxigt att sitta & äta länge utan att vare sig väninnans eller min dotter var med & pockade på uppmärksamhet!
Runt lunchtid kom vi till Öland. Tog sikte på Paradisverkstaden www.paradisverkstaden.se/ först - jag blir helt sjuuuuk när jag går runt där, vill ha typ ALLT! Speciellt deras stora fat & vaser. Underbara fäger & mönster. Synd att de går loss på 3-5.000 styck bara... Kom på att mannen & jag kanske ska önksa oss ngt därfirån om vi kommer till skott & gifter oss så småningom
Sen åkte vi vidare till Färjestaden där vi åt en kanonfräsch lunch (behövdes lite återhämtning efter fredagen) www.pakaj4.se/default.htm
Ölandsrökt lax - mmm!
Sen började vi röra oss norrut, stannade bla till på Alséns i Glömminge www.alsens.nu/hem.html
- en blanding av textilier (fina), smycken (dito) & keramik (nja)
Sen tog vi sikte på Halltorps Gästgiveri www.halltorpsgastgiveri.se/
Jag var där för närmare tjugo år sen & stället hade vuxit en hel del sen dess & tappat lite av "Litet Hotell-charmen", men det blev ändå völdigt lyckat. Körde bubbel/kaffe på terrassen när vi kom, sen dags för behandlingar. Satt ute i solen & njöt/läste/pratade & testade även deras utomhus-jaccuzzi. Fast det var i varmaste laget att bada i den i lördags i sommarvärmen - den höll 39C & gick inte att sänka
Sen på kvällen blev det en suverän trerätters med tillhörnade vinpaket. Vägde upp fredagskvällen med råge! Dessutom väldigt bra & extremt kunnig perosnal. Kul! Lite extra skoj var det att rieslingen till förrätten var från Eguisheim i Alsace (där vi övernattade i somras - jättesöt liten by) & sen savignon blancen var från Franschoek där vi ju också varit
Njöt av långfrukost även på söndagen & åkte sen runt en liten sväng innan vi tog sikte på att åka tillbaka & köra lite Glasriket på vägen hem. Det var nog en 5-6 år sen senaste & jeeeesus vad stort Kosta hade blivit. Kände mig alldeles förvirrad & kände inte igen mig alls när vi kom dit. Torsten Jansson har verkligen byggt upp gigantiska outlets (inte bara glas utan kläder med mera) - tyvärr lite för kommerisllt & likt vanliga köpcentra för att vara i imn smak. Trist när det där lilla charmiga försvinner. Dagen innan var det tydligen invigning av Glashotellet i Kosta & vi kikade förbi & såg bla baren i glas (fast bara utifrån). Tydligen hade det varit stor baluns kvällen innan. Sen blev det en lunch i Strömbergshyttan på hemvägen - även denna tyvärr en disaster - så det var vekligen högt & lågt på den kulinariska fronten under helgen
Men summa summarum, en jättelyckad & mysig helg! Pratade lite om vad vi ska göra efter nästa tio år & förslaget då är Champagne - om vi inte åker dit innan dess förstås