• Lapinette

Nästa anhalt ...

Då är det dags igen! Vart går nästa resa? Kanske till en liten stuga på den svenska landsbygden, en helg fylld med vänner, god mat och gott vin eller blir det safari i Sydafrika? Vilket som så följs vi åt här och ger varandra tips och idéer som förgyller vår tillvaro.

Har lagt ned några av våra gamla trådar här. Ibland behöver man ju gå tillbaka och kopiera lite tips.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html

• Svar på tråden Nästa anhalt ...
  • Tinga

Oj, här har det hänt mycket sen igår förmiddag!

Piggelin - trist med mygg och feber på er lilla tur, men förstår att det var trevligt att träffa "la familia" när det inte blir så ofta. I många år funderade jag inte heller över Helsingfors som en weekenddestination, men efter att ha varit där i jobbet för ett par år sen insåg jag att det faktiskt är en trevlig stad. Det intrycket består efter helgens besök där.

Det är en promenadvänlig stad, så vi strosade runt mycket. Många trevliga design- och inredningsbutiker också, vilket roar oss. Designmuséet kan man däremot skippa; ?8 för entrén var bortkastade pengar. Bättre isåfall att besöka t ex Artek-butiken, med mycket Alto-prylar.

Tempelplatsens kyrka är också väl värd ett besök; otroligt häftig för att vara just en kyrka, med ett maffigt koppartak och härligt ljusinsläpp. En del av väggen utgörs av berget som kyrkan är insprängd i.

Sveaborg är också ett trevligt utflyktsmål. Vi gick en guidad tur med en guide som pratade härligt sjungande finlandssvenska. Vi fnissade lite i smyg åt att hon sa "nittonhundraaDErton" istället för "nittonhundraarton", men hon var väldigt påläst och duktig och berättade mycket intressant. Många ställen blir mycket intressantare om man kan få guidning.

På matfronten hade vi blandade upplevelser. Det var lite lustigt, för när vi åkte hem från Barcelona för ett par månader sedan läste jag Svenska Dagbladet på flyget och just den dagen hade de tips om restauranger i Helsingfors, så jag rev ur den sidan och sparade. Utifrån tipsen åt vi på Kosmos (www.ravintolakosmos.fi/) på torsdagen, men det var en bevikelse. Bullrig lokal, tråkig mat, trist servering... Inget att rekommendera med andra ord. På lördagen däremot åt vi på Olo (www.olo-restaurant.com/home.html), också efter Svenskans tips, och det var en riktig höjdare. 2007, 2008 och 2009 har de fått omnämnande, om än ingen stjärna, i Guide Michelin, och det var verkligen supergod mat vi fick där. Vi åt en fyrarätters avsmakningsmeny och allting smakade mums; pilgrimsmussla, gravad sik, biff och choklad.

På hemresan hade vi dessutom lite flax; vi hade bokat economy extra för det fanns inga platser kvar i economy på den avgången vi ville åka (åkte på bonuspoäng, så det gjorde ingen skillnad "prismässigt", men det gick lite mer poäng). När vi sen skulle checka in visade det sig att det redan satt någon med spädbarn på de få raderna med economy extra, så de blev tvungna att nedgradera oss till economy (vilket vi normalt sett alltid flyger, så det är inget vi led av), men som kompensation fick vi vouchers till ett värde av ?600. Hyfsad utdelning på en flygresa som vi totalt bara betalat 750 SEK för i skatter och avgifter.

• Lapinette

Tinga - gratulerar till vouchern. Nu måste ni ju boka en ny resa men det lär ju inte vara något problem. Eller hur?

Piggelin - det är nog Stallmästargården du menar, vid Brunnsviken. Har bara ätit affärslunch där fast vi bara bor en 10-15 min promenad bort. Villa Källhagen ligger vid Tekniska och Sjöhistoriska museet. Djurgården men inte på själva ö-sidan.

Stallmästaregården
    www.stallmastaregarden.se/

Villa Källhagen
    www.kallhagen.se/

• Tinga

Lappis - nä, jag började fundera på nya resmål redan innan jag fått vouchern i handen.

• Lapinette

Tinga - känner igen mig!!! Har ju redan suttit och gogglat på Södra England, Bretagne, norra Spanien och så den där mysiga byn i södra Frankrike som Telis tipsade om.

• Ab fab

Visst är Finlandssvenska vackert. Tinga- vilket bra utfall på poängresa

• Piggelin1

Ja just det, så hette det!

Aha, då är ju Villa Källhagen absolut inom promenadavstånd!
    Mysiga rum de verkar ha förresten.
    Hmmm, en lunch kanske man skulle kunna ta där i sommar? Vår kära dotter lämpar sig inte riktigt för långa restaurantbesök längre, som hon gjorde förra sommaren... *drömmer mig tillbaka till veckan i Verona förra sommaren, då A var nöjd & glad i sin vagn varedna gång vi var ute & käkade, till & med en fyrarätters avsmakningsmeny gick finfint...* Svunna tider numera, tyvärr. Ska vi ut & äta kvällstid numera är det enklast att lämna henne hemma

• Piggelin1

Tinga - grattis till vouchern!! Vi flög också för bonuspoäng nu när vi var i Jämtland plus att dottern några månader till flyger helt gratis. Måste passa på ngn mer gång nu innan tvåårsdagen, tror jag bestämt!

• Lapinette

Det är supermysig promenad väg ut från stan till Villa Källhagen. Utmed Strandvägen och sedan Djurgårdskanalen. Själv sitter jag och jobbar ganska så nära Djurgårdsbron men tyvärr blir det inte alls så många promenader på lunchen.

• Piggelin1

Ja just det - där är ju jättefint! Evigheter sen jag gick den promenaden, ska nog råda bot på detta!

• Ab fab

London för nybörjare och en halvrutinerad räv...

Vi åkte tidigt på morgonen med Ryanair. Och allt funkade bra... vi landade tom före utsatt tid. Tåget in till stan och byte till tunnelbana vid Liverpool street. Det första vi började med var att åka Hop on/hop off buss. Ungdomarna hade aldrig varit i London förut så det blev ett sätt att få en bild av delar av stan. St Paul?s, Shakespears? globe, Trafalgar, Picadilly, Oxord str... Vi åkte runt ett par timmar. Inte dumt alls med ?nedcabbat? och solsken.

Vi bodde på ett himla bra hotell- Hoxton urban lodge. Det ligger inte mitt i smeten men grymt bra kommunikationer med bussar och tunnelbana. Hoxton var tidigare ett nedgånget område men numera har de lite mer hippa konstnärerna, designers och reklamare flyttat in bland pakistanska invandrare. Designhotell, bar och restaurang. Snygga rum, trevlig personal och prisvänligt. I lobbyn fanns öppna spisar, lagom nersuttna fåtöljer och en Masserati i röd ståltråd.
    Rummen var stilrena och fräscha, badrummet var inrett i brun sten. Men det bästa var kuddarna. Tre prynadskuddar på sängen med bilder för SAX, STEN och PÅSE?.

Första middagen blev inne i Soho. Mängder av fredagsafterworkande människor. Vi åt indiskt på en kedja som heter Masala Zone. Riktigt bra indisk mat. Sen kryssade vi oss igenom barer och pubar fram till China town och Leister sq. Det gjordes stora ögon när vi hamnade på gaybar med go-godansör...

Lördagen började med makens önskemål... Londons klockmuseum. Vi har en gammal klocka hemma och han som gjorde den var medlem av urmakarskrået. Inne i City finns Guildhall och här finns museet. Maken var glad, vi andra var väl mer urtråkade.

Lördagen var drottningens officiella födelsedag ? trooping the colours- så det var mycket folk på stan. Vi stannade vid Covent garden först. Skoaffärer på Neal street och folkliv. Vidare till Oxford str och till sist ner till Kensington och Harrods. Pubmat på kvällen. En favoritpub är Blackfriar nere vid Thamsen.

Söndag var utflyktsdag. Tåget till Greenwich, som en söt semesterby på sydkusten. Nollmeridianen, stor park och observatorium. Vi åkte båt tillbaka in till Westminster, tittade på British museum (bara utsidan...) , kollade på alla galenpannor vid Speaker?s corner (de finns verkligen kvar. Trodde de var bortrationaliserade vid det här laget). Solen sken och jag lyckades tom bränna mina armar... typisk engelsk rosa färg.

Kvällen avslutades med middag på Dim T vid London Bridge. Dim sums och utsikt över Towern och Tower bridge.

Undomarna var nöjda... tom så att F kunde tänka sig att flytta dit

Svar på tråden Nästa anhalt ...