• trebarnsmamma

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Har valt kavaj som klädkod...
    Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!
    Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????
    Finns inte i min värld i alla fall !
    Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....

• Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....
  • Oneesan
    Twixiee skrev 2009-05-26 22:03:47 följande:
    Haha, man kanske ska hyra en buss, fylla den med fri tillgång till sprit och sen åka runt runt en timme eller två så gästerna är lagomt glada och rund under tassarna där de kommer fram En idé värd att utveckla hihi
    Annars så får du lasta in alla i en buss och köra dem till en salong så de ser snygga ut på korten
  • Sonja68

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 22:46:13 följande:

vad har ni eran tärna och toasmater till?är inte deras uppgift att se till att alla har de bra?tro mig,jag är alltid den som styr och håller i alla trådar för folk. fixar överraskningfester osv osv. kan jag då inte för en gångs skull och just den dagen bara få njuta och göra precis som jag vill utan att behöva bry sig om att se till att alla andra har det bra?det gör jag väl nog annars!
    Vi hade ingen tärna eller toastmaster, och tänk festen blev jättelyckad. Och vi hade INGEN klädkod. Folk var så glada och avslappnade och vi med för den delen.
  • shakynose
    Oneesan skrev 2009-05-26 23:13:38 följande:
    Annars så får du lasta in alla i en buss och köra dem till en salong så de ser snygga ut på korten
    Eller supa ner dem, droga dem och skjutsa till en plastikkirurg som tar hand om det värsta. Jag har några riktiga skogstroll till vänner som måste fräschas upp till fotot, och känner jag dem rätt så kommer de inte att ta tag i det i tid till bröllopet TROTS att de vetat om det i flera år. Suck, allt måste man göra själv!
  • passionsblomman

Det är väl inget som helst fel med en klädkod som smoking! Det passar väl utmärkt på ett slott ?

Det är upprördheten över att någon enstaka gäst undrar om man kan få komma ändå utan kavaj(i TS exempel) som het absurd i min värld.

Jag har gärna fint slottsbröllop om jag får råd en dag, men ingen skkänna sig tvingad att till punkt och pricka följa klädkoder så den känner sig fel eller inte har råd.

Felet med en kod är ju isåfall om man slår till med en nivå so för flertalet innebär kostnader sonm för "vanligt folk" blir så kännbara att man visar sig förlora många av de gäster man hoppats på för att de inte kan ta sig råd.

Så för vår del blirdet nog inte "värre" kod än kavaj när allt kommer till kritan. Det finns för många arbetslösa, sjukpensionerade, vanligt pensionerade, ensamstående föräldrar, småbarnsföräldrar, studerande...

Då blir det för saftigt med smoking eller frack, så det "fina" i kråksången förtas, och bara kraxet återstår.

• Sonja68

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 22:25:59 följande:

kul att sitta där på din stora dag och undra har han kul?... ar hon kul...? hon då...? men han har nog lite tråkigt...? Skit i dem och tänk på dig själv. Kamma dig
    Med tanke på denna kommentar och kommentaren innan så tror jag att jag skulle skita i att gå på ditt bröllop, faktiskt. Din inställning suger.
    Anordna ett bröllop på tu man hand istället och bespara folk våndan. Det är mitt tips.
  • Betty Boop augusti2009

Är förvånad. Finns det folk som ringer till sina gäster och pratar om vad de ska ha på sig. "Vill du inte ha kostym är det okej om du har ..... på dig". ????
    Jag skäms. Låt folk ta på sig vad de vill! De flesta klär väl upp sig till bröllop utan att man ska påpeka det. Pinsamt!!

• NaemiNose

Vår klädkod:

"Kläder - Rekommenderas
    Kom som du trivs, och ha trevligt tillsammans med oss."

Lite Bridezilla varning här, måste jag ju säga.

• Energy

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-05-27 00:25:56 följande:

Är förvånad. Finns det folk som ringer till sina gäster och pratar om vad de ska ha på sig. "Vill du inte ha kostym är det okej om du har ..... på dig". ????Jag skäms. Låt folk ta på sig vad de vill! De flesta klär väl upp sig till bröllop utan att man ska påpeka det. Pinsamt!!
    Att jag ringde mina gäster när dom inte vågade ringa mig och fråga eftersom dom inte hade en kostym och inte hade råd att köpa en - att dom kunde komma i skjorta och tennisskor tycker jag är helt okej och ingen order. Om någon i sin lilla värld tar det som en order anser jag att dom sett för mycket på tvs program Bridezilla och då är det dom som mår dåligt inte jag.
  • Energy

Ojsan.. Såg nu att jag faktiskt skrivit lite dumt i början. Jag får skylla på att jag inte hade sovit på 25 timmar när jag skrev det där. *s*

Några av våra närmaste fick jag höra bakvägen kanske inte skulle komma en del av dom sa till mig att dom inte kunde komma.
    Och jag räknade ut att det måste vara för klädseln. Eftersom alla inte har det råd med allt som ett brudpar önskar sig.
    Så därför ringde jag upp dom, man kan göra så med bästa vänner och släkt, och sa att dom inte måste ha kostym.
    Sen att jag sa en klädsel till dom istället för den vi hade var helt enkelt för att det var samma klädsel dom brukar ha när dom går ut. Så jag visste vad dom helst tycker om att ha på sig.

Andra som inte kunde komma hade inte råd med logi, vi bor i Sthlm men gifte oss i dalarna, så jag ordnade logi åt dom.

Och den tredje delen kunde inte komma för dom hade ingen barnvakt och vi ville ha ett barnfritt bröllop. Så då ändrade jag dom planerna och alla som behövde kunde ta barnen med sig. Jag hade en kvinna där som skulle vara med barnen hela kvällen så föräldrarna kunde slappna av.

Dom tre delarna utgjorde ungefär 30% av våra gäster. Till slut hade jag nästan ändrat allt så att det passade våra gäster. Eftersom både jag och min man var rörande överens att festen den var till stor del för våra vänners skull och ett sätt att fira att vi gift oss. Så jag planerade festen med överaskningar, presenter och annat som kan göra gäster lyckliga. Det jag inte hade räknat med var att vi fick två äkta Guestzillas till vårt bröllop och dom förstörde nästan hela kvällen.

• J D

aikidoaasa skrev 2009-05-26 23:01:06 följande:
    Ska man bli orolig när folk inte ens kan följa klädkoden kavaj... då kommer vi väl att bli lynchade som gärna vill ha smoking som klädkod... Vi kommer att vara på ett slott, givetvist vill att alla ska vara finklädda. Smoking ger damerna chansen att välja kortare klänningar om de inte vill ha långa balklänningar, men ändå tillräckligt fint för att det ska kännas lite lyxigt.

Nja, du kan nog få problem eftersom smoking inte är en etablerad klädkod i Sverige. Inte för att jag skulle ha några problem med koden men du bör verkligen inte använda din klädkod som klädkrav spec. med tanke på att det inte är etablerad kod.

Ni kanske bör välja mörk kostym istället, den koden har börjat att etableras som ett finare slag av kavaj där klänningarna kan vara lite tjusigare.

Smoking är för övr. min favoritkod så jag skulle gilla den men tänk som sagt på att vara ännu mer försiktig med att tro att du kan kräva ngt av gästerna med tanke på att koden ej är etablerad.

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....