• trebarnsmamma

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Har valt kavaj som klädkod...
    Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!
    Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????
    Finns inte i min värld i alla fall !
    Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....

• Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....
  • lillabruden

men ändå, kvinnor brukar ju sällan ha särskilt bekväma kläder ändå, speciellt inte skor!!! Och på ett bröllop sitter man ju mycket osv.... nä, jag tycker inte bekvämlighet är ett argument mot dresscode....

Jag fick en kund en gång när jag jobbade i butik, det var en ung kvinna som var en pojkflicka helt enkelt. In kommer hon på herrbutiken, iklädd i mans jeans och skjorta. Hur snygg som helst tyckte jag att hon var klädd, fräsch och det passade hennes kropp. Hon skulle på bröllop och bävade över att hon kanske var tvungen att ha klänning. Hon hade tänkt leta efter en kavaj, men då blev hon nervös över slipsen och det skulle vara 'för' manligt.
    För bådas tur hade jag själv slips den dagen... Kjol, högklackar, vit skjorta och slips, men inte alls traditionellt klädd och visade henne att hon kan ju ha den uppklädda versionen på _hennes_ sätt och vara skitsnygg!!! Och bekväm i sina kläder. Hon blev jättenöjd med resultatet vi hittade till henne!

Man behöver nog bara lite hjälp o tid på sig att fixa det...

• Tillsommaren

Jag visste hur det skulle bli för mig så vi skrev valfritt..
    Min mamma Har inte ett plagg som inte e svart Men jag har lyckats få henne att köpa en vit kloj och en lila tunika. DET NI!
    Min pappa är en klassisk "jägar stil" Men han anstränger sig även om det inte är den senaste kavajen.
    Bonuspappa går alltid i shorts eller träningsbyxor(om han får välja) Kommer nog inte ha kavaj men iaf skjorta
    Och mina svärföräldrar går i skjorta och kostym varje dag handlar på nk och fina affärer. (dom arbetar på bank så de måste se respektabla ut)

Alla har inte kostym och alla behöver väl inte ha det. Så vi får se hur de känner sig.

lycka till iaf Och se till att vara lycklig ändå..

• Svanboet

Nu har jag inte läst hela tråden så utsäkta eventuella upprepningar...

Jag tycker det är oartigt av gästerna att inte vilja följa klädkoden. Känner de sig obekväma i kavaj så kan någon kankse snällt upplysa dem om att oftast åker kavajen av till middagen och då har man skjortan och slipsen/flugan nästan resten av kvällen - naturligtvis beroende på vilken typ av tillställning man är på.

Angående att brudparet är klädda "över" klädkoden tycker jag inte spelar roll för det är vanligare än att alla har samma nivå. Bruden har ju ofta en klänning som är mycket elegantare än gästernas, varför skulle inte gummen få vara mycket elegantare än de manliga gästerna? MEN att klä upp tärnan i balklänning när resten av gästerna är kommer i "sommarfin" tycker jag känns som "overkill".

Detta är mina högst personliga åsikter och jag står för dem och de kommer påverka valet av klädkod för våra gäster och för vilken nivå av kläder vi väljer för oss och eventuellt brudfölje.

• Sebastiána

Sant är...

...att man ska acceptera folk som de är. Vill någon ha jeans får det vara OK. Kommer någon i clownkläder så är det OK. Om moster färgat håret lila, so what?! Man måste kunna se under ytan!

Sant är också...

...att man ibland måste man vara lite anpassningsbar. Är det nödvändigt att alltid ha sina bekvämaste kläder på sig? Har man sina mysbyxor eller slitna gamla sköna jeans på en anställningsintervju? Ibland måste man anstränga sig lite!

• passionsblomman

Jag tänker inte på ordet "bekväm" i bemärkelsen vilka kläder man tycker är skönast att gå omkring i här.
    Alltså, när jag menar att jag vill ha en kod för klädseln som underlättar och so känns bekväm för gästerna, så menar jag mer i betydelsen att man inteska behöva vara obekväm= illa till mods.
    Då kanskeframförallt INNAN man kommit sig iväg ens en gång.

Exempel:

Själv är jag svag för det medeltida/sagoaktiga och kunde gärna se mig själv fira bröllop i slottsuin/klosterruin med omgivningar.

I ett sådant bröllop kan man ju om man vill ha tema efter det. Då skulle jag aldrig sätta det som ensam kod, då väldigt många skulle känna sig utklädda istället för uppklädda. Alltså vore "kavaj" ett bra sälskap som alternativ i inbjudan.

Om någon gäst skulle välja bort både kavajen och det medeltida, hade jag ändå glatt mig åt att personen kom och inte lagt någon vikt vid personens klädsel.

• Sonja68

Ja med BEKVÄM menade jag då bekväm dels i den bemärkelse som Passionsblomman beskriver, att jag känner att jag hamnat någorlunda "rätt". Med praktiskt menade jag att om det är fest ute i naturen med picknick kanske jag lämnar 10 cm stilettklackarna hemma utan tar de snygga skorna med lite lägre kilklack eller nåt. Att jag inte tar det där fodralet som jag får KLÄMMA mig in i och sedan knappt andas än mindre sitta i, eller den där långklänningen där jag känner mig som tältpinnen som håller upp tältet. Ja, jag hoppas ni fattar vad jag menar.
    Men bekväm eller praktiskt behöver väl inte nödvändigtvis vara nåt fult? Jag kände mig bekväm i min brudklänning och den var ganska praktisk förutom när man skulle gå på toa . OCH jag tycker faktiskt den var rätt fin.

• Sonja68

OCH som jag skrev i mitt inlägg så skulle jag FAKTISKT försöka ta reda på vad klädkoden betyder för att få ett hum om vad brudparet/värdparet önskar.

• Cesium

Jag ska förtydliga vad jag menar. Jag tycker precis som många andra här att man ska följa den klädkod som finns som gäst. Det kan hjälpa andra gäster att känna sig bekväma, och det sätter "nivån" på festen. Jag tror också att de allra flesta försöker följa koden så gott de kan.

Men, när någon inte gör det, för att personen inte vill eller inte kan, så ser jag ingen anledning att bli upprörd. Jag kan aldrig kräva en speciell klädsel på någon annan människa. Sen tycker jag inte att det behöver vara fel att meddela vad klädkoden innebär, att hjälpa gästerna till en passande klädsel om det blir problematiskt för dem eller att berätta att det känns viktigt att t.ex. ens pappa har kostym för en gångs skull. Men det tycker jag ska göras med ödmjukhet, och utan krav.

Och jag menar också bekväm i passionsblommans bemärkelse. Bekvämt klädd skulle jag vara på ett bröllop om jag bar outfiten jag har på mig just nu, men jag skulle känna mig hemskt obekväm.

• lillabruden

det är bara så att vi lever i ett samhälle med vissa sociala regler, man spottar inte inomhus, man fiser inte vid matbordet och man följer en dresscode!

• Ore

Vad är värst etikettsmässigt: En gäst som inte följer klädkoden eller ett brudpar som klagar över att gästerna inte följer klädkoden? Jag lutar nog åt det senare...

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....