• trebarnsmamma

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Har valt kavaj som klädkod...
    Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!
    Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????
    Finns inte i min värld i alla fall !
    Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....

• Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....
  • J D

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 22:15:02 följande:
    Bröllopet är en fest som enbart handlar om två personer. Det är dem som skall äras och det enda som egentligen behöver ha kul. resten av folket är där för att visa sin glädje aktning och sina gratulationer. finns det något bättre sätt för gästerna att glädja brudparet än att respektera de önskemål som brudparet har för att göra deras dag speciell?Vill man inte ära sin vän genom att klä sig som den önskar för en dag i dess liv så är man ett egoistiskt svin./mvh m2b till Hoffsennanen TottoplexJ D skrev 2009-05-26 17:45:48 följande:

Well, om jag var era gäster så skulle nog inte för hög klädkod vara anledningen till att jag skippade ert bröllop. Jag tycker att man med den inställningen som du beskriver beter sig hundra gånger mer egoistiskt än om man inte kan leva upp till en klädkod som finns till för att göra det enklare för en själv som gäst.

Konstigt att man kan tycka att gästerna ska visa respekt genom etikett men inte själv anse att man som brudpar behöver bete sig speciellt belevat.

• lillalyckan

J D skrev 2009-05-26 12:37:57 följande:
      Det är skillnad mellan temafest där man klär sig enligt klädkrav för att det ska bli ett kul tema för alla än att sätta orimliga klädkoder på en vanlig fest (även om det är ett bröllop så är det ju oftast ingen temafest).Ni som tror att klädkoden är till för er som brudpar borde verkligen ta och uppdatera er på Magdalena Ribbing. Klädkod ska vara hjälp för gästerna. Sätter du högtidsdräkt i ett sällskap som knappast har det hängandes i garderoben är det faktiskt du som gör det största klavertrampet. Gästerna är inte rekvisita.

Temafest eller inte, kläderna kostar lika mycket och är lika bekväma/obekväma oavsett. Bara för att man önskar en viss stil på sin fest oavsett bröllop eller varför man har den betyder inte att man ser sina gäster som rekvisita. Det måste ju vara upp till var och en vad man önskar för typ av fest. Hur kan det vara fel att vilja ha en viss dresscode? Fel blir det först när man blir skogstokig för att man inte får som man vill. Som jag sa innan så ser jag hellre att gästerna kommer i det dom har istället för att inte komma alls, men kan ju fortfarande vilja ha det på ett visst sätt.
    Hade jag velat ha rekvisita hade jag hyrt ett gäng skådisar :-P

• J D

lillalyckan skrev 2009-05-27 10:46:53 följande:
      Temafest eller inte, kläderna kostar lika mycket och är lika bekväma/obekväma oavsett. Bara för att man önskar en viss stil på sin fest oavsett bröllop eller varför man har den betyder inte att man ser sina gäster som rekvisita. Det måste ju vara upp till var och en vad man önskar för typ av fest. Hur kan det vara fel att vilja ha en viss dresscode? Fel blir det först när man blir skogstokig för att man inte får som man vill. Som jag sa innan så ser jag hellre att gästerna kommer i det dom har istället för att inte komma alls, men kan ju fortfarande vilja ha det på ett visst sätt.Hade jag velat ha rekvisita hade jag hyrt ett gäng skådisar :-P

Eftersom klädkoden på en vanlig fest inte är till för värden (eg. inte på en temafest heller eftersom alla ska roas av det men då är det ju värden som sätter ett tema) utan för att gästerna ska trivas. Man sätter inte klädkoden för sin egen skull helt enkelt utan för vad som passa gästerna och den typ av tillställning det är- en avvägning alltså. Även om jag skulle ha bjudit till slottsbröllop såskulle jag inte haft högre klädkod än kavaj eftersom jag vet att iaf 10% av mina gäster inte rör sig i högre sociala sammanhang än där kavaj är högsta möjliga klädsel.

Att jag sedan har 90% som är akademiker och har råd att köpa/hyra kläder oavsett om de är vana vid de sociala sammanhangen eller ej spelar ingen roll eftersom nivån helt enkelt får sättas på högsta möjliga och då är det de 10% som ej ska behöva känna sig obekväma.

• delirious

Åh vad bra klädkod, den knycker vi :)

NaemiNose skrev 2009-05-27 06:37:11 följande:
    Vår klädkod:"Kläder - RekommenderasKom som du trivs, och ha trevligt tillsammans med oss.

"Lite Bridezilla varning här, måste jag ju säga.
  • J D

delirious skrev 2009-05-27 12:31:33 följande:
    Åh vad bra klädkod, den knycker vi :)

Nej, snälla gör inte det! Det är inte snällt mot gästerna att hitta på klädkoder (om man inte som i ett annat exempel här ovan vet att gästerna vet exakt vad det innebär med myggtät klädsel),

Sommarfin är ett exempel på nypåhittad klädkod som används hursomhelst av personer som inte vill ställa krav på gästerna. Men det slår fel för klädkoden är inget krav utan vägledning för gästen och därför bör man ange en etablerad klädkod.

• isop

Vi angav klädkod kavaj eftersom vi vet att alla manliga gäster äger en kostym redan.

Alla utom min far Han sitter i rullstol och har inte köpt någon kostym sedan han tog realen, och kostym är ju verkligen inte ett praktiskt plagg för honom, han skulle inte kunna knäppa kavajen och det skulle bli förfärligt obekvämt.

Så brudens far kommer förmodligen att ha skjorta och någon form av cardigan - och det är helt okej för min del

Hade vi vetat att många inte hade någon kostym hade vi inte skrivit det som klädkod för vi tycker inte att det är rimligt att behöva köpa kostym för att närvara vid ett bröllop. Kostymer är ju riktigt dyra plagg.

• delirious

Jag tror att våra gäster har full koll på detta..vi ska ha ett litet bröllop och dom känner oss väldigt bra alla som ska komma...förstår vad du menar, och jag vet att klädkoden är till för att gästerna ska vägledas men i min umgämngeskrets är detta en vägledning i sig :)

J D skrev 2009-05-27 12:39:29 följande:

Nej, snälla gör inte det! Det är inte snällt mot gästerna att hitta på klädkoder (om man inte som i ett annat exempel här ovan vet att gästerna vet exakt vad det innebär med myggtät klädsel),Sommarfin är ett exempel på nypåhittad klädkod som används hursomhelst av personer som inte vill ställa krav på gästerna. Men det slår fel för klädkoden är inget krav utan vägledning för gästen och därför bör man ange en etablerad klädkod.
  • J D

delirious skrev 2009-05-27 13:21:36 följande:
    Jag tror att våra gäster har full koll på detta..vi ska ha ett litet bröllop och dom känner oss väldigt bra alla som ska komma...förstår vad du menar, och jag vet att klädkoden är till för att gästerna ska vägledas men i min umgämngeskrets är detta en vägledning i sig :)J D skrev 2009-05-27 12:39:29 följande:

Vad bra! Då kan ni ju köra på det ni vill utan problem .

• lillalyckan

J D skrev 2009-05-27 12:21:05 följande:
      Eftersom klädkoden på en vanlig fest inte är till för värden (eg. inte på en temafest heller eftersom alla ska roas av det men då är det ju värden som sätter ett tema) utan för att gästerna ska trivas. Man sätter inte klädkoden för sin egen skull helt enkelt utan för vad som passa gästerna och den typ av tillställning det är- en avvägning alltså. Även om jag skulle ha bjudit till slottsbröllop såskulle jag inte haft högre klädkod än kavaj eftersom jag vet att iaf 10% av mina gäster inte rör sig i högre sociala sammanhang än där kavaj är högsta möjliga klädsel. Att jag sedan har 90% som är akademiker och har råd att köpa/hyra kläder oavsett om de är vana vid de sociala sammanhangen eller ej spelar ingen roll eftersom nivån helt enkelt får sättas på högsta möjliga och då är det de 10% som ej ska behöva känna sig obekväma.

Jag fattar fortfarande inte varför det inte är okej att vilja ha en viss dresscode. Man måste ju få önska sig precis vilken fest man vill. Jag har mycket svårt att tro att nån av mina gäster skulle ta illa upp om det var en dresscode högre än kavaj. De skulle snarare se det som ett tillfälle att få klä upp sig ordentligt, något man annars bara gör på studentbalen (oftast iaf). Det har inget att göra med om vad gästerna är vana vid att röra sig i för sammanhang. Sätter jag en dresscode är det ett önskemål, ingen order! Och det kommer alla våra vänner att veta eftersom de känner oss såpass väl. Ingen av våra släkt/vänner skulle känna sig obekväma för att vi har en önskan om att de ska klä upp sig på vår fest. Och även om nån enstaka skulle göra det så skulle fler antagligen tycka att det var roligt att göra något som inte är så vardag. Man kan aldrig vara alla till lags. Varför kan jag då inte sätta en dresscode högre än kavaj på vårt bröllop utan att begå ett grovt ettiketsbrott?

• J D

Jadu, jag säger inte att man inte ska sätta dresscode- för det bör man! Det jag menar är att man sätter dresscoden på en nivå som gästerna känner sig bekväma med och inte över den bara för att man själv tycker att det vore tjusigt. Om du inte förstår varför det är ett etikettsbrott att ignorera gästernas möjligheter i den här frågan så bör du konsultera Magdalena Ribbing. Jag tror e.g. att hon skrev ngt om det i sin bröllopsbok. Jag kan iaf inte expandera resonemanget mer än jag redan har gjort.

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....