• trebarnsmamma

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Har valt kavaj som klädkod...
    Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!
    Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????
    Finns inte i min värld i alla fall !
    Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....

• Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....
  • MadonnaCiccone

"Gästerna är inte rekvisita" var ett oerhört bra uttryck! Vissa verkar se det så, det viktigaste verkar vara att allt skall vara så fint som möjligt på ytan. Jag kunde själv inte bry mig mindre vad våra gäster kommer att ha på sig, jag är BARA så glad över att de kommer och vill dela vår dag med oss.

• Chersti

Själv skiter jag TOTALT i vad gästerna har på sig. Dom får gärna komma iförda endast stringklasonger - så länge dom är GLADA och HAR KUL. : s

• Fanasis

Vi skrev kavaj, men vi lade till att om det är hiskeligt varm, så är det helt ok att lämna kavajen hemma, då det bara blir jobbigt för folk att bära runt på dem.

Jag tar för givet att alla klär sig efter sin bästa förmåga, väljer man att inte köpa en kostym, så har an antagligen inte råd, och då får vi respektera det. Det kostar ju attans mycket att gå på bröllop lite beroende på vart det är.

Hellre avslappnat med jeans, än stelt i finkläder :o)

• didis

De flesta människor tycker det är roligt att gå på fest. klä sig lite finare än till vardags, lite snyggare makeup etc.

Sedan finns det en del som känner sig obekväma i andra kläder än vardagskläderna, som känner sig som på maskerad i kostym. Låt de slippa känna sig obekväma!

Och kom igen när ni har en släkting som vid klädkod "kavaj" kommer i skinnbyxor med stringkallingar synliga över kanten, barbröstad och med en rosa fluffig jacka över!

Fast på vårt bröllop var han väldigt diskret, bara lite smink runt ögonen fast ingen kavaj förståss.

Bröllop skall vara roligt! Inte skall man låta någon gäst som missförstått klädkoden få förstöra ens goda humör! Le och tänk att det blir ett roligt minne. Troligen har gästen inte lätt ner sig bara för att retas med brudparet.

• Fjällbruttan

Här kommer en som har en egen klädkod... Myggtät klädsel rekomenderas!

Knäppt, ja förmodligen för de flesta, men eftersom det är våra vänner och famlij som kommer så vet de vad det innebär!
    Vi gifter oss ute, bor i Norrland, alltså ingår mygg! Alla, och då menar jag alla, som kommer på bröllopet har varit hos oss en sommardag och de vet också om hur våra fester brukar vara.

Våra gäster få klä sig som de vill, jag vet att alla kommer att göra sig så fina de kan enl sin smak och kommer nån i chinos och tröja med tryck så kommer jag nog bara att se det eftersom det avhandlats här Dålig smak? Ja kan man ju tycka men jag kan inte ändra Pelle och Kalle och har inget intresse för det heller!
    Jag känner att jag har annat att bry mig om den dagen än vad mina gäster har på sig, det är deras närvaro jag vill ha
    dessutomhar vi 23 mil till närmsta dressman....

En enda person har frågat om jag vil att han har kostym och det är min pappa.... ha hade det gärna för min skull sa han

• annanilsson78

Vi har klädkod kavaj, fattar igentligen inte varför så här i efterhand, men min blivande ville ha det, eftersom han HATAR att ha kostym ville han att alla andra skulle plågas:) De flesta vi känner gillar att klä upp sig lite extra, ffa på bröllop.

Personligen om jag fick en inbjudan där det stod kavaj skulle jag följa koden, det är ju trots allt deras önskemål. Men det är upp till var och en.

Vi har några som INTE kommer ha kavaj på vårt bröllop, de har sagt till innan, väldigt bestämt!
    Jag tänker inte bry mig om att de inte har kavaj, bara de inte är nakna;)
    Jag är bara nöjd att jag får ha min underbara brudklänning!!

• nennesjuttioåtta
    didis skrev 2009-05-26 15:53:32 följande:
    De flesta människor tycker det är roligt att gå på fest. klä sig lite finare än till vardags, lite snyggare makeup etc.Sedan finns det en del som känner sig obekväma i andra kläder än vardagskläderna, som känner sig som på maskerad i kostym. Låt de slippa känna sig obekväma!Och kom igen när ni har en släkting som vid klädkod "kavaj" kommer i skinnbyxor med stringkallingar synliga över kanten, barbröstad och med en rosa fluffig jacka över! Fast på vårt bröllop var han väldigt diskret, bara lite smink runt ögonen fast ingen kavaj förståss.Bröllop skall vara roligt! Inte skall man låta någon gäst som missförstått klädkoden få förstöra ens goda humör! Le och tänk att det blir ett roligt minne. Troligen har gästen inte lätt ner sig bara för att retas med brudparet.

Hade ni Katla från Mammas nya kille på ert bröllop?!?!?
    Håller f ö med TOTLT!
  • Megi

För mig så spelar det absolut ingen roll vad de har på sig... Alla känner sig inte bekväma i allt o därför är klädsel valfri.. Kom som ni vill bara ni kommer... =)

• didis

Är man "släktbög" med homofobiska föräldrar o syskon så gäller det att leva upp till fördomarna!

Man HAR faktiskt förpliktelser som släktens svarta får

nennesjuttioåtta skrev 2009-05-26 16:15:35 följande:
    Hade ni Katla från Mammas nya kille på ert bröllop?!?!? Håller f ö med TOTLT!
  • nennesjuttioåtta
    didis skrev 2009-05-26 16:40:11 följande:
    Är man "släktbög" med homofobiska föräldrar o syskon så gäller det att leva upp till fördomarna! Man HAR faktiskt förpliktelser som släktens svarta får
    Absolut! Hur skulle det annars sett ut? Den klädkoden som han följde var ju rätt ändå i sammanhanget.
Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....