• trebarnsmamma

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Har valt kavaj som klädkod...
    Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!
    Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????
    Finns inte i min värld i alla fall !
    Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....

• Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....
  • Sonja68

Det finns väl fina skjortor och byxor som är festliga...?!

Hjälp, att ni orkar! Hoppas ni hinner vara lyckliga och glädjas över ert bröllop också...
    OCH glädjas över att era nära och kära har möjlighet över huvud taget att vara med och fira er kärlek! Med eller utan kavaj.
    Precis som Passionsblomman beskrev så fortsätter världen utanför er bröllopsbubbla att snurra, med alla sina vedermödor, för oss vanliga dödliga som har en massa andra, verkliga problem att brottas med.
    Så NJUT och VAR GLADA och UMGÅS AVSLAPPNAT med de människor ni håller av, och gläds åt att de ansträngt sig för att kunna vara med er på "ER DAG"!
    Lycka till allihop.

• J D

MV85 skrev 2009-05-26 08:57:16 följande:
    J D skrev 2009-05-26 08:42:41 följande: Studenterna på den festen är gymnasiestudenter, men ändå.. (hade själv en god vän som gick på den sista året på gymnasiet o är uppvuxen på bondgård...)Själva väljer vi klädkod efter vad som passar oss. Sen har det kanske att göra med att så gott som alla (utom ev.2) av våra släktingar och vänner har kommit så långt i livet att de alla äger en svart kostym efter begravningar eller så redan att vi inte har behövt tänka på att "tänk om någon inte har en sådan".. O om någon skulle vägra av princip så hade jag nog seriöst ifrågasatt varför eftersom de redan har klädesplaggen och de använde dem senast förra året.Jag hade helt ärligt bett den gäst som dyker upp på vårt bröllop med barn att gå. Jag tycker inte om barn, barn irriterar mig, barn gör mig frustrerad och de gör mig nervös. Jag vill under inga som helst omständigheter ha dem på min bröllopsfest.Tack och lov respekterar även de av mina vänner som inte gillar beslutet det och lämnar sina med farmor eller någon annan barnvakt. Om de inte kunde få tag i barnvakt hade helt enkelt en i paret kommit, och den andra stannat hemma med barnen. Tråkigt? Till viss del ja, men hellre det än barn på bröllopsfesten som ger mig och m2b huvudvärk i flera dagar efteråt (o nej, jag överdriver inte det är verkligen så för oss) o inte kunna njuta av vår bröllopsdag.Vigseln är för oss, Festen är till för att fira vigseln - alltså oss. Vill gästerna inte göra det är det upp till dem att tacka nej till inbjudan, precis som till ett födelsedagskalas eller vad som helst.Tråkigare att folk tackar nej för att det är till ett bröllop? Nej, inte direkt. De vi bjuder är de som med 99% sannolikhet kommer komma (föräldrar, syskon, kusiner, mostrar, ett fåtal nära vänner var) om de bara kan, oavsett klädkod och önskan om barnfritt då det (tack och lov) hos oss är kutym att följa värdparets önskan - om den så är att man ska hyra en frack. Har man inte pengar till det så löser släkt och vänner det - man lånar alltså ihop kläder som fattas och liknande.

Well, det är definitivt mkt högskolestudenter där också (troligen många fler), de anordnar ju lotterier för att dessa ska närvara som representanter för akademin.

Alltså: våra gäster är också väluppfostrade och har kostymer osv. så de kommer säkerligen följa etikett i sin tur. De skulle även ha följt barnfritt om vi hade önskat det. Det hindrar dock inte att jag själv har så god etikett att jag inte lägger ngn vikt vid huruvida de följer etiketten eller ej (etikett skall aldrig användas som pekpinnar att slå andra i huvudet med, words of Ribbing).

Självklart är även vår fest till för att fira vigseln men för min del innebär det inte att jag vill ställa krav på dem som kommer dit och firar med oss eller skulle bli besviken om de ej följde dresscode. Mitt mål för festen är att gästerna ska ha trevligt. Själv kommer jag ju vara så glad oavsett

• passionsblomman

Jag tycker det är väldigt skönt med tydlig klädkod OCH andra upplysningar, som tex att middagen kommer att serveras i ett tält nere vid båthuset..."hmmmm, gräsmatta, sand och utomhus= inte högklacakat och så åker koftan med"

Egenpåhittade hjälper sällan till utan föranleder att man ändå känner sig tvungen attt ringa och störa värdparet med frågor så man fattat rätt.

Naturligtvis är klädkodnen en del i att skapa festen, i synnerhet om ma har tema som medeltid eller 50-tal eller så.
    Då kan det vara ett tips att ha ngn morot, typ som när alla barn som kommer utklädda till påsk får gå in gratis på Skansen...

Hursomhelst är det FORTFARANDE för gästens bekvämlighet och hjälp man sätter ut klädkoden och visst är det kanske inte det artigaste i världen att klä sig vare sig över eller under koden., MEN jag måste säga, att har någon så mycket lugn i sig själv att han eller hon känner sig bekväm i vardagskläder mitt på ett slott där alla andra står svidade till tänderna, så är det ganska beundransvärt och jgag skulle nog välja att skratta gott och känna att den där snubben ändå är en för SKÖN lirare...

Själv är jag alldeles för ängslig för att göra detsamma.

Och om en person som gör ett sådant etikettsmässigt klavertramp stör bruparet så mycket att den blir ett irritationsmoment istället för en välsignelse i livet med sin existens och närvaro...

..ja då tycker jag det är förbannat sorgligt.

• troddealdrig

har endast skrivit vårdad klädsel som klädkod = hel och ren. sedan får de välja själva hur de vill se ut.

• J D

passionsblomman skrev 2009-05-26 11:14:43 följande:
    Jag tycker det är väldigt skönt med tydlig klädkod OCH andra upplysningar, som tex att middagen kommer att serveras i ett tält nere vid båthuset..."hmmmm, gräsmatta, sand och utomhus= inte högklacakat och så åker koftan med"Egenpåhittade hjälper sällan till utan föranleder att man ändå känner sig tvungen attt ringa och störa värdparet med frågor så man fattat rätt.Naturligtvis är klädkodnen en del i att skapa festen, i synnerhet om ma har tema som medeltid eller 50-tal eller så.Då kan det vara ett tips att ha ngn morot, typ som när alla barn som kommer utklädda till påsk får gå in gratis på Skansen... Hursomhelst är det FORTFARANDE för gästens bekvämlighet och hjälp man sätter ut klädkoden och visst är det kanske inte det artigaste i världen att klä sig vare sig över eller under koden., MEN jag måste säga, att har någon så mycket lugn i sig själv att han eller hon känner sig bekväm i vardagskläder mitt på ett slott där alla andra står svidade till tänderna, så är det ganska beundransvärt och jgag skulle nog välja att skratta gott och känna att den där snubben ändå är en för SKÖN lirare...Själv är jag alldeles för ängslig för att göra detsamma. Och om en person som gör ett sådant etikettsmässigt klavertramp stör bruparet så mycket att den blir ett irritationsmoment istället för en välsignelse i livet med sin existens och närvaro.....ja då tycker jag det är förbannat sorgligt.

Instämmer fullt ut! Mycket bra skrivet .

• Moirie

En reflektion... jag tror att såna här grejer, som att folk säger att de tänker dyka upp i jeans, utan kavaj, eller i nästan vit klänning eller vad det nu är, orsakar mer tandagnissel innan bröllopet än vad de skulle göra om man utan förvarning plötsligt fick syn på ett par jeansklädda ben i kyrkan. Vi kan inte kontrollera allt under bröllopet. Allt som har med andra människor att göra innebär en risk för att ens fina detaljerade bröllopsplaner krackelerar en smula. Vi kan bara säga hur vi vill ha det och hoppas på att gästerna kommer följa det. Och om det inte sker så hoppas jag i alla fall att jag inte kommer gå i taket över gästernas klädsel när jag vill fokusera på min älskling och vårt löfte.

• Linadesign

"Hellre en kostym från second hand än en ny vit t-shirt!"

• lillalyckan

Till en viss del har man väl klädkoden för gästerna, skulle jag få en inbjudan där det inte stod någonting skulle jag antagligen undra och undra och tillslut ringa och fråga vad som förväntas av mig.
    Vi har inte bestämt vår klädkod ännu men jag vill ha en fest med ordentligt fina kläder. Jag tänker typ Högtidsklädsel. Jag tycker inte att det är för mycket begärt att man följer dresscoden. Precis som nån här tidigare sa, Vigslen är för VÅR skull, festen är för att fira VÅR vigsel, hur blir då kläderna för gästernas skull? Men jag skulle självklart hellre se att någon kom i sina finaste kläder som de redan har än att de låter bli att komma för att de inte har råd. Självklart är ju deras närvaro det som är viktigt men att ta på sig iaf en kostym är inte för mycket begärt. Och även jag tycker att alla borde äga en kostym. Det kommer så många tillfällen i livet då man använder en.
    Om jag förväntar mig balklänningar på mina gäster (som är skitdyra, jag vet) och nån kommer i knäkort så skulle jag aldrig bli upprörd. Men det är inte så svårt att klä upp sig, man kan göra mycket fina fynd på ex. H&M.
    Vi hade fest på jobbet för ett tag sen som var tema "Gala" dvs. ganska tydligt dresscode. Ingen knorrade, folk, lånade, hyrde eller köpta fina kläder helt enkelt.
    Men den där barngrejen tycker jag är en helt annan sak. Har brudparet tydligt klargjort att de inte vill ha barn där så är det bara att lämna barnen hemma.

• J D

lillalyckan skrev 2009-05-26 12:15:06 följande:
    Till en viss del har man väl klädkoden för gästerna, skulle jag få en inbjudan där det inte stod någonting skulle jag antagligen undra och undra och tillslut ringa och fråga vad som förväntas av mig.Vi har inte bestämt vår klädkod ännu men jag vill ha en fest med ordentligt fina kläder. Jag tänker typ Högtidsklädsel. Jag tycker inte att det är för mycket begärt att man följer dresscoden. Precis som nån här tidigare sa, Vigslen är för VÅR skull, festen är för att fira VÅR vigsel, hur blir då kläderna för gästernas skull? Men jag skulle självklart hellre se att någon kom i sina finaste kläder som de redan har än att de låter bli att komma för att de inte har råd. Självklart är ju deras närvaro det som är viktigt men att ta på sig iaf en kostym är inte för mycket begärt. Och även jag tycker att alla borde äga en kostym. Det kommer så många tillfällen i livet då man använder en. Om jag förväntar mig balklänningar på mina gäster (som är skitdyra, jag vet) och nån kommer i knäkort så skulle jag aldrig bli upprörd. Men det är inte så svårt att klä upp sig, man kan göra mycket fina fynd på ex. H&M. Vi hade fest på jobbet för ett tag sen som var tema "Gala" dvs. ganska tydligt dresscode. Ingen knorrade, folk, lånade, hyrde eller köpta fina kläder helt enkelt. Men den där barngrejen tycker jag är en helt annan sak. Har brudparet tydligt klargjort att de inte vill ha barn där så är det bara att lämna barnen hemma.

Det är skillnad mellan temafest där man klär sig enligt klädkrav för att det ska bli ett kul tema för alla än att sätta orimliga klädkoder på en vanlig fest (även om det är ett bröllop så är det ju oftast ingen temafest).

Ni som tror att klädkoden är till för er som brudpar borde verkligen ta och uppdatera er på Magdalena Ribbing. Klädkod ska vara hjälp för gästerna. Sätter du högtidsdräkt i ett sällskap som knappast har det hängandes i garderoben är det faktiskt du som gör det största klavertrampet. Gästerna är inte rekvisita.

• J D

Jag menar inte att låta hård men jag tycker att det känns så obehagligt att många verkar behandla sina gäster som de vill på grund av etikettsregler. Så fungerar inte etiketten. Den är till för att underlätta, inte lägga normer som vissa får svårt att leva upp till.

Lycka till med vilken klädkod ni än beslutar er för att ha men tänk gärna ett extra varv på gästerna!

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....