• trebarnsmamma

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Har valt kavaj som klädkod...
    Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!
    Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????
    Finns inte i min värld i alla fall !
    Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....

• Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....
  • Sobeit

Vi har klädkod kavaj på vårt bröllop. Och de gäster som har haft funderingar vad detta innebär har frågat oss. Faktiskt så är det mest våra kvinnliga gäster som undrat vad som är ok. Då har jag svarat en vanlig enkel sommarklänning. Den behöver inte vara  lång utan knälång blir kanon. Och att det vore trevligt om de inte kom i en helsvart elle rhelvit klänning. Variationer därav är däremot helt ok. Och ingen har haft invändningar.

Däremot bryr vi oss inte så mycket i om våra manliga gäster kommer i en hel kostym eller kavaj och byxor. Vi har inga osm ens skulle tänka tanken att komma i shorts eller trasiga jeans. För om de själva inte har kläder och inte vill lägga ner pengar på att köpa nytt så ser de till att låna tills dess. Så är det! Och att kavajen åker av under middagen, det räknar vi med ... =)

• J D

MV85 skrev 2009-05-26 08:31:09 följande:
    J D skrev 2009-05-26 08:25:59 följande: Fast det är ju ganska många som är studenter som går på Nobelfesten t.ex... o mottagarna av priserna är ju sällan några sociala "högdjur" utan författare från alla nivåer av samhället, forskare som slitit hela livet osv...Åter till ämnet:Så var går då gränsen för om man ska ha frack eller mörk kostym som klädkod? O när går gränsen för att man "får" bli lite ledsen över att gästerna inte vill respektera ens önskan kring något? "Vi vill inte ha några presenter, bara pengar" o alla gäster kommer med presenter o ingen med pengar.. Är det okej att bli lite besviken då? "Vi önskar en barnfri fest" o likväl drar 7/10 med sina barn... Får man bli besviken då?Detta med barn eller ej är ju oxå något som "sätter tonen" för festen, så varför är det mer rätt att respektera det än värdparets önskan om hur fin fest de vill ha?

Well, det beror ju på hur man definierar klass. Själv har jag ju gått juristlinjen och med ingenjörer och jag kan inte direkt påstå att majoriteten av klassen kom från underklassen direkt. Det är snarare en skola för hur man ska bete sig på sådana tillställningar med studentbal hit och dit hela tiden.

Gränsen för om man "ska ha" kavaj eller frack går efter en uppskattning om vad ens gäster kan tänkas ha i garderoben och kan känna sig bekväma i.

Jag skulle inte bli besviken om folk tog med sina barn ändå eller kommer med presenter (precis som jag inte blir besviken om ingen köper ngt från våra önskelistor). Anledningen till det är att det viktigaste för mig är att få bli gift och att gästerna har trevligt. Om de kommer med barn när det e.g. är barnfritt har de ju antagligen en god anledning att ta det lidande som sammanfaller med att det inte finns några platser utmärkta till barnen eller mat till dessa.

Å andra sidan skulle jag inte sätta barnfritt eftersom jag vet att det betyder mkt för många att få ta med sina barn.

Jag tänker såhär: vigseln är för oss. Festen är för gästerna.

• Bronwyn

kanske ska nämna att min sambo "tyvärr" har en kroppsform som gör att han inte direkt kan låna någon annans kostym/kavaj & att han inte bara kan gå in o köpa första bästa heller..

• J D

Bronwyn skrev 2009-05-26 08:39:32 följande:
    Jag kommer inte ha någon klädkod då vi vill att folk ska känna sig bekväma med det dom har på sig samt inte behöva gå o köpa en kostym för det kostar en del. Vi var på bröllop nyligen & då var det klädkod kavaj vilket då betyder kostym. Han äger ingen sådan så vi fick då köpa en sådan, o det var inte billigt kan jag säga, hittade en som passade honom på Dressman som ni tidigare nämnt o till 40% men det slutade ändå på 1600 kr, dvs hade det inte vart 40% just denna dagen hade det gått på typ 3000:-, tycker det är mkt pengar för att "få gå" på bröllop. Hur man får tag i en kostym för 500 kr det är för mig en gåta.Men som sagt alla gör som dom själva vill

Som sagt är det inte direkt att hjälpa gästerna att inte ha ngn klädkod alls. Man kanske tycker att man gör ngt bra men det blir extremt svårt för gästen att veta på vilken nivå de andra gästerna kommer att klä sig.

• Linadesign

När jag är gäst på en fest eller bröllop så brukar jag försöka tänka lite på vad brudparet har för stil, d.v.s. om de gillar att klä upp sig eller inte. Om jag vet att de brukar klä upp sig mycket så klär jag mig lite finare än om jag vet att de hatar att klä upp sig.
    Själv älskar jag att klä upp mig och tycker det ges alldeles för få tillfällen till detta!
    På vårt bröllop har vi Kavaj som klädkod. på vår hemsida har vi skrivit ut vad detta betyder enligt etikett. Men så har vi lagt till en kommentar att det bara är en riktlinje och att man får klä sig så fin man vill. För jag skulle inte ha nåt emot om någon kom i balklänning. Inte heller om någon struntade i att bära hel kostym och kom i skjorta o byxor. Vi har dock skrivit att man bör undvika jeans och även helvit klänning.

(Men t-shirt med tryck skulle dock störa mig. Där går gränsen!)

• Bronwyn

J D skrev 2009-05-26 08:44:27 följande:

Som sagt är det inte direkt att hjälpa gästerna att inte ha ngn klädkod alls. Man kanske tycker att man gör ngt bra men det blir extremt svårt för gästen att veta på vilken nivå de andra gästerna kommer att klä sig.
    Ja vi kommer väl snarare skriva typ festklädd eller finklädd som sk dresscode men jag vet att dom som är bjudna på bröllopet oxå klär sig därefter..

undrar hur folk vet hur dom ska klä sig till ex dop, har aldrig sett en klädkod skriven på dessa inbjudningar
  • nennesjuttioåtta

man allvarligt, vill ni hellre att gästerna stannar hemma än kommer (pga att de inte har kostym) så fattar jag inte varför ni bjudit folk öht. Är det bara för att ni ska kunna säga att ni minsann hade så och så många på ert bröllop?!??! Vi bjöd dem vi tyckte om och hade de kommit nakna hade vi ju vetat innan vem som hade gjort det eftersom vi kände nästan alla utan och innan. Fan, ibland har vissa ett spett för långt uppkört i röven. Slappna av! Ni kommer inte att ägna det en tanke på bröllopsdagen ändå!!!!

• MV85

J D skrev 2009-05-26 08:42:41 följande:

Well, det beror ju på hur man definierar klass. Själv har jag ju gått juristlinjen och med ingenjörer och jag kan inte direkt påstå att majoriteten av klassen kom från underklassen direkt. Det är snarare en skola för hur man ska bete sig på sådana tillställningar med studentbal hit och dit hela tiden.Gränsen för om man "ska ha" kavaj eller frack går efter en uppskattning om vad ens gäster kan tänkas ha i garderoben och kan känna sig bekväma i.Jag skulle inte bli besviken om folk tog med sina barn ändå eller kommer med presenter (precis som jag inte blir besviken om ingen köper ngt från våra önskelistor). Anledningen till det är att det viktigaste för mig är att få bli gift och att gästerna har trevligt. Om de kommer med barn när det e.g. är barnfritt har de ju antagligen en god anledning att ta det lidande som sammanfaller med att det inte finns några platser utmärkta till barnen eller mat till dessa.Å andra sidan skulle jag inte sätta barnfritt eftersom jag vet att det betyder mkt för många att få ta med sina barn. Jag tänker såhär: vigseln är för oss. Festen är för gästerna.
    Studenterna på den festen är gymnasiestudenter, men ändå.. (hade själv en god vän som gick på den sista året på gymnasiet o är uppvuxen på bondgård...)

Själva väljer vi klädkod efter vad som passar oss. Sen har det kanske att göra med att så gott som alla (utom ev.2) av våra släktingar och vänner har kommit så långt i livet att de alla äger en svart kostym efter begravningar eller så redan att vi inte har behövt tänka på att "tänk om någon inte har en sådan".. O om någon skulle vägra av princip så hade jag nog seriöst ifrågasatt varför eftersom de redan har klädesplaggen och de använde dem senast förra året.

Jag hade helt ärligt bett den gäst som dyker upp på vårt bröllop med barn att gå.
    Jag tycker inte om barn, barn irriterar mig, barn gör mig frustrerad och de gör mig nervös.
    Jag vill under inga som helst omständigheter ha dem på min bröllopsfest.
    Tack och lov respekterar även de av mina vänner som inte gillar beslutet det och lämnar sina med farmor eller någon annan barnvakt. Om de inte kunde få tag i barnvakt hade helt enkelt en i paret kommit, och den andra stannat hemma med barnen. Tråkigt? Till viss del ja, men hellre det än barn på bröllopsfesten som ger mig och m2b huvudvärk i flera dagar efteråt (o nej, jag överdriver inte det är verkligen så för oss) o inte kunna njuta av vår bröllopsdag.

Vigseln är för oss, Festen är till för att fira vigseln - alltså oss. Vill gästerna inte göra det är det upp till dem att tacka nej till inbjudan, precis som till ett födelsedagskalas eller vad som helst.
    Tråkigare att folk tackar nej för att det är till ett bröllop? Nej, inte direkt.
    De vi bjuder är de som med 99% sannolikhet kommer komma (föräldrar, syskon, kusiner, mostrar, ett fåtal nära vänner var) om de bara kan, oavsett klädkod och önskan om barnfritt då det (tack och lov) hos oss är kutym att följa värdparets önskan - om den så är att man ska hyra en frack. Har man inte pengar till det så löser släkt och vänner det - man lånar alltså ihop kläder som fattas och liknande.
  • Energy

Det var ingen som frågade mig vad dom fick ta på sig. Dom vågade inte. Så jag räknade ut ganska snabbt när jag fick höra att vissa kanske inte skulle komma att det handlade om ekonomi. Så jag ringde upp dom en och en och sa: Det viktigaste är att du är där med oss. Så gör det du kan och kom.

Fast våra gäster har sagt åt mig att vara lite mer bridezilla den här gången. Jag tänkte lite för mycket på gästerna.

• MV85
    Bronwyn skrev 2009-05-26 08:49:47 följande:
    J D skrev 2009-05-26 08:44:27 följande:Ja vi kommer väl snarare skriva typ festklädd eller finklädd som sk dresscode men jag vet att dom som är bjudna på bröllopet oxå klär sig därefter..undrar hur folk vet hur dom ska klä sig till ex dop, har aldrig sett en klädkod skriven på dessa inbjudningar
    Intressant. Hos oss skrivs alltid klädkod även på dopinbjudningar. O hos oss är det alltid kavaj eller mörk kostym som gäller där då.
Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....