• trebarnsmamma

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Har valt kavaj som klädkod...
    Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!
    Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????
    Finns inte i min värld i alla fall !
    Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....

• Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....
  • RhjärtaJ

har man inte möjlighet att köpa det koden säger skulle iaf jag tycka att det bästa vore att komma i de finaste kläderna man hade, än att inte komma alls...kläderna betyder inte mer för mej än personen innanför dem.

• passionsblomman

Är det inte någon enda av er som slagits av insikten att dresskoden inte är för ER skull utnan för gästernas?

Det är meningen att NI som värdpar ska göra allt som står i er makt för att på alla sätt informera och underlätta för era gäster så att de ska veta allt de behöver för mesta möjliga trivsel.

Folk ägnar inte en tanke åt vad ni lagt för arbete, tid, möda eller pengar och skiter i vad era klänningar kostar. De funderar över semestrar, fotbollslägret, barnvakten om de får tillbaka på skatten i tid för att hinna köpa present och något att ha på sig. De undrar om de ska vaxa benen eller bara raka dem-det är ju ändå lite lyxigt att få gå på bröllop...De svär över att deras frissa hade semesterstängt så de fick gå till någon de inte brukar. De hoppas att deras barn ska hålla sig friska och att den där förkylningen ska gå över. De udrar om deras present duger ochom alla andra tjejer är snala och shapade och hur FAN den fina klänningen som ändå bara är två år gammal hr kunnat krympa så förbannat där den hängt i garderoben.
    De undrar om en treveckors kur med Nutrilette är värt det för att gå ner tio kilo sp de kommer i klänningen.

De funderar lite till och kommer fram till att det är det ite, för innan dess är det midsommar och inte FAN har de tänkt späka sig då, för det är enda helgen de har hela familjen för reten av sommaren jobbar mannen extra eftersom hon har blivit varslad.

Istället går de tre dagar på stan och börjar nästa gråta i provrummen när inget passar.

Tillslut hittar de en klänning på rea och skiter i att den är två storlekar större än klänninen i garderoben. Eftersom den var såbillig unnar hon sig också ett par fina skor-de var inte såå dyra och skor måste man ju ha...

..DET ÄR JU ÄNDÅ BRÖLLOP!

• 22 Augusti

vi är alla olika, men jag tycker man bör respektera brudparens önskemål. Kan man inte finna sig i det så kan man ju alltid tacka nej om det är såååå svårt!!

• Epp
    allehanda skrev 2009-05-25 22:38:06 följande:
    " alla bör äga en kostym" " 500:-" öhhDressman är skitdåliga på att ha storlekar hemma som passar långa män tex. Sambon är 2m,sonen är 1,95m finns inte en chans att de skulle kunna passa en kostym för 500:-. Bara en skjorta som passar sambon kostar närmare 1000:- för att den skall beställas pga långa armar plus att den måste vara tillräckligt lång i ryggen.Innan någon säger nåt så har vi 60mil till Stockholm enkel resa.Kostym för sambon kostar minst 3000:- + skorta slips och nya skor st 48 ja vi säger 1500:- för dom, billig fest va?Klädkod är till för att underlätta för gästerna , inte för att styra över dem.( nej jag gillar inte heller pike men hellre det än jeans en sådan dag)
    Absolut kan det vara så att alla inte har råd att köpa en kostym men en kostym kan ju användas vid betydligt fler tillfällen än vid ett bröllop. Det är det vanligaste plagget vid begravningar och många blir bjudna på mer än ett bröllop i sitt liv eller andra festligheter där en mörk kostym är det korrekta att bära. Alla män bör ha en mörk kostym men det är klart att det kostar mer än för andra om man inte kan köpa på exempelvis Dressman.

Vi hade gäster som klädde sig sig både under och över vår klädkod men som flera sagt, det viktigaste är ju faktiskt att de kommer, inte vad de har på sig. Men det är ju tråkigt för den som avviker från vad alla andra har på sig, om de bryr sig förstås
  • Glimta

Vi har skrivit kavaj på våra inbjudningar men vi har gått ut med att gästerna inte behöver känna sig tvingade att köpa nya kläder bara för bröllopets skull, vi vet att det kostar att gå på bröllop. Möhippa/svensexa o bröllopspresenter är inte gratis!
    Visst är det trevligt när folk klär upp sig men en del personer har helt enkelt inte råd..

• tossesnurr

jag tycker inte det är ok att diktera vad gästerna ska ha för kläder. men man kan slå an tonen för vad som förväntas...
    Det är väl ändå så att det viktiga är att de är med o deltar för att ni vill ha dem där för att de betyder ngt för er....?
    Vi kommer va finklädda (bröllopsutstyrsel) men våra gäster får ha vad de är bekväma i o vad de har råd med. Vi skrev:
    Klädsel: Gardenparty casual dvs:Valfritt fint efter väder; ta med en kofta.
    Just för att de ska slippa tänka på den utgiften oxå...
    inte alla fattar sig på detta med finkläder o vi anser att de ska känna sig lika välkomna som alla andra...
    Men. Det är olika. o om ni tänker känna er kränkta för att alla inte tänker som ni så får det väl stå för er....

• tossesnurr

o bara för att man är BRUDPAR så ska man (ff) inte glömma bort att det är GÄSTER man har bjudit in till sin dag.
    mkt går ut på att fira sin egen dag, men alla som är där o deltar ska behandlas som just gäster o inte som rekvisita!
    Många glömmer bort detta ( jag menar inte TS, utan rent allmänt)

• Oneesan

Så om de inte kan lyda bör de stanna hemma? Löjligt, de är gäster på ert bröllop, inte rekvisita. Låt människorna bära de kläder de känner sig bekväma i.

• Red Scarlet

Jag postar mitt inlägg i den här tråden också för jag känner att vi behöver visa vart vi står i diskussionen.

Era gäster klär sig ju inte av brist på respekt för er, de klär sig som de själva anser är bekvämt. Vi hade klädkod Kavaj för vi antog att de flesta manliga gäster skulle ha en kostym i valfri färg hemma och att de flesta kvinnliga gäster kanske hade en knälång klänning/kjol. Men samtidigt har vi informerat alla om att DE ska känna sig bekväma och att de ska ha bekväma skor osv så att de orkar festa med oss.

Klädkoden finns som ett hjälpmedel för gästerna för att som sagt få reda på vilken grad av högtidlighet som bröllopet innebär och vad DE ANDRA antagligen kommer att ha på sig. Det är meningen att man inte ska behöva må dåligt över att man klätt upp sig/klätt ner sig i förhållande till de andra gästern. Väljer man då att man inte vill passa in är det ju ens eget beslut, även om det nu innebär att man har jeans i kyrkan. Jag tycker att det är minst lika upprörande isåfall att man klär upp sig för mycket som att man klär ner sig. Exempelvis att värdpar på fester man kommit till står i galablåsan och man själv kommer dit i byxor och topp, finns ju inte en chans att man enligt etiketten kan vara finare än värdparet då. Menmen..

Sluta bli så upprörda över vad folk har på sig, det enda ni kan göra är att informera om vilken klädkod ni tänkt er och vad de andra kommer att ha på sig. Jag kommer inte att bry mig ett dugg om vad gästerna har på sig på min bröllopsdag eller vilka presenter de ger mig, att jag får gifta mig med min fästman och att gästerna är DÄR för att fira med oss är det enda jag behöver. Tänk på det..

• J D

Jen75 skrev 2009-05-25 21:41:04 följande:
    Du är absolut inte fjantig! Jag hade blivit jättebesviken om de varit mitt bröllop. Vi har skrivit sommarfin på vår inbjudan och de är ju egentligen ingen klädkod men jag tror alla kommer ha kostym på sig ändå (de vi pratat med i alla fall) för att de är bröllop och man vill klä upp sig.

? Jag ska på ett bröllop där de har skrivit sommarfin och vi kommer inte följa klädkod kavaj då. Varför ens skriva en påhittad dresscode om man vill ha ett uppklätt bröllop?

För övr. är just detta anledn. till att jag ogillar påhittade etikettsregler. Nu kanske vi kommer för nedklädda om alla andra har kostym under en sådan påhittad etikett. Suck. Man hjälper verkl. inte gästerna när man hittar på sin egen etikett.

Till TS: Vad spelar det er för roll om gästerna ej följer dresscoden? Den är ju till för deras bekvämlighet. Vi har också kavaj och jag bryr mig inte det minsta om ngn kommer i chinos och piké om denne känner sig bekväm i detta trots att alla kommer att ha kostym.

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....