• trebarnsmamma

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Har valt kavaj som klädkod...
    Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!
    Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????
    Finns inte i min värld i alla fall !
    Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....

• Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....
  • HurraViSkaGiftaOss

Du är inte fjantig.
    Alla bör äga en kostym. Har dom inte en så är det dax att köpa!

• MV85

Med tanke på att man kan köpa en hel kostym för typ 500:- på dressman vissa gånger så tycker jag det är riktigt löjligt att inte följa klädkoden.
    En kavaj får man definitivt där för en femhundring o är det så att man aldrig annars använder det kan man ju nöja sig med en för det priset (alla använder ju inte kostym så mycket att det är lönt att köpa en för 4-5000:- för att den ska hålla länge).
    Vi kommer ha klädkod mörk kostym... Tack o lov äger alla redan mörk kostym, o den enda som ev. skulle komma i något annat är min bror som inte ens hade kostym (skjorta och slips dock) på mormor eller morfars begravningar.

• emelieochlinus

Håller med alla andra att självklart ska man följa klädkoden! Chinos och pikétröja, ha ha! det var det knäppaste!
    Kavaj betyder ju dessutom kostym och inte bara en udda kavaj, men det kanske är för mycket begärt att de ska fatta om de brukar gå på barndop i mysbyxor.
    Har folk inget hyfs eller? Håller med om att de borde visa lite respekt och tacksamhet när man blir bjuden på bröllop!

• MrsHelloKitty

Jag har aldrig trott att jag tyckte om klädkoder på fester, känt mig så osäker, alltid trott att man tar på sig nåt fint det behöver man väl inte skriva ut TILLS min kompis gifte sig, jag hade klänning och min sambo kostym (kläkoden va kavaj) och så kommer en kompis till dom med jeans och kortärmad skjorta, sån där med tryck på ryggen och hon hade svarta halvkorta byxor i typ mjukistyg, jag tappade nästan hakan, skämdes åt deras vägnar men tror inte dom tänkte på det själva. Min kompis blev självklart ledsen men vad ska hon göra. Efter detta man måste ha klädkod och den SKALL efterföljas, enligt mig. Stå på dig! =)

• MrsHelloKitty

Inte tyckt om ^^^ klädkoder

• 22 Augusti

Att följa klädkod betyder att man har först respket för brudparen o sedan för sig själv o övriga gäster! Inte så svårt att fatta det men det verkar att det e inte självklart hos alla! Sen undrar jag hur kul är det att känna sig utanför??? hur kul e d att komma dit med jeans när minst 50 andra har kostym på sig! Då blir man den "fula ankan"!

• Birana

Oj, vad tokigt att gästerna inte förstår vad klädkod betyder. Jag skulle tycka att det är frustrerande. Min syster kommenterade också vår klädkod och jag blev jättesur. Nu har hon inte vågat kommentera det, tack o lov. Men ibland undrar man vad människor tänker.

• Glimta

Kavaj betyder att männen ska bära mörk kostym alt. ljus på sommaren.

• allehanda

" alla bör äga en kostym" " 500:-" öhh
    Dressman är skitdåliga på att ha storlekar hemma som passar långa män tex. Sambon är 2m,sonen är 1,95m finns inte en chans att de skulle kunna passa en kostym för 500:-. Bara en skjorta som passar sambon kostar närmare 1000:- för att den skall beställas pga långa armar plus att den måste vara tillräckligt lång i ryggen.
    Innan någon säger nåt så har vi 60mil till Stockholm enkel resa.
    Kostym för sambon kostar minst 3000:- + skorta slips och nya skor st 48 ja vi säger 1500:- för dom, billig fest va?
    Klädkod är till för att underlätta för gästerna , inte för att styra över dem.( nej jag gillar inte heller pike men hellre det än jeans en sådan dag)

• Twixiee

Jag håller med till fullo! Jag blev skitsur på min bm's pappa har om dagen, vi började prata om bröllopet och om just klädkoden och han ifrågasatte vad det betydde. Han hade ju tänkt sig att kavaj betyder bara kavaj, och valfritt under och nedtill. Så han hade tänk sig en vit t-shirt (med tryck, för han äger bara såna) och jeans! Jag förklarade för honom vad det betydde, och att han precis som du skriver skulle bli ensam om att han jeans, men han gav sig tammefan inte. Han bara skulle ha det sådär, eftersom han inte känner sig bekväm i kostym. Vilka jäkla skämt! Åh, jag blir så arg!
    Från började så hade jag skrivit med i info-bladet vad det betyder med klädkoden kavaj, för både kvinnor och män men tog bort det. Och OJ vad jag ångrar mig idag!

22 Augusti skrev 2009-05-25 22:19:05 följande:

Att följa klädkod betyder att man har först respket för brudparen o sedan för sig själv o övriga gäster! Inte så svårt att fatta det men det verkar att det e inte självklart hos alla! Sen undrar jag hur kul är det att känna sig utanför??? hur kul e d att komma dit med jeans när minst 50 andra har kostym på sig! Då blir man den "fula ankan"!
Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....