• trebarnsmamma

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Har valt kavaj som klädkod...
    Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!
    Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????
    Finns inte i min värld i alla fall !
    Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....

• Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....
  • The Weddingsinger

Skulle vilja höra ert resonemang på mitt dilemma.
    Jag är bjuden på bröllop i augusti, kommer då vara gravid i vecka 33 och jag räknar med att vara gigantisk. Jag äger ingen mammakjol o tycker inte om att gå i kjol/klänning utan strumbyxor under (detta pga min kroppsstorlek, jag tillhör de olyckliga människorsom måste handla på avdelningar för stora storlekar).
    Är det OK att ha linnebyxor eller en knälång byxkjol i tunn trikå om man kombinerar med en fin blus/tunika????
    Klädkoden är kavaj.

• didis
    nennesjuttioåtta skrev 2009-05-26 16:43:31 följande:
    Absolut! Hur skulle det annars sett ut? Den klädkoden som han följde var ju rätt ändå i sammanhanget.
  • allehanda
    MV85 skrev 2009-05-26 08:59:46 följande:
    Intressant. Hos oss skrivs alltid klädkod även på dopinbjudningar. O hos oss är det alltid kavaj eller mörk kostym som gäller där då.
    som vaktmästare i kyrkan under 20 år så har jag sett en hel del och det jag kan berätta är att mörk kostym på ett dop är ovanligt, däremot jeans, barfota, tatueringar som syns MYCKET,t-shirts osv är mycket vanligt oh kepsen glömde jag, + alla andra som har "vanlig# finklädsel.På begravningar sa någon att mörk kostym var vanligt, ja hos somliga men hos andra är det fortfarande jeansen som är det enda plagget(sist jag jobbade på begravning så kom en man i 60-års åldern med jeans och ljus kavaj.
    Hela tiden gäller, smaken är olika och de ekonomiska förutsättningarna så också.
  • passionsblomman

Det var alltså till dig länken var ovan, men den passar förövrigt utmärkt i den här tråden för var och en som undrar över någon innebörd i någon kod.

Även här nämns det viktiga i att koden är en hjälp-dvs känd i sin betydelse för gästerna.

The Weddingsinger skrev 2009-05-26 16:48:22 följande:

Skulle vilja höra ert resonemang på mitt dilemma.Jag är bjuden på bröllop i augusti, kommer då vara gravid i vecka 33 och jag räknar med att vara gigantisk. Jag äger ingen mammakjol o tycker inte om att gå i kjol/klänning utan strumbyxor under (detta pga min kroppsstorlek, jag tillhör de olyckliga människorsom måste handla på avdelningar för stora storlekar).Är det OK att ha linnebyxor eller en knälång byxkjol i tunn trikå om man kombinerar med en fin blus/tunika????Klädkoden är kavaj.
  • Hoffsennanen Tottoplex

haha..kommer låta som värsta bitchen nu...men jag är sån så jag tycker det är dålig stil att inte klä sig efter dress koden.jag skulle jätte gärna ha ett frackbröllop!lite kunglig glans.
    jag tycker inte jag är hemsk för att jag vill att folk klär upp sig på vårat bröllop.varför skulle jag?
    vårat bröllop vårat val!

• MV85
    allehanda skrev 2009-05-26 17:02:51 följande:
    som vaktmästare i kyrkan under 20 år så har jag sett en hel del och det jag kan berätta är att mörk kostym på ett dop är ovanligt, däremot jeans, barfota, tatueringar som syns MYCKET,t-shirts osv är mycket vanligt oh kepsen glömde jag, + alla andra som har "vanlig# finklädsel.På begravningar sa någon att mörk kostym var vanligt, ja hos somliga men hos andra är det fortfarande jeansen som är det enda plagget(sist jag jobbade på begravning så kom en man i 60-års åldern med jeans och ljus kavaj.Hela tiden gäller, smaken är olika och de ekonomiska förutsättningarna så också.
    Sånt här finner jag intressant!
    Sen är jag iofs uppfostrad och uppvuxen VÄLDIGT konservativt (om än inte på några som helst sätt rikt) där korrekt etikett och klädsel alltid varit viktigt...
    Mörk kostym/Kavaj på begravningar, dop eller bröllop är standard. Kommer någon i jeans reagerar alla, likaså i korta kjolar (o då menar jag allt som slutar någonstans ovanför 1-2cm ovanför knät)... En svart kostym ses som var mans basutrustning, helst ska man ha en svart och en beige. Man går inte på begravning utan att vara svartklädd osv osv osv...

Klart detta färgat mitt sinne och min syn att se på att bryta mot etiketten, o gjort att jag reagerar starkare mot det än många gör idag o även gjort att jag ställer högre krav på mina vänner på den punkten då etiketten kommer ur det som varit sunt förnuft och respekt - vilket resulterat i att jag har mycket svårt att umgås med människor som inte följer etiketten i officiella sammanhang.
  • J D

Fast om man ställer krav på andra om att de ska föra sig enligt etikett så har man inte vidare god etikett själv faktiskt.

Sedan ang. kommentarer som "vårat bröllop, vårat val". Sure, men varför ställa till med en fest där bara två personer trivs? Är det inte bättre att försöka få sina gäster att trivas om man ens vill ha dem där? Själv ogillar jag e.g. kommersiell musik men kommer naturligtvis inte spela en massa smal musik på festen eftersom jag ju vill att gästerna ska kunna ha kul. Etikett ska göra saker trevligare för majoriteten- inte otrevligare.

• MV85

Sen när är det inte god etikett att välja sitt umgänge till viss del efter om de kan föra sig på ett trevligt sätt bland folk och respektera sociala regler?
    Där med inte sagt att jag inte kan hålla tyst till folk som inte gör det, men att jag föredrar att umgås med folk som gör det har inget med god etikett att göra.
    Att börja rynka på näsan så andra ser det, peka eller kommentera där emot är dålig etikett.

• didis

Håller med, ens skyldighet som värd/värdinna är att gästerna trivs, inte att de känner sig obekväma över sitt klädval.

En av få gånger jag har Silvia som rättesnöre; vid Nobelfesten lade en av gästerna på honnörsbordet/kungabordet sin handväska på bordet varpå Silvia alldeles självklart placerade även sin väska på bordet. Etikettsbrott att placera väskan på bordet, visst, men än värre etikettsbrott av värdinnan att INTE i det läget placera väskan där eftersom gästen eventuellt skulle känna sig obekväm om hon upptäckte sitt "brott".

SÅ skall man som värd/värdinna agera, att få gästerna att känna sig välkomna och bekväma!

J D skrev 2009-05-26 17:45:48 följande:

Fast om man ställer krav på andra om att de ska föra sig enligt etikett så har man inte vidare god etikett själv faktiskt.Sedan ang. kommentarer som "vårat bröllop, vårat val". Sure, men varför ställa till med en fest där bara två personer trivs? Är det inte bättre att försöka få sina gäster att trivas om man ens vill ha dem där? Själv ogillar jag e.g. kommersiell musik men kommer naturligtvis inte spela en massa smal musik på festen eftersom jag ju vill att gästerna ska kunna ha kul. Etikett ska göra saker trevligare för majoriteten- inte otrevligare.
Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....