allehanda skrev 2009-05-26 17:02:51 följande:
som vaktmästare i kyrkan under 20 år så har jag sett en hel del och det jag kan berätta är att mörk kostym på ett dop är ovanligt, däremot jeans, barfota, tatueringar som syns MYCKET,t-shirts osv är mycket vanligt oh kepsen glömde jag, + alla andra som har "vanlig# finklädsel.På begravningar sa någon att mörk kostym var vanligt, ja hos somliga men hos andra är det fortfarande jeansen som är det enda plagget(sist jag jobbade på begravning så kom en man i 60-års åldern med jeans och ljus kavaj.Hela tiden gäller, smaken är olika och de ekonomiska förutsättningarna så också.
Sånt här finner jag intressant!
Sen är jag iofs uppfostrad och uppvuxen VÄLDIGT konservativt (om än inte på några som helst sätt rikt) där korrekt etikett och klädsel alltid varit viktigt...
Mörk kostym/Kavaj på begravningar, dop eller bröllop är standard. Kommer någon i jeans reagerar alla, likaså i korta kjolar (o då menar jag allt som slutar någonstans ovanför 1-2cm ovanför knät)... En svart kostym ses som var mans basutrustning, helst ska man ha en svart och en beige. Man går inte på begravning utan att vara svartklädd osv osv osv...
Klart detta färgat mitt sinne och min syn att se på att bryta mot etiketten, o gjort att jag reagerar starkare mot det än många gör idag o även gjort att jag ställer högre krav på mina vänner på den punkten då etiketten kommer ur det som varit sunt förnuft och respekt - vilket resulterat i att jag har mycket svårt att umgås med människor som inte följer etiketten i officiella sammanhang.