• trebarnsmamma

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Har valt kavaj som klädkod...
    Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!
    Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????
    Finns inte i min värld i alla fall !
    Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....

• Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....
  • Hoffsennanen Tottoplex

det är lite respektlöst tycker jag allt att inte följa dresscode...

• ElinPierre

Jag tror inte ens att alla brudpar som sätter klädkoder vet vad dom innebär....

Tycker man ska försöka följa dem så gott man kan som gäst. Sen beror det ju på vilken tillställning det är kanske. Är det 7 rätters middag på slott skulle jag aldrig fixa att komma i nåt annat än det brudparet vill. Tänk om alla hade långklänning och ja g byxor.. usch nej!

• Utpalas

Oj hjälp vilken fart det blev på folk! Trodde inte att temat klädkod kunde väcka mer känslor än typ eutanasitrådar. :)

Har själv tänkt på vad jag tycker om klädkod. Om jag själv är värdinna så bryr jag mig inte om alla inte följer klädkoden, om det inte är så att de vägrar klä sig enligt den bara för att provocera.

Är jag gäst så blir jag fullständigt panikslagen om klädkod fattas. Avskyr att vara under eller överklädd. T.ex. kan jag tycka att kort klänning i litet finare tyg/snitt är standard på bröllop, men nej så är det inte alltid. Eller att man ska ha minst cocktailklänning på nyårsfest, men nej så är det inte heller. Därför vill jag ha en klädkod så jag slipper ha ångest över om jag valt rätt kläder.

Några gånger har jag dock stört mig över hur gästerna klätt sig:

1)På bröllop: Man i kostym och vit skjorta har på sig svarta crocs (hade han skavsår eller blåsor på fötterna var det ok.) Barfota var han naturligtvis i crocsen. Såg dock mest komiskt ut och gjorde mig egentligen inte så förbannad...

2) På vår examensfest på universitetet skulle man ha lång/kortklänning eller kavaj+byxa i diskret mörk färg. Killarna skulle ha kostym. (Förr var klädkoden svart, inga höga klackar o.s.v.) Då kommer en tjej i värsta eldröda galablåsan och eftersom jag känner henne vet jag att hon gjorde det för att synas. Respektlöst mot oss andra och mot det högtidliga, allvarliga tillfället (vi svor ed och så.)

Sen så händer det att jag själv klär mig enligt koden men 90% inte gör det. Ja, då känner man sig dum...

• Utpalas

Oj blev litet långt, dessutom är min svenska bedrövlig. Så går det då man inte använt sitt första språk i skrift de senaste tio åren.

• MV85
    Utpalas skrev 2009-06-01 21:06:03 följande:
    Några gånger har jag dock stört mig över hur gästerna klätt sig:1)På bröllop: Man i kostym och vit skjorta har på sig svarta crocs (hade han skavsår eller blåsor på fötterna var det ok.) Barfota var han naturligtvis i crocsen. Såg dock mest komiskt ut och gjorde mig egentligen inte så förbannad...2) På vår examensfest på universitetet skulle man ha lång/kortklänning eller kavaj+byxa i diskret mörk färg. Killarna skulle ha kostym. (Förr var klädkoden svart, inga höga klackar o.s.v.) Då kommer en tjej i värsta eldröda galablåsan och eftersom jag känner henne vet jag att hon gjorde det för att synas. Respektlöst mot oss andra och mot det högtidliga, allvarliga tillfället (vi svor ed och så.)Sen så händer det att jag själv klär mig enligt koden men 90% inte gör det. Ja, då känner man sig dum...
    Själv störde jag mig extremt över hur en gäst på min farfars begravning var klädd.... Kjolen var så kort att den knappt täckte rumpan o så bara ben och 12-15cm klackar på skorna... Kändes verkligen inte passande på en begravning! Eller hon som bar rött... samma begravning... det stack ordentligt i ögonen kan jag säga...
  • TinkerBelle

Fast det är faktsikt oförskämt att klä sig så vid begravning!
    "Musikantenkjol" kan man ha på krogen.
    Ragga gör man inte när man ska visa respekt för en avliden och dennes familj.

Egoistiskt att tro att hon var jordens mittpunkt just då.
    Förstår att du tog illa vid dig!
    Själv hade jag nog fått spatt....

MV85 skrev 2009-06-01 21:11:49 följande:
    Själv störde jag mig extremt över hur en gäst på min farfars begravning var klädd.... Kjolen var så kort att den knappt täckte rumpan o så bara ben och 12-15cm klackar på skorna... Kändes verkligen inte passande på en begravning! Eller hon som bar rött... samma begravning... det stack ordentligt i ögonen kan jag säga...
  • högstavinsten
    Ore skrev 2009-06-01 11:28:47 följande:
    Vad är värst etikettsmässigt: En gäst som inte följer klädkoden eller ett brudpar som klagar över att gästerna inte följer klädkoden? Jag lutar nog åt det senare...
    I totally agree...........
  • micof

Hahahahaha !!! Musikantenkjol !!! Vilket underbart namn på vad vi kallar, kort och gott "rövakjol"

TinkerBelle skrev 2009-06-01 22:15:39 följande:
    Fast det är faktsikt oförskämt att klä sig så vid begravning!"Musikantenkjol" kan man ha på krogen.Ragga gör man inte när man ska visa respekt för en avliden och dennes familj.Egoistiskt att tro att hon var jordens mittpunkt just då.Förstår att du tog illa vid dig!Själv hade jag nog fått spatt....
  • MV85
    micof skrev 2009-06-01 23:46:52 följande:
    Hahahahaha !!! Musikantenkjol !!! Vilket underbart namn på vad vi kallar, kort och gott "rövakjol"
    Vi kallar det att glömma kjolen hemma o gå i bara linne
  • passionsblomman

Själv kan jag musikantenordet, men din rövvariant hade jag aldrig hört!

Det beror väl på från vilket håll man ser personen med musröven då!
    micof skrev 2009-06-01 23:46:52 följande:
Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....