• trebarnsmamma

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Har valt kavaj som klädkod...
    Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!
    Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????
    Finns inte i min värld i alla fall !
    Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....

• Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....
  • lillalyckan

Jo men varför är det så självklart att gästerna inte skulle vara bekväma med det? Jag tycker bara att det måste vara upp till var och en  att själv känna både sig själv och sina vänner bäst. Det kan aldrig någon ettiketsexpert göra. Hur ignorerar man gästernas möjligheter bara för att man har en hög dresscode?
    Jag tycker bara det är fel att säga åt folk att de inte ska ha en viss dresscode när dom själva (förhoppningsvis iaf) känner sina nära och kära bäst. Ingen är väl ute efter att göra livet svårt för sina gäster? Det är det jag ville få fram... Att alla måste veta bäst själv vad som kommer att funka för deras fest.

• J D

lillalyckan skrev 2009-05-27 13:52:06 följande:
    Jo men varför är det så självklart att gästerna inte skulle vara bekväma med det? Jag tycker bara att det måste vara upp till var och en  att själv känna både sig själv och sina vänner bäst. Det kan aldrig någon ettiketsexpert göra. Hur ignorerar man gästernas möjligheter bara för att man har en hög dresscode?Jag tycker bara det är fel att säga åt folk att de inte ska ha en viss dresscode när dom själva (förhoppningsvis iaf) känner sina nära och kära bäst. Ingen är väl ute efter att göra livet svårt för sina gäster? Det är det jag ville få fram... Att alla måste veta bäst själv vad som kommer att funka för deras fest.

Ja, jag har heller aldrig påstått ngt annat. Men att sätta dresscode utan hänsyn till gästerna är inte OK.

• Lexmaja

Intressant det här med dresscode... Jag tycker som många andra här att det är en hjälp till gästerna. Vi har klädsel kavaj eftersom det har de flesta hemma. Om någon dock skulle komma i polotröja o jeans så blir dom ju inte utslängda för att de inte har "rätt" klädsel!
    Dock brukar de allra flesta tycka det är ganska skoj att klä upp sig, och gör det oxå!
    Vill man då ha dresscode frack tex, kan man -tycker jag- inte kräva att alla ska gå o hyra/köpa en sådan för att få komma in på bröllopet, utan vill man bara ha folk med frack runt sig får man nog vänta sig att vissa tackar nej...

• Sebastiána
    trebarnsmamma skrev 2009-05-25 21:19:49 följande:
    Har valt kavaj som klädkod...Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????Finns inte i min värld i alla fall !Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....
    Herregud. En kostym kan man få billigt på Dressman och HM. Jag tycker att man åtminstone kan klä upp sig lite NÅN GÅNG! När min kusin gifte sig för några år sedan kom en av hennes väninnor i jeans.
  • Duchess

Vår dresscode: Man har som allra roligast när man känner sig bekväm :) Och det kan jag avslöja att vi hade. Roligt, alltså. I varierande klädsel, vilket gick utmärkt. De flesta dock kavaj, klänning eller liknande. Skjorta och byxor gick också utmärkt.

• Sebastiána

Vad jag menar är att folk i allmänhet inte klär upp sig numera. Jag var på en Nyårsgala för några år sedan och satte på mig en lång svart elegant klänning - som jag fyndat på HM för 198:-. Först hade jag tänkt ta på mig min tärnklänning som jag alltså hittills bara använt en gång. Trots min billiga klänning kände jag mig FÖR uppklädd. Jag hade sett jättefel ut i min sidenklänning. Många killar hade typ chinos och rutig skjorta. Några hade jeans. Visst det kan vara trevligt, men varför måste man ha jeans och t-shirt på sig ALLA DAGAR? Det var för tusan en gala.

De tillfällen jag tycker att man kan anstränga sig lite är dop, begravningar, BRÖLLOP (om det står i inbjudan) och om man eventuellt skulle gå på någon gala eller bal.

• Hoffsennanen Tottoplex

TACK!

Sebastiána skrev 2009-05-27 18:28:43 följande:
    Vad jag menar är att folk i allmänhet inte klär upp sig numera. Jag var på en Nyårsgala för några år sedan och satte på mig en lång svart elegant klänning - som jag fyndat på HM för 198:-. Först hade jag tänkt ta på mig min tärnklänning som jag alltså hittills bara använt en gång. Trots min billiga klänning kände jag mig FÖR uppklädd. Jag hade sett jättefel ut i min sidenklänning. Många killar hade typ chinos och rutig skjorta. Några hade jeans. Visst det kan vara trevligt, men varför måste man ha jeans och t-shirt på sig ALLA DAGAR? Det var för tusan en gala. De tillfällen jag tycker att man kan anstränga sig lite är dop, begravningar, BRÖLLOP (om det står i inbjudan) och om man eventuellt skulle gå på någon gala eller bal.
  • Hoffsennanen Tottoplex

tack för era väl valda ord!
    och ville bara påpeka att vi kommer ha värdpar på vårat bröllop. känns bäst så.

• allehanda
    Sebastiána skrev 2009-05-27 18:15:51 följande:
    Herregud. En kostym kan man få billigt på Dressman och HM. Jag tycker att man åtminstone kan klä upp sig lite NÅN GÅNG! När min kusin gifte sig för några år sedan kom en av hennes väninnor i jeans.
    Du har inte läst hela tråden ser jag.HM har bara kläder för "småpojkar" och Dressman är inte mycket bättre, kom igen när alla män runt 2m kan köpa kläder var som helst så ska jag också se till så att mannen och sönerna har kostymer i alla färger som önskas.Till ett bra pris dessutom.
  • tågjäntan

Deels finns det de som inte alls trivs i kavaj - ska de behöva känna att festen blir jobbig för att man har kavaj?
    SEdan finns det de som inte har någon kavaj och kanske inte har råd att köpa någon. Om jag skulle bli bjuden på ett bröllop där man typ måste ha lite dyrare klänning, nästan som balklänning, då skulle jag inte ha råd. Det vore tråkigt att behöva tacka nej pga av det.
    SEdan är väl ändå det viktigaste att det blir en trevligt stämning och att alla har roligt? I stälelt för att det blir stelt och dant. Visst vill man att gästerna ska klä upp sig, men för någon som jämt går omkring i slitna jeans och t-shirt tycker jag att det är uppklätt med snygga jeans och skjorta.

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....