• trebarnsmamma

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Har valt kavaj som klädkod...
    Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!
    Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????
    Finns inte i min värld i alla fall !
    Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....

• Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....
  • J D

MV85 skrev 2009-05-26 17:50:10 följande:
    Sen när är det inte god etikett att välja sitt umgänge till viss del efter om de kan föra sig på ett trevligt sätt bland folk och respektera sociala regler?Där med inte sagt att jag inte kan hålla tyst till folk som inte gör det, men att jag föredrar att umgås med folk som gör det har inget med god etikett att göra.Att börja rynka på näsan så andra ser det, peka eller kommentera där emot är dålig etikett.

Jag uppfattade din mening om att ställa krav på dina vänner på punkten etikett som att du uppfostrar dem inom etikett och det är naturligtvis inte god etikett gentemot jämbördiga (om man uppfostrar sina egna barn är det ju en helt annan sak eftersom de inte är "på samma nivå" som en själv).

• MV85

J D skrev 2009-05-26 17:54:02 följande:

Jag uppfattade din mening om att ställa krav på dina vänner på punkten etikett som att du uppfostrar dem inom etikett och det är naturligtvis inte god etikett gentemot jämbördiga (om man uppfostrar sina egna barn är det ju en helt annan sak eftersom de inte är "på samma nivå" som en själv).
    Nej, det skulle aldrig falla mig in.
    Där emot väljer jag som regel människor som redan kan uppträda enligt god etikett som vänner då att inte göra det är något jag har extremt svårt för, särskilt hos människor jag umgås med ofta.
  • J D

didis skrev 2009-05-26 17:51:16 följande:
    Håller med, ens skyldighet som värd/värdinna är att gästerna trivs, inte att de känner sig obekväma över sitt klädval.En av få gånger jag har Silvia som rättesnöre; vid Nobelfesten lade en av gästerna på honnörsbordet/kungabordet sin handväska på bordet varpå Silvia alldeles självklart placerade även sin väska på bordet. Etikettsbrott att placera väskan på bordet, visst, men än värre etikettsbrott av värdinnan att INTE i det läget placera väskan där eftersom gästen eventuellt skulle känna sig obekväm om hon upptäckte sitt "brott".SÅ skall man som värd/värdinna agera, att få gästerna att känna sig välkomna och bekväma!J D skrev 2009-05-26 17:45:48 följande:

Jag tycker verkligen om när du drar det exemplet för det illustrerar så bra vad etiketten går ut på. Att inte klä sig enl. klädkod högtidsdräkt när sådan är utsatt är fel men det kan vara ett ännu större etikettsbrott att bjuda in med en sådan klädkod från början!

• J D

MV85 skrev 2009-05-26 17:56:05 följande:
    J D skrev 2009-05-26 17:54:02 följande: Nej, det skulle aldrig falla mig in.Där emot väljer jag som regel människor som redan kan uppträda enligt god etikett som vänner då att inte göra det är något jag har extremt svårt för, särskilt hos människor jag umgås med ofta.

Vad bra då .

Sedan tycker jag att det kan vara tråkigt för dig som kanske missar en massa intressanta människor bara för att de inte har en så konservativ syn på etikett men det är ju verkligen helt upp till dig!

• Hoffsennanen Tottoplex

haha...men tycker inte de flesta att det är kul att klä upp sig?och de vill väl oxå vara med att göra våran dag som vi vill?:)

• MV85

J D skrev 2009-05-26 17:59:52 följande:

Vad bra då . Sedan tycker jag att det kan vara tråkigt för dig som kanske missar en massa intressanta människor bara för att de inte har en så konservativ syn på etikett men det är ju verkligen helt upp till dig!
    Nja... jag har rätt gott om sådana runt mig ändå, även om jag inte väljer dem till mina vänner särskilt ofta.... Även om det finns ett undantag *s*
  • didis

Klä upp sig, ja. Klä ut sig, nej.

Och med klädkod frack skulle jag känna mig lika bekväm som i en kanindräkt

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 18:04:24 följande:

haha...men tycker inte de flesta att det är kul att klä upp sig?och de vill väl oxå vara med att göra våran dag som vi vill?:)
  • MV85
    didis skrev 2009-05-26 18:08:36 följande:
    Klä upp sig, ja. Klä ut sig, nej.Och med klädkod frack skulle jag känna mig lika bekväm som i en kanindräkt Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 18:04:24 följande:
    Medan jag skulle känna mig som fisken i vatten
  • J D

Nej, det tror jag inte. Er dag är viktigast för er. Övriga gäster bryr sig nog rätt marginellt. Kostar det då flera tusen att komma (vilket det gör om man ej har sådan klädsel hemma) så kan ni nog räkna med en del nejtack på grund av det.

• passionsblomman

Jo, fast väljer man en klädkod som står väldigt högt i jämförelse med hur ens umgänge normalt klär sig till fest så gör man automatiskt festen väldigt "smal" och får vara helt införstådd med att några kanske hoppar jämfota av glädje att få gå på en "once in a lifetime-fest" finhetsmässigt så att säga. Medan andra i ens krets kommer att avstå frn de n festen av ekonomiska eller andra skäl.

Det finns också en risk att man kommer att framstå som någon som låtsas att man är någon helt annan än mna verkligen är och att det någonstans blir löjligt och overkill i andras ögon-vilket man ju iofs inte behöver bry sig om föralldel.

En sak so dessutom är viktig är ju att ska KLÄDSELN vara det mesa av det mesta, ja, då ska rimligtvis hela partajet vara därefter. Det blir HELT andra förväntningar på ett frackbröllop än på en sommardagspickninck i det gröna eller en fest i ett båthus i skärgården. Man kan inte pussla ihop det riktigt hur som helst.

Och är det frack, ja då är det definitivt inte några betalbarer eller frivilliga gratishjälpare som fixar festen utan då är helagrejen top of the line och "fint" sådet skriker om det. Annars har man nog själv tagit i så man sket i det blå skåpet faktiskt.
Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....