• trebarnsmamma

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Har valt kavaj som klädkod...
    Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!
    Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????
    Finns inte i min värld i alla fall !
    Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....

• Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....
  • J D

passionsblomman skrev 2009-05-25 22:50:46 följande:
    Är det inte någon enda av er som slagits av insikten att dresskoden inte är för ER skull utnan för gästernas?Det är meningen att NI som värdpar ska göra allt som står i er makt för att på alla sätt informera och underlätta för era gäster så att de ska veta allt de behöver för mesta möjliga trivsel.Folk ägnar inte en tanke åt vad ni lagt för arbete, tid, möda eller pengar och skiter i vad era klänningar kostar. De funderar över semestrar, fotbollslägret, barnvakten om de får tillbaka på skatten i tid för att hinna köpa present och något att ha på sig. De undrar om de ska vaxa benen eller bara raka dem-det är ju ändå lite lyxigt att få gå på bröllop...De svär över att deras frissa hade semesterstängt så de fick gå till någon de inte brukar. De hoppas att deras barn ska hålla sig friska och att den där förkylningen ska gå över. De udrar om deras present duger ochom alla andra tjejer är snala och shapade och hur FAN den fina klänningen som ändå bara är två år gammal hr kunnat krympa så förbannat där den hängt i garderoben.De undrar om en treveckors kur med Nutrilette är värt det för att gå ner tio kilo sp de kommer i klänningen.De funderar lite till och kommer fram till att det är det ite, för innan dess är det midsommar och inte FAN har de tänkt späka sig då, för det är enda helgen de har hela familjen för reten av sommaren jobbar mannen extra eftersom hon har blivit varslad.Istället går de tre dagar på stan och börjar nästa gråta i provrummen när inget passar.Tillslut hittar de en klänning på rea och skiter i att den är två storlekar större än klänninen i garderoben. Eftersom den var såbillig unnar hon sig också ett par fina skor-de var inte såå dyra och skor måste man ju ha.....DET ÄR JU ÄNDÅ BRÖLLOP!

Just så. Mkt bra skrivet! Jag blir överlycklig bara ngn har lust att komma på vårt bröllop. Bryr mig varken om de har täckta axlar på klänningen, knälångt, vitt eller svart eller chinos el. whatever. Varje gång ngn tackar ja, blir jag helt lycklig.

• Macecrush

Vi har också kavaj på vårt bröllop, men jag måste säga att jag nog hade blivit en aning ledsen om någon faktiskt kom i jeans. Jag förväntar mig inte att alla kommer i kostym, men jag tycker nog ändå att ett par finbyxor och en skjorta inte är för mycket begärt, De klär väl ändå upp sig någon gång?! Alla har väl något som är finare än vardagskläder...

• J D

Macecrush skrev 2009-05-26 08:15:07 följande:
    Vi har också kavaj på vårt bröllop, men jag måste säga att jag nog hade blivit en aning ledsen om någon faktiskt kom i jeans. Jag förväntar mig inte att alla kommer i kostym, men jag tycker nog ändå att ett par finbyxor och en skjorta inte är för mycket begärt, De klär väl ändå upp sig någon gång?! Alla har väl något som är finare än vardagskläder...

Men varför blir du ledsen? Klädkoden är ju inte till för dig- du vet ju redan vad du ska ha på dig, antar jag.

• MV85

Tycker det är lite intressant att man säger att klädkoden är till för gästerna, för EGENTLIGEN är den ju till för värdparet - eller i detta fallet brudparet.
    Vem är det annars som väljer "finhetsgrad" på sin tillställning? O för vem väljer de den? Jo, för sig själva.
    Visst säger man att klädkoden är till för gästerna, men egentligen handlar det ju i slutändan om att värdparet har en önskan om hur fin festen ska vara - ska man då som gäst inte respektera det?
    Vem hade inte reagerat om någon gick på Nobellmiddagen i mörk kostym eller en klänning kortare än till knäna?

• J D

MV85 skrev 2009-05-26 08:19:21 följande:
    Tycker det är lite intressant att man säger att klädkoden är till för gästerna, för EGENTLIGEN är den ju till för värdparet - eller i detta fallet brudparet.Vem är det annars som väljer "finhetsgrad" på sin tillställning? O för vem väljer de den? Jo, för sig själva.Visst säger man att klädkoden är till för gästerna, men egentligen handlar det ju i slutändan om att värdparet har en önskan om hur fin festen ska vara - ska man då som gäst inte respektera det?Vem hade inte reagerat om någon gick på Nobellmiddagen i mörk kostym eller en klänning kortare än till knäna?

Nja, klädkoden ska vara i klang med festen i övrigt, men man sätter förslagsvis inte högre "finhetsgrad" än vad man vet att ens gäster skulle känna sig bekväma i. Eftersom klädkoden ultimat är till för gästerna. Nobelfesten behöver knappast fundera på detta eftersom det är socialt accepterat i den klassen som 99% av gästerna tillhör att man har högtidsdräkt på större tillställningar.

• MV85

J D skrev 2009-05-26 08:25:59 följande:

Nja, klädkoden ska vara i klang med festen i övrigt, men man sätter förslagsvis inte högre "finhetsgrad" än vad man vet att ens gäster skulle känna sig bekväma i. Eftersom klädkoden ultimat är till för gästerna. Nobelfesten behöver knappast fundera på detta eftersom det är socialt accepterat i den klassen som 99% av gästerna tillhör att man har högtidsdräkt på större tillställningar.
    Fast det är ju ganska många som är studenter som går på Nobelfesten t.ex... o mottagarna av priserna är ju sällan några sociala "högdjur" utan författare från alla nivåer av samhället, forskare som slitit hela livet osv...
    Åter till ämnet:
    Så var går då gränsen för om man ska ha frack eller mörk kostym som klädkod? O när går gränsen för att man "får" bli lite ledsen över att gästerna inte vill respektera ens önskan kring något?
    "Vi vill inte ha några presenter, bara pengar" o alla gäster kommer med presenter o ingen med pengar.. Är det okej att bli lite besviken då?
    "Vi önskar en barnfri fest" o likväl drar 7/10 med sina barn... Får man bli besviken då?
    Detta med barn eller ej är ju oxå något som "sätter tonen" för festen, så varför är det mer rätt att respektera det än värdparets önskan om hur fin fest de vill ha?
  • hujjedamejj

Ja det är svårt. Jag har skrivit klädkod kavaj, men skulle inte bli besviken om folk kom i andra kläder än kavaj. jag menar, alla har inte råd att köpa nya kläder. Jag skulle aldrig kräva av någon att gå och köpa sig en kostym för sin sista tusenlapp bara fär att vara "fin" på mitt bröllop. Och det vet alla våra gäster om. Och sen... vart går gränsen? skjorts och linne, skulle vara no no, hos oss. Men inte någon av våra gäster skulle komma i såna kläder heller, vi har bara bjudit normala människor.

• Energy

Jag hade klädsel kostym. Men vissa gäster hade inte råd att köpa en kostym, så jag sa åt dom att ta på sig svarta/mörka jeans och en kavaj. Och hade dom ingen kavaj så kunde dom komma i en fin skjorta och tennisskor.

Och alla lånade dom en kavaj av varandra och kom i jeans och tennisskor till. Jag tyckte dom var lika fina ändå, det viktigaste var att dom kom kände jag.

• Energy

jag bör nog tillägga att det var bara några stycken som inte hade kostym. Och det var alla dom som kom i kavaj och jeans. *s*

• Bronwyn

Jag kommer inte ha någon klädkod då vi vill att folk ska känna sig bekväma med det dom har på sig samt inte behöva gå o köpa en kostym för det kostar en del.
    Vi var på bröllop nyligen & då var det klädkod kavaj vilket då betyder kostym.
    Han äger ingen sådan så vi fick då köpa en sådan, o det var inte billigt kan jag säga, hittade en som passade honom på Dressman som ni tidigare nämnt o till 40% men det slutade ändå på 1600 kr, dvs hade det inte vart 40% just denna dagen hade det gått på typ 3000:-, tycker det är mkt pengar för att "få gå" på bröllop. Hur man får tag i en kostym för 500 kr det är för mig en gåta.

Men som sagt alla gör som dom själva vill

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....