• MV85

MAJ 2010

Eftersom vår tråd är avstängd startar jag en ny här så vi kan fortsätta vårt härliga tjötande

Här samlas alltså vi som gifter oss i Maj månad 2010, nykomlingar som "gamla" rävar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-03 16:02
    Vår förra tråd:
    brollopstorget.se/Forum-1-22/m3306394.html

• Svar på tråden MAJ 2010
  • johi77

Kul att läsa ikapp! Ska försöka skriva lite om era funderingar....

Budget - har inte vågat räkna ihop.... Skjuter det på framtiden. Ska prata lite mer med mina föräldrar nu i helgen och jag är rätt så säker på hjälp där. Men säkert runt 80 000 går det nog på.

Blommor - jag har också tänkt ranunkler som någon skrev. Det är ju säsong för det i maj så en kombination med cremefärgade rosor, ljusrosa ranunkler, hjärtan på tråd och vita pärlor i en rund bukett ska jag ha.

Ringar - vi ska köpa nya förlovningsringar men tänker smälta ner våra ringar och använda till min vigselring. Vi har även frågat våra mammor och de har gammalt guld som ligger hemma och skräpar. Känns tex jättebra att jag ska ha min "extra"farmors gamla vigselring i min nya.

Musik - vi kommer ha den traditionella mendelson som ingång. Jag förknippar den så enormt med bröllop och jag ryser när jag hör de första tonerna. Som utgång ska vi ha en låt som chockar och vi har nu två som vi väljer på. Vi tänker oss drag och party när vi tågar ut!

Idag fick jag äntligen tag i hon som har hand om bokningen av lokalen så nu är den spikad! Måste ringa prästen nu i veckan och den där fotografen.... inget svar ännu.... kanske ska leta efter alternativ?

Läser att det är fler som kämpar med små barn som inte vill sova eller som här barn som vaknar kl 05 och tycker det är morgon. Här pågår även inskolning och kalas högt och lågt så jag är glad att det är 9 mån kvar...

Kram

• nu gifter vi oss

Jag hittade halsbandet, hade ju sparat länken i mina bokmärken!
    Mamma ska göra ett svävande halsband till mig med sötvattenspärlor i färgerna cream och ljus guld, samt swarowski i vanlig crystal samt indian pink. :D Och matchande örhängen, armband och en hair vine (pärlor trädda på artistic wire, som kommer vara mörkbrun som mitt hår).

Nu har jag och svärmor tittat på båda lokalerna och vi ska bara bestämma oss nu. Men det går inte, så svååårt! GAH.

Lokal 1.
    Fördelar: man kan stanna och festa hela natten, fin, bra kök och mkt stora kylar, pris 3500:-
    Nackdelar: långt bort (med sthlmsmått mätt, ca 2,5 mil från här där vi och de flesta på gästlistan bor) och det är taxi som gäller hem och det blir rätt dyrt tyvärr.

Lokal 2
    Fördelar: fin, väldigt bra läge nära området där vi bor.
    Nackdelar: lokalen måste vara tom kl 2 och hemgången ska ske under tysta former då lokalen ligger mitt i ett villamråde. Hur våra gäster skulle kunna lämna en fest kl 01.30 tyst begriper jag inte - men inte mitt problem iofs. Pris ca 9000:-

• CiaLovesAndreas

johi,
    Jag vill ju också ha en "rolig" låt när vi går ut. För då gissar jag att all nervositet släppt

Skönt att ni nu bokat lokalen!

Ang. fotografen låter det nog vettigt att ha ett alternativ eftersom ni fortfarande inte fått nåt svar.

• Martinaa

Nu gifter vi oss:
    Av din beskrivning skulle jag nog välja lokal 1! Billigare och bättre helt enkelt. Visst, en bit bort, men SÅÅÅÅ himla långt var det ju inte! Folk får väl samåka, eller ring nåt bussbolag och hör om ni kan fixa nåt bra pris på transport hem, eller deala med nåt taxibolag eller nåt? Det går alltid lösa!

Å vilken lyx med en mamma som kan göra egna smycken!! Själv är jag inne på att köpa det där från länken som Fröken Strössel tipsade om, om jag inte skulle hitta ett liknande i butik nånstans så jag slipper beställa via nätet.

Nähäpp, nu har sambon slutat jobba så jag får åka och hämta honom! O sen är jag ledig tre dagar = massor med tid att bröllopsplanera, hehe!

Gonatt på er!

• CiaLovesAndreas

nu gifter vi oss,
    Jag skulle också välja lokal nr 1.

• nu gifter vi oss
    Martinaa skrev 2009-08-17 22:28:10 följande:
    Nu gifter vi oss:Av din beskrivning skulle jag nog välja lokal 1! Billigare och bättre helt enkelt. Visst, en bit bort, men SÅÅÅÅ himla långt var det ju inte! Folk får väl samåka, eller ring nåt bussbolag och hör om ni kan fixa nåt bra pris på transport hem, eller deala med nåt taxibolag eller nåt? Det går alltid lösa!
    Men vilken tid skulle bussen gå isf? Vi vill ju att många ska stanna och festa vidare, fixar man en buss kl 2 kanske många tar den för ekonomins skull eller tror att vi vill runda av festen... Sen har jag för mig att chartra en buss är skitdyrt!

Vi vet bara på förhand 1 person som kommer vara nykter pga att hennes barn då är 4 månader - men därför har hon nog ingen lust att köra en extra vända för att folk ska åka hem. Dessutom kommer hon säkerligen inte att stanna speciellt sent heller. Kan ju fråga han som hyr ut lokalen om nån i byn kanske vill köra lite svarttaxi för en extra slant... Hmmm *ide* !
  • johi77

Absolut lokal nr 1 tycker jag! Det är sällan en bröllopsfest slutar tidigt Tror inte alls att det behöver kosta så mkt att ha en egen liten buss några timmar på natten som kör hem era gäster. Tänk på att ni sparar många tusen bara på lokalen... För 5500 kr kan man ha en stor buss en hel dag och åka ganska många bil...

• Martinaa

Vi har tänkt att fixa en buss då vår festlokal ligger några mil från stan, men då får de som är intresserade av att åka med där betala en liten slant för det själva. Det kommer ju fortfarande vara billigare än att alla tar varsin taxi (hoppas jag...!).
    Skickade en prisförfrågan till ett bussbolag för flera veckor sedan, men har fortfarande inte fått nåt svar. Får nog ringa och tjöta på dem imonn! :P Har inte en aning om vad det kostar...

• snuttfia

Martinaa, kan du inte meddela när du får svar, jag är också nyfiken på vad det kan kosta... Det vore supergulligt av dig! Annars får man väl beställa några stortaxi kanske, vi är ju inte så många och några lär nog ha egen bil gissar jag.

Nu vill jag ha svar från han som skulle lägga upp ett förslag om festen, är för otålig för sånt här väntande :-P *blänger på mailsymbolen i hörnet* undrar om man törs maila och påminna redan (jag mailade honom i torsdags tror jag).

OT, imorgon fyller sambon 40. Jag är värdens sämsta som inte köpt present till honom än... Han är oooooomöjlig att köpa present åt... Jag tänkte köpa något mindre men fint från barnen men kommer inte på nåt. Sen tror jag att jag ska fixa barnvakt en natt och boka hotell i gbg en lördagnatt och sen brunch på söndagen. Fast det får bli senare i år för just nu har vi vare sig tid eller pengar... Tur att han är ännu sämre än jag på att köpa presenter

Svar på tråden MAJ 2010