• Godis

Rådgivning för hår och smink finns här!!

Är utbildad mua (makeupartist) och hårstylist. Finns här som bollplank till alla er som har frågor och är nyfikna på råd m.m.

Finns inga dumma frågor så det e bara till att sätta igång :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-15 17:08
    Har lagt in INSPIRATIONSBILDER i mitt album nu så det e bara att ta sig en kik...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 22:20
    Inspiration. Säger inte att man ska göra exakt men detta är bra vägledning. Antishine ska tex endast användas på ställen där man blir lätt glansig. Eyeliner får man själv bestämma men jag ycker att om man lägger det på underfransarna så stänger det gärna ögat.

Del 1:

Del 2:

• Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!
  • Godis

TalisQualis skrev 2010-05-02 19:27:32 följande:
    Åh vilken bra tråd! Jag gifter min utomlands i oktober och planerar att fixa både hår och smink själv. Men nu är det så att jag tycker sånt här är jätte svårt! Jag har kollat på många videos om hur man sätta upp håret och tror att jag kan fixa de med en del övning. Jag har tänk mig en halvupsättning med vågigt hår och både tiara och slöja. Det ska man väl klara av att göra själv? Sminkning däremot känner jag mig väldigt lost i. Vad för smink behöver jag? Vad ska jag ha för färg på ögonskugga, vilken sort ska jag använda. Vilken färg på rouge ska jag ha? Läppstift? Vad ska jag tänka på i allmänhet? Jag är blondt/rödlätt men mycket ljus hy. På sommaren får jag fräknar (som försvinner på vintern) och har blå/grå ögon.  

Med lite träning så verkar du ha rätt bra pejl på håret.
    Maken är lite varierande beroende på vad för hy du har osv. Införskaffa dig en foundation i din ton och puder. Likadant med ögonskugga, använd dig utav en färg som plockar fram din egen ögonfärg. Typ till dina blå kan en guldig skugga lr en bronsig vara fint. Även grönt är snyggt. Men sedan hänger det mycket på vad du trivs i själv. Ge dig inte på allt för skimmriga skuggor lr underlag då detta blir väldigt glansigt på bild. Men om du ska vara utomlands så hade jag satsat på en solkysst look. Naturlig ögonmake och bronzer. Isadora har matta ögonskuggor och en bronzer som är matt. Använd dock bronzern med måtta. Känner du att det kanke blir lite för mörkt för dig så satsa på en ljusare blush så det inte blir för kraftigt. Sedan hade jag kört på ett lipgloss, läppstift blir gärna för mycket om man är utom lands. Då föredrar jag ett gloss.
    Tänk även på att använda rikligt med spf så att du inte är galet solbränd på bröllopet.

Det är dom tipsen jag kan ge dig just nu. Har du fler frågor så finns jag här...

• Bride2011

Hej! Jag har en fråga angånde Primer - kan jag använda samma på läpparna som jag använder till ögonlocken? Tycker att min Elisabeth Arden ögonprimer är fantastiskt bra och tänkte testa den för läpparna också, men insåg att det kanske är bäst att fråga om råd först
    Tack tack!

• TalisQualis

Tack för ditt svar! Jag har en till fråga =)

Jag sminkar mig ju varken ofta eller mycket. Det ända som går åt ät maskara :) Men det jag undrar är, jag har läst och hört att man ska vara noga med rengöring och återfuktning av ansikten innan man lägger maken, samt att man nån vecka innan bröllopet ska lägga ansiktmasker. Vad säger du om detta och vad rekkomenderar du för produkter? Jag va på en ansiktsbehandling för några månader sedan och fick veta att jag har lite torr men framförallt känslig hy.

Det här med bronzer, jag är väldigt blek och blir inte ens lite brun på sommaren, jag blir bara röd som en kräfta och sen återgår jag till att vara vit igen. Törs jag använda de? Vi ska förrästen gifta oss i New York i oktober :) så det är ingen större risk att jag blir bränd!

En annan sak, för ca 4 år sen så var jag på sminkkurs på make up store och fick en foundation och ett puder utprovat (som jag har kvar än idag... ja du ser, det går inte åt direkt). Men det jag undrar är om jag kan använda detta på bröllopet (ev köpa nytt men i samma ton) eller kan jag ha ändrat ton och behöver prova ut nytt?

Jag fick också med mig en rund liten burk med nått som skulle täcka olika färger i ansiktet (fråga mig inte vad det kallas) men vilken färg är till vad? 

Är mus-produkter bra?

Jag behöver en vattenfast maskara som ger mycket volum och Inte klumpar sig. Något tips?

Oj va långt det blev. Jag ska sluta skriva nu :)

Tack

• Godis

Bride2011 skrev 2010-05-05 11:54:24 följande:
    Hej! Jag har en fråga angånde Primer - kan jag använda samma på läpparna som jag använder till ögonlocken? Tycker att min Elisabeth Arden ögonprimer är fantastiskt bra och tänkte testa den för läpparna också, men insåg att det kanske är bäst att fråga om råd först Tack tack!

Hej,
    Nu använder jag själv inte Elizabeth Ardens produkter förutom Eight Hour Cream som är suverän. Men jag skulle personligen inte lägga den primern på läpparna då huden är olika på de olika områdena.
    Hade du tänkte dig primer för att få läppstiftet att stanna lr att inte blöda?

• Godis

TalisQualis skrev 2010-05-05 12:44:33 följande:
    Tack för ditt svar! Jag har en till fråga =) Jag sminkar mig ju varken ofta eller mycket. Det ända som går åt ät maskara :) Men det jag undrar är, jag har läst och hört att man ska vara noga med rengöring och återfuktning av ansikten innan man lägger maken, samt att man nån vecka innan bröllopet ska lägga ansiktmasker. Vad säger du om detta och vad rekkomenderar du för produkter? Jag va på en ansiktsbehandling för några månader sedan och fick veta att jag har lite torr men framförallt känslig hy. Det här med bronzer, jag är väldigt blek och blir inte ens lite brun på sommaren, jag blir bara röd som en kräfta och sen återgår jag till att vara vit igen. Törs jag använda de? Vi ska förrästen gifta oss i New York i oktober :) så det är ingen större risk att jag blir bränd! En annan sak, för ca 4 år sen så var jag på sminkkurs på make up store och fick en foundation och ett puder utprovat (som jag har kvar än idag... ja du ser, det går inte åt direkt). Men det jag undrar är om jag kan använda detta på bröllopet (ev köpa nytt men i samma ton) eller kan jag ha ändrat ton och behöver prova ut nytt? Jag fick också med mig en rund liten burk med nått som skulle täcka olika färger i ansiktet (fråga mig inte vad det kallas) men vilken färg är till vad?  Är mus-produkter bra? Jag behöver en vattenfast maskara som ger mycket volum och Inte klumpar sig. Något tips? Oj va långt det blev. Jag ska sluta skriva nu :) Tack    

Haha, ok, N.Y e lite skillnad. Trodde ni skulle på solsemester :D
    Det är superviktigt att ta hand om sin hy oavsett om man ska gifta sig lr inte...
    Dock bör du vända dig till en hudterapeut som är utbildad för just det området.
    Får du ingen bränna alls så är det en fin gräns mellan att se sminkad och översminkad ut....
    Imed att jag inte sett dig irl så skulle jag rek. dig att gå till en mua som kan se din hud och där du även kan ta upp att du har känslig hud för att få dom bästa produkterna för din hy.
    Angående ditt "gamla" smink så har du lite bäst-före här:

3-6 månader: Mascara
    6-8 månader: Fuktighetsbevarande kräm, puder, underlagskräm, concealer, rengöringsmedel, foundation.
    12 månader: Ögonskugga, rouge, läppglans, läppstift, toningsmedel.
    18 månader: Eyeliner och läpp-penna.

Använder man fingrarna i sina produkter så kan man räkna betydligt kortare tid då bakterier froas. Så fingarar e ett STORT ajabaja!!! Använd alltid en spatel som är väl rengjord mellan gångerna man använder den.

Nu vet jag inte vad det var för burk du fick med dig men jag kan tänka mig att det är en colorcorrector (färgkorrigerare). Har du använt den så bör du införskaffa dig en ny, även om du inte använt mycket utav den....
    Är det olika färger i den lr är det beigiga toner i den?

Mus-produkter tycker jag är bra i många fall men som mua får man alltid favoriter men är samtidigt villig att prova nytt.... Så kör på det som känns bra för dig, dock ett litet varnande finger för budgetprodukter med tanke på din hy.

Loreál gör bra mascaror utan att dom behöver kosta en förmögenhet. Vill du däremot införskaffa dig en mer exklusiv så kika på Estee Lauder Sumptous bold volume waterproof mascara. Den är super!

Hoppas jag inte missat något nu :D

• Bride2011

Hej! Tack för svaret! Jag hade tänkt mig primer för att få läppstiftet att stanna. Jag använder konturpenna som förhindrar blödning.

• Rufsas

Hej Godis,

Nu har det startats en tråd kring det här men jag frågar ändå.

Kan du tipsa på en bra foundationbas som verkligen sitter heeela dagen? För mig är det viktigare att den sitter hela dagen än vad den kostar. Sen är det ju alltid trevligt med överkomliga priser såklart, men det är inte prio ett.

Tack på förhand!

• Maxiander

Åhå vilken bra tråd!!

Jag vill ha löshår, clip. Färgar håret regelbundet och har en tendens att byta nyans efter humör. Tror dock jag valt exakt förg nu men kommer vara tvungen att färga hos en ny frisör sista färgningen innan bröllopet. När borde jag gå till denna frisör? När borde jag köpa mitt löshår? jag vill ju gärna ha det långt innan så jag kan"prova" men det är ju viktigt att de har samma färg som färgen jag kommer att ha just den dagen...

Är det bästa att sätta dit "permanenta" lösögonfransar eller blir det mer effektfullt om man har endagsfransar just på bröllopet? Går det att ha båda? Om man har permanenta lösögonfransar, kan man sminka dessa eller sliter det mycket?

Riktiga tjejfrågor :) Hihi...

www.maxiander.se

• navigator

Hej!
    Vad bra att få tips av ett proffs!
    Jag sminkar mig knappt något till vardags och till fest använder jag mascara, eyeliner/kajalpenna, ögonskugga och läppglans. Jag tänkte be en kompis som är duktig på att sminka att sminka mig till bröllopet. Vad behöver jag för produkter för att sminket ska hålla alla dessa timmar? Läpparna behöver man såklart bättra på efterhand, men måste man bättra på resten av sminket oxå?
    Supertacksam för svar!

• navigator

Hej igen!
    Läste att du bor på Österlen. Precis som jag=). Har du salong här? Har inte bestämt mig för någon frisör än (gifter mig i december) men du verkar ju jätteduktig.

Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!