• Godis

Rådgivning för hår och smink finns här!!

Är utbildad mua (makeupartist) och hårstylist. Finns här som bollplank till alla er som har frågor och är nyfikna på råd m.m.

Finns inga dumma frågor så det e bara till att sätta igång :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-15 17:08
    Har lagt in INSPIRATIONSBILDER i mitt album nu så det e bara att ta sig en kik...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 22:20
    Inspiration. Säger inte att man ska göra exakt men detta är bra vägledning. Antishine ska tex endast användas på ställen där man blir lätt glansig. Eyeliner får man själv bestämma men jag ycker att om man lägger det på underfransarna så stänger det gärna ögat.

Del 1:

Del 2:

• Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!
  • Pandy

Hej! Så bra med en hjälptråd om hår och make! Jag har fundering kring hår... Jag har sådär typiskt skandinaviskt hår, alltså inte så tjockt som jag hade önskat. Skulle därför vilja sätta i lite löshår på bröllopsdagen. Vill ha lite halvuppsatt frisyr med lockar. Gärna något längre hår än jag har. Hur skulle du säga att jag gör bäst? Vill helst fixa det själv (med hjälp av syrran). Jag har aldrig haft löshår innan så jag är total novis på området. Tackar på förhand!!

• brud20130817

Hej, Jag funderar också på löshår för uppsättning (gärna med clips). Finns det något särskilt märke som är bra och kan man fixa själv eller är det bäst att gå till en frisör för att få snyggaste frisyren?

• Makeupmyday
    Carina10 skrev 2013-03-25 23:45:05 följande:
    Mineralsmink eller det gamla vanliga?
    Har inte fått pejling på skillnaden :(

Där är jag inte särskilt kunnig faktiskt. Jag har en hy som inte är särskilt känslig så jag kan använda precis vad som helst utan att reagera.

Jag antar att det beror lite på om man vill täcka problemområden eller mest bara matta ner blanka områden.

Rådfråga i butikerna som säljer, det beror mest på hurdan hy du har och sen hur mycket du vill täcka!

• Makeupmyday
    Pandy skrev 2013-03-26 20:13:00 följande:
    Hej! Så bra med en hjälptråd om hår och make! Jag har fundering kring hår... Jag har sådär typiskt skandinaviskt hår, alltså inte så tjockt som jag hade önskat. Skulle därför vilja sätta i lite löshår på bröllopsdagen. Vill ha lite halvuppsatt frisyr med lockar. Gärna något längre hår än jag har. Hur skulle du säga att jag gör bäst? Vill helst fixa det själv (med hjälp av syrran). Jag har aldrig haft löshår innan så jag är total novis på området. Tackar på förhand!!

Skaffa ett set äkta löshår med clips, passar alldeles utmärkt när man bara vill "fylla ut" lite för en kväll, skadar inte det egna håret någonting alls, och man kan använda det igen vid festliga tillfällen. Syntethår är lite billigare men har ett konstigt blänk, helt enkelt för att det är plast!

Se bara till att ta med dig löshåret till din frisör så att denna kan justera färgen om det behövs, finns inget fulare än löshår i helt fel nyans...

Ska du göra frisyren själv så öva gärna några gånger innan så du vet vad som fungerar och vad som inte fungerar. Dumt att sitta med värsta förväntningarna och så blir det inte så som man har tänkt.

Viktigaste man ska tänka på när man fäster clip-hår är att man behöver tupera och spraya närmast hårbottnen för att clipsen ska fästa ordentligt. Och att man inte fäster dem för högt upp på huvudet så att clipsen syns, lämna lite hår att "kamma över" med :)

• Makeupmyday
    brud20130817 skrev 2013-03-27 14:18:07 följande:
    Hej, Jag funderar också på löshår för uppsättning (gärna med clips). Finns det något särskilt märke som är bra och kan man fixa själv eller är det bäst att gå till en frisör för att få snyggaste frisyren?

Jag handlar väldigt mycket skönhetsgrejer på eBay, där kan man göra schyssta kap, speciellt vad gäller äkta löshår.

Vill man hålla sig på den svenska marknaden så kan jag rekommendera Rapunzel, dyrt men väldigt bra kvalitet! :)

För att få snyggaste frisyren skulle jag nog ändå rekommendera att gå till en frisör, men självklart kan man göra det själv. Beror lite på hurdan frisyr du har tänkt dig.

Det finns en massa tutorials på youtube om hur man stylar sitt eget hår, så allt går med övning och tålamod!

• Teresa L

Jag har hört att man ska undvika smink med spf pga fotoblixtar kan göra så det ser ut som man inte har något smink eller göra en väldigt blek i ansiktet..

Är det något du vet något om....?

• Annica70

Jag har rätt så kort hår men vill ändå göra något snyggt. Just nu är håret ner till öronen och lite längre bak.

Har du några förslag på bra tuffa frisyrer?

• imoen

Hej. Vad bra med en råd-tråd! Bra initiativ!! Jag var inne på kicks idag för att få hjälp, jag är nog en lite hopplös kund gissar jag. Min vardagsmake består av aco-täckstift där det ser som värst ut och typ lite mascara. Damen i butiken sa att en bb-cream skulle vara värsta grejen och att jag inte behöver något annat förutom det och det och det och det.... Jag fick panik och gick ut iaf. Så nu ställer jag frågan här, jag har blandhy med tydliga porer, och är ganska ljus. Vad ska jag köpa för bas till ansiktet? Hjälp!

• amerika
    imoen skrev 2013-04-07 17:15:16 följande:
    Hej. Vad bra med en råd-tråd! Bra initiativ!! Jag var inne på kicks idag för att få hjälp, jag är nog en lite hopplös kund gissar jag. Min vardagsmake består av aco-täckstift där det ser som värst ut och typ lite mascara. Damen i butiken sa att en bb-cream skulle vara värsta grejen och att jag inte behöver något annat förutom det och det och det och det.... Jag fick panik och gick ut iaf. Så nu ställer jag frågan här, jag har blandhy med tydliga porer, och är ganska ljus. Vad ska jag köpa för bas till ansiktet? Hjälp!
    Jag är verkligen ingen make-upexpert, men jag använder själv bb-cream dagligen och gillar den! Jag har provat två av de billigare alternativen, Maybelline och Garnier. Båda känns lätta och täcker helt okej utan att bli kakiga. Dessutom är det spf i dem vilket ju är bra speciellt såhär på våren.

Du kan ju köpa nån innan och prova vad du tycker. Själv kommer jag använda någon mer täckande foundation just till bröllopet, som jag gör när jag sminkar mig t fest, jag gillar t ex Max Factor xperience foundation men det där är ju en djungel och en smaksak.
  • Teresa L
    imoen,

Nu är inte jag den utbildade experten här, men jag kan en hel del ändå... :) Om jag vore dig så skulle jag satsa på en bra primer! Jag har oxå syndliga porer och en bra primer kan göra underverk!

Själv använder jag en foundation från maxfactor som innehåller primer och den är helt fantastisk tycker jag!

• imoen

Men vad bra ni är. Som jag fattade så var primer och foundation per definition två olika burkar. Jag provar Max faktor tipset här och annars får jag väl se mig om igen :) Theresa L: behöver man något puder, eller är den pudrig i sig själv? Jag gifter mig i slutet av juni, så det finns ju en 'chans' till varmt och svettigt väder. Tack för tipsen!

• Teresa L
    imoen skrev 2013-04-07 20:29:12 följande:
    Men vad bra ni är. Som jag fattade så var primer och foundation per definition två olika burkar. Jag provar Max faktor tipset här och annars får jag väl se mig om igen :) Theresa L: behöver man något puder, eller är den pudrig i sig själv? Jag gifter mig i slutet av juni, så det finns ju en 'chans' till varmt och svettigt väder. Tack för tipsen!
    Till vardags så tycker jag inte man behöver det. Det är ganska pudrig i sig själv tycker jag.  Denna är den första foundation jag haft som inte gjort mig blank i ansiktet! Ingen annan har lyckats med det. Sitter som berget tom om jag somnat med smink på.

Ett puder är ju alltid bra att fixera med, men är du inte van att ha det i ansiktet så kan du gott nöja dig med att pressa lite på puder på de punkter som blir blanka om man blir svettig, som pannan, runt näsan och hakan. :)

Ett tips är att gå till tex kicks och säg att du har problem att hitta rätt nyans och be om att få med dig ett litet prov. På så sätt kan du ju prova dig fram o se vilken som passar bäst för dig. :) 
  • Pandy

Makeupmyday: Tack för svar! Det var bra tips. Får se om jag vågar mig på det. Det värsta är ju om det ser billigt ut... Men jag hinner ju å andra sidan öva ett tag. Kanske kollar jag på att sätta in hår hos frisören istället... Alla dessa beslut.

• imoen

Hahaha, vad ramlade ner i min brevlåda idag om inte en gratis make-up rådgivning på Make Up Store. Kunde ju för tusan inte ha kommit lägligare!

Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!