• Godis

Rådgivning för hår och smink finns här!!

Är utbildad mua (makeupartist) och hårstylist. Finns här som bollplank till alla er som har frågor och är nyfikna på råd m.m.

Finns inga dumma frågor så det e bara till att sätta igång :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-15 17:08
    Har lagt in INSPIRATIONSBILDER i mitt album nu så det e bara att ta sig en kik...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 22:20
    Inspiration. Säger inte att man ska göra exakt men detta är bra vägledning. Antishine ska tex endast användas på ställen där man blir lätt glansig. Eyeliner får man själv bestämma men jag ycker att om man lägger det på underfransarna så stänger det gärna ögat.

Del 1:

Del 2:

• Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!
  • Godis

starfish skrev 2010-04-24 21:11:22 följande:
    vet inte om jag skulle trivas i att ha allt "framhår" bakåtkammat. tror du det blir fult om man har lite snedlugg under floret? kommer ta ur floret efter vigseln och vill inte se "tom" ut fram mot ansiktet då.

Så länge luggen är starkt formad och inte bara hänger så kan det vara ok. Testa dig fram o se efter vad du trivs bäst med.

• Godis

mountainleaf skrev 2010-04-24 22:45:12 följande:
    Snälla snälla, finns det en möjlighet för mig att ha slöja OCH mormors brudkrona fast jag har kort hår?Tror jag har kort i galleriet när jag har klänningen på mig.Jag har funderat på "vågig lugg" typ 20-30 tal men alla säger att det är så svårt att göra men samtidigt så ser jag flera brudar som har så..Är det möjligt att göra nått med mitt nordiska tunna, glansiga, strawberry-blond och fullständigt omöjliga hår?Löshår, mja vet inte om det är jag riktigt, det skulle vara nått litet isåfall...

Klart att det fungerar! Tänk 20-30tal. Med gele och lite träning kan du få till dessa fingervågor som det även kallas.

• Godis

Rajsi skrev 2010-04-25 22:24:25 följande:
    Hej! Vilken kanontråd här på forumet!Har en fråga angående ansiktet och foundations etc. Primer, är det en produkt som man lägger i hela ansiktet eller bara på ögonlocken? I så fall, i vilken ordning lägger man denna? Vore kanon om du kunde berätta ordningen på de olika ansiktsprodukterna som man lägger.Sedan undrar jag hur det är med vattenfast smink, förutom mascaran. Om man fäller en tår är det ju ganska stor risk att man pajjar det fina sminket man har i ansiktet (puder, rouge etc) och hur kan man undvika detta? Finns det nån spray man kan spraya över allt?Tacksam för svar!

Tackar!
    Primer är en produkt som lägger sig i smårynkor, porer mm. Så man får en slät palett att lägga färger på helt enkelt. Du använder en ansiktsprimer och en primer för ögonområdet.
    Så här hanterar jag ett ansikte (ej mineral):
    1. Rengör ansiktet ordentligt. Dvs rengöringsmedel/kräm avsluta med en toner som stänger porerna.
    2. Kräm för ansiktet, gärna mjukgörande lr något annat för ansiktet beroende för typ av hud man har.
    3. Primer, för ansikte och ögon.
    4. Sedan lägger jag ögonmakeup, med risk för fallout från skuggor så lägger jag ansiktsmaken efteråt.
    5. Man väljer själv ifall man vill ta foundation lr concealer först, beror lite på hurdana problem man har och vad för smink man har (lätt täckande/heltäckande)
    6. Puder!!!! Ett måste för att fixera foundation.
    7. Rouge.

Glöm inte att jobba ner sminket ner på halsen för att inte få en skarp linje vid käken. Glöm heller ej bort öronen om man har läät för att bli röd om dom.

Tror att Makeup Store ska ha en mist som fixerar makeup. Dock inget jag använder själv på mina kunder.

Hoppas jag inte glömt något nu. Har du fler frågor så e det bara att ställa dom {#lang_emotions_smile}

• TalisQualis

Åh vilken bra tråd!

Jag gifter min utomlands i oktober och planerar att fixa både hår och smink själv. Men nu är det så att jag tycker sånt här är jätte svårt! Jag har kollat på många videos om hur man sätta upp håret och tror att jag kan fixa de med en del övning. Jag har tänk mig en halvupsättning med vågigt hår och både tiara och slöja. Det ska man väl klara av att göra själv?

Sminkning däremot känner jag mig väldigt lost i. Vad för smink behöver jag? Vad ska jag ha för färg på ögonskugga, vilken sort ska jag använda. Vilken färg på rouge ska jag ha? Läppstift? Vad ska jag tänka på i allmänhet? Jag är blondt/rödlätt men mycket ljus hy. På sommaren får jag fräknar (som försvinner på vintern) och har blå/grå ögon.

• Godis

pinuppa78 skrev 2010-04-27 16:33:32 följande:
    undrarde me lite på slöja,krona el bara maffiga örhängen till alltet om man har lite halvuppsatt...tack än en gång

Där är det mycket upp till dig, vad du känner dig bekväm med. Men jag tycker att du ska gå antingen lr så det inte blir för mycket. Dvs först kommer smyckena sedan kommer du....

• Godis

snuttfia skrev 2010-04-27 16:39:14 följande:
      Tack för svaret, då vet jag lite mer :) Vart hittar man såna blottingsheets? Låter som en lysande produkt, såna ska man ju alltid ha i väskan!

Bonvisage.se vet jag har. Dom har nyligen öppnat internetbutik för icke utbildade så gå in där och kika.

• Godis

Loijsan skrev 2010-04-27 18:03:42 följande:
    Hej hej!Hittade den här tråden nu å den verkar ju toppen!Jag gifter mig den 10:e juli och skulle då vilja ha mitt hår (långt) utsläppt det mesta av det och med lite lockar/volym och sen vill jag att det främre håret e uppsatt lite "slarvigt" (ej stramt) och med kanske nånting i håret men nu undrar jag om nån fattar typ hur jag menar och har någon bild?Sen undrar jag hur du som makeupartist gör då du ger rådgivning angående bröllopssminkningen? Hur tänker du liksom? E dom flesta ganska neutralt sminkade? Undrar så hur jag ska göra och hur jag vill ha det. Jag bär ju oftast ganska mycke smink varje dag å undrar hur jag ska göra på min bröllopsdag?Vore lite kul å höra dina tankar och ideer.Louise

Lite länkar:

http://www.hairstylestalk.com/images/bridal_hairstyle1.jpg
    http://www.bridal-updos.com/images/bridal-updos.jpg
    http://ourdisneywedding.net/wp-content/gallery/princess-updo-hair-styles/bridal-hairstyles-2.jpg

Hur jag gör:
    Ja du....har rätt lätt för att läsa av människor men framför allt så lyssnar jag på vad dom vill ha och sedan pratar man igenom saker. För det är inte alltid som deras tankar fungerar. Men jag kollar alltid på tjejernas färger, hud, ögon. Och sedan går man även igenom deras klädel och vilket ev. färgtema dom ska ha.
    Vilken sminkning man vill ha är mycket upp till var och en. Jag har gjort min fair share of bröllop och varit med om det mesta. Dvs neutrala sminkningar, Orientaliska bröllop, asiatiska bröllop, hårdrocksbröllop, rockabillybröllop osv.
    Det finns en hel del att välja mellan. Men man ska välja något som man känner sig hemma i. Dvs om du är van att ha mycket smink så e kanske en neutral make inget för dig. Ska du anlita en makeupartist så informera henne/honom om vad du vill ha och gillar. Va helt öppen för förslag med så ska det säkert gå bra.
    Lycka till!!

• Godis

WonderfulWord skrev 2010-04-27 23:44:56 följande:
    Hejjag undrar vad för produkter  jag behöver köpa inför egen sminkning när jag nu gifter mig. till saken hör att jag inte använder smink alls i dagsläget inte använder smink så jag har inget dirket hemma. så vilka produkter behöver jag köpa?vilka märken borde hålla hela dagen, jag kommer ha ett vinterbröllop om det spelar någon roll.är det något jag bör tänka på. min tärna kommer att lägga make upen på mig o hon e lite mer van vid smink än mig men...tacksam för svarkatta

Nu vet jag inte vilken slags hud du har men jag kan ge dig generella förslag.
    Foundation i samma färg som ditt ansikte (testa alltid på käklinjen, aldrig handen)
    Concealer om du väljer en foundation som inte täcker dina problemområden. Samma färg som din hud.
    Puder som är antingen samma färg lr ofärgat.
    Ögonskuggor (matta gör sig bäst på bild)
    Rouge i en passande färg till dig
    Mascara, vattenfast.
    Lipgloss/läppstift i neutralfärg.

Märken finns det supermånga utav men jag skulle rek. dig att gå till en butik där du kan få personlig service och hjälp med färgval osv. Välj alltid kvalitetsprodukter för att få ett bra resultat. Köp även verktyg så du kan jobba in produkterna rätt.

Hoppas jag fått med allt. Har du fler frågor så finns jag här....

• Godis

Joseful skrev 2010-04-28 16:23:27 följande:
    Tänkte fråga vilka produkter man ska köpa om man inte vill ha nått som tynger ner. Har ganska tunt hår som i sig själv blir väldigt platt upptill och stylar jag så håller det ett liiiitet tag för att sen bara se ännu plattare och fetare ut.

Tror det finns många som råkar ut för detta. Ska man använda volymprodukter så är det viktigt att man även fönar håret rätt.
    Köp kvalitetsprodukter och vänd dig till en frisör så hjälper dom dig gärna.

• Godis

DaisyMom skrev 2010-05-01 08:35:41 följande:
    Jag undrar om det finns någon bra sida på nätet med bilder på håruppsättningar som är enkla att göra själv?

Sök på youtube, typ updos. Där finns en hel del att gå igenom. Oftast tjejer som gör det själv så testa där....

Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!