• Godis

Rådgivning för hår och smink finns här!!

Är utbildad mua (makeupartist) och hårstylist. Finns här som bollplank till alla er som har frågor och är nyfikna på råd m.m.

Finns inga dumma frågor så det e bara till att sätta igång :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-15 17:08
    Har lagt in INSPIRATIONSBILDER i mitt album nu så det e bara att ta sig en kik...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 22:20
    Inspiration. Säger inte att man ska göra exakt men detta är bra vägledning. Antishine ska tex endast användas på ställen där man blir lätt glansig. Eyeliner får man själv bestämma men jag ycker att om man lägger det på underfransarna så stänger det gärna ögat.

Del 1:

Del 2:

• Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!
  • bees

Hej!

Det är inte händelsevis så att det går att anlita dig för brudmake i Sjöbotrakten? Jag har idag varit på provhår och provmake hos min frisör. Håret blir bra, men make´en känns inte alls bra.{#lang_emotions_frown}  Överväger att göra själv eller försöka hitta någon som kan komma dit och hjälpa till. Om du inte gör sånt själv kanske du kan ge något tips här i närheten (syd-västra skåne) 

Tack på förhand och tack för en bra tråd!

• Godis

Haft galet mycket att göra men nu är jag tillbaka en kort stund iaf, ska försöka mig på att ge alla ett bra svar.....

• Godis

Bride2011 skrev 2010-05-06 21:18:10 följande:
    Hej! Tack för svaret! Jag hade tänkt mig primer för att få läppstiftet att stanna. Jag använder konturpenna som förhindrar blödning.

Jag skulle nog köra på en s.k stain. Det är ett läppstift/gloss som sitter hela dagen. Finns hos en vanlig makeupbutik....typ H&M...

• Godis

Rufsas skrev 2010-05-07 11:36:27 följande:
    Hej Godis, Nu har det startats en tråd kring det här men jag frågar ändå. Kan du tipsa på en bra foundationbas som verkligen sitter heeela dagen? För mig är det viktigare att den sitter hela dagen än vad den kostar. Sen är det ju alltid trevligt med överkomliga priser såklart, men det är inte prio ett. Tack på förhand!

Smashbox har en superbra primer. Den rekommenderar jag starkt!

• Godis

Maxiander skrev 2010-05-07 11:45:38 följande:
    Åhå vilken bra tråd!!   Jag vill ha löshår, clip. Färgar håret regelbundet och har en tendens att byta nyans efter humör. Tror dock jag valt exakt förg nu men kommer vara tvungen att färga hos en ny frisör sista färgningen innan bröllopet. När borde jag gå till denna frisör? När borde jag köpa mitt löshår? jag vill ju gärna ha det långt innan så jag kan"prova" men det är ju viktigt att de har samma färg som färgen jag kommer att ha just den dagen...   Är det bästa att sätta dit "permanenta" lösögonfransar eller blir det mer effektfullt om man har endagsfransar just på bröllopet? Går det att ha båda? Om man har permanenta lösögonfransar, kan man sminka dessa eller sliter det mycket?   Riktiga tjejfrågor :) Hihi...   www.maxiander.se

Du kan köpa ditt löshår strax innan bröllopet, är du osöker på vilken ton du har, kör på ett steg ljusare så kan din frisör tona in ditt löshår i samma som ditt eget. Du kan gå till frisören samma vecka som du gifter dig.
    Vill du ha längre fransar så föreslår jag extensionsfransar, då risken för att man "tappar" lösfransa finns. Det finns en speciell mascara för extensionsfransar som inte utsätter dom för lika mycket slitage som "vanlig" mascara. Lycka till!!

• Godis

navigator skrev 2010-05-10 14:34:26 följande:
    Hej!Vad bra att få tips av ett proffs! Jag sminkar mig knappt något till vardags och till fest använder jag mascara, eyeliner/kajalpenna, ögonskugga och läppglans. Jag tänkte be en kompis som är duktig på att sminka att sminka mig till bröllopet. Vad behöver jag för produkter för att sminket ska hålla alla dessa timmar? Läpparna behöver man såklart bättra på efterhand, men måste man bättra på resten av sminket oxå? Supertacksam för svar!

Använder du produkter utav hög kvalitet så ska ingen större förbättring behövas göras. Dock skulle jag inskaffa mig bas-produkter, foundation, concealer, puder. Även blottingsheets som är ett papper man baddar på ställen där man blivit glansig.

• Godis

navigator skrev 2010-05-10 15:19:39 följande:
    Hej igen!Läste att du bor på Österlen. Precis som jag=). Har du salong här? Har inte bestämt mig för någon frisör än (gifter mig i december) men du verkar ju jätteduktig.

Jobbar just nu som frilans mua/hårstylist men är i startgroparna för att starta upp något inne i Ystad. Så du får hålla ögonen öppna lr så e det bara att ropa till om du behöver lite pro hjälp.

• Godis

bees skrev 2010-05-10 19:09:28 följande:
    Hej!Det är inte händelsevis så att det går att anlita dig för brudmake i Sjöbotrakten? Jag har idag varit på provhår och provmake hos min frisör. Håret blir bra, men make´en känns inte alls bra.  Överväger att göra själv eller försöka hitta någon som kan komma dit och hjälpa till. Om du inte gör sånt själv kanske du kan ge något tips här i närheten (syd-västra skåne) Tack på förhand och tack för en bra tråd! 

Hej, kanske lite sent att svara men jag kommer lägga min mail-adress på min sida så det e bara att skriva om du fortfarande behöver hjälp.

• Knodden08

Hej, ska gifta mig 7 augusti och skulle behöva hjälp med att hitta en fin frisyr på kort hår. Mitt hår går knappt till axlarna och har lugg och håret är spikrakt. Vad kan man göra för frisyr?? Har du några bilder??

• MsNL

Hej hej,

Jag hoppas du har möjlighet att svara på ett par funderingar jag har kring makeup.... Jag kommer gifta mig i början av augusti och vill vara så fin som det går utan att känna mig allt för sminkad!

Har läst igenom hela den här tråden och tycker att jag snappat upp en del tips, men ville kolla vad du tror om följande...

Bakgrundsinfo:
    Jag är ganska ljus i hyn och försöker att sola en del nu för att få lite färg. Jag har blå ögon och brunt hår och får en del fräknar på sommaren. Finnar och andra orenheter får jag sällan men kan bli lite glansig och porerna kan se lite stora ut.

Jag är egentligen ute efter en makeup som ser väldigt naturlig ut på huden, tänkte sen lite rouge och så lite kraftigare makeup på ögonen. Sen en lipstain eller liknande till det...

Så, mina frågor/funderingar.

1. Är primer något som du anser göra stor skillnad?

2. Vore Cliniques pore minimizer något att testa? Den ska visst ta bort blänk i t-zonen och minimera porerna.

3. Kan du rekommendera något specifikt när det gäller ögonprimer? Är det en nödvändig produkt?

4. Jag har testat Clarins tinted moisturizer men den ska visst ha ljusreflekterande pigment i sig och jag har läst mig till att det inte är så bra för när man ska ta foton. Jag gillar inte när huden ser sminkad ut, utan vill bara ha nåt som jämnar till och gör huden lite finare, så vad tror du om den? Alt. vet du något som funkar bättre? :)

5. Har du några bra tips gällande lipstain, och om det går att ha lite glans ovanpå det? Har för mig att det finns sånt som funkar för både läppar och kinder, är det nåt att ha?

Jag förstod det som att när det gäller ögonskugga är det bra att välja såna som är matta, mascara kunde man köra på ex. L'Oréal (eller MaxFactor?). Vet du något rouge som är speciellt bra om man vill köra på en naturlig look?

Nu ska jag sluta fråga, känns som en miljon frågor... Tack på förhand, jag är hur tacksam som helst att kunna få ställa mina frågor så här!

Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!