• Godis

Rådgivning för hår och smink finns här!!

Är utbildad mua (makeupartist) och hårstylist. Finns här som bollplank till alla er som har frågor och är nyfikna på råd m.m.

Finns inga dumma frågor så det e bara till att sätta igång :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-15 17:08
    Har lagt in INSPIRATIONSBILDER i mitt album nu så det e bara att ta sig en kik...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 22:20
    Inspiration. Säger inte att man ska göra exakt men detta är bra vägledning. Antishine ska tex endast användas på ställen där man blir lätt glansig. Eyeliner får man själv bestämma men jag ycker att om man lägger det på underfransarna så stänger det gärna ögat.

Del 1:

Del 2:

• Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!
  • Skuggan
    Godis skrev 2010-04-16 14:31:32 följande:
    Du framstår absolut inte som en idiot. Tänk som jag gör: "Bättre att ställa en fråga och känna sig dum i 5 minuter än att inte ställa den alls o känna sig dum resten av livet" :DLägg mousse i torrt hår, krama in det. Sedan rullar du håret i riktning som din frisyr ska vara. Dvs om du ska ha det bakåt så rullar du håret från bakhuvudet framåt. Lägger du spolarna långt framme vid ansiktet så får du mycket volym där tex.Ska försöka hitta några bilder så du förstår min såkallade "förklaring" :D
    Är det bättre med spolar än tex en tång? (En sådan har jag nämligen även om den gör ganska små lockar).
  • Godis
    DaisyMom skrev 2010-04-16 14:55:02 följande:
    Vilken bra tråd! Jag ska göra håret själv och har köpt en obh nordica artist wave maker och testade den nu i helgen. Det blir jättefina lockar av den och jag kommer göra min frisyr med denna på The Big Day. Det jag undrar är vad för produkter du rekomenderar att man har i håret innan med lockar det? Mousse eller nån värmecreme? Eller båda? Så att lockarna håller hela dagen... Mitt hår blir lätt torrt och frissigt längst ut och fett inne vid rötterna...
    Tackar!!
    Du ska alltid i samband med värmebehandling ha i ett värmeskydd i håret. Sen tar du slinga för slinga och preparerar med mousse lr om du har någon produkt som hjälper till att hålla lockarna. Kolla med din frisör vad dom har att erbjuda. Sen lockar du håret, släpp ut det, spraya med en mjukspray, för att sedan fästa upp det med en liten hårnål utan att platta till locken. Detta gör att locken hinner svalna i fästet. För så länge ett hår är varmt så går det att forma. Släpp ut hela håret och spraya med en hårdspray. OBS!! Håll ca 30cm från håret för att få bäst resultat. LYcka till!!
  • Skuggan

Haha, jag pepprar dig med frågor. Men heter mjuksprayen just mjukspray i butik eller vad ska man kolla efter?

Jag får ju lite extra pyssel att hitta sånt eftersom jag ska ha ett utan siliconer.

• Godis
    Skuggan skrev 2010-04-16 15:00:29 följande:
    Är det bättre med spolar än tex en tång? (En sådan har jag nämligen även om den gör ganska små lockar).
    Näe inte nödvändigtvis, beror helt på vilket resultat du är ute efter. Spolar gör att håret ser mer lagt ut. Medans tång ger ett "friare" hår. Hmmm, underlig förklaring men jag hoppas att du fattar hur jag menar :D
  • Godis
    Skuggan skrev 2010-04-16 15:13:35 följande:
    Haha, jag pepprar dig med frågor. Men heter mjuksprayen just mjukspray i butik eller vad ska man kolla efter? Jag får ju lite extra pyssel att hitta sånt eftersom jag ska ha ett utan siliconer.
    Haha, det e lugnt. Gillar frågor :D

Det brukar typ stå deras hårdhetsgrad. Själv använder jag alltid Matrix produkter. Finns att köpa hos frisören. Dock vet jag inte om dom innehåller silikoner.
  • Eva72

Hej Jag provade i dag att locka håret med en tång och det var inte helt lätt. Har du tips på hur man börjar, uppe på huvudet och arbetar sig neråt eller? Jag har köpt en balsam spray som också skyddar mot värmen, och den tar jag väl i just innan man lockar varje slinga va? Innan det lägger jag i läggningsvätska eller? och efter locken en mjuk spray? och sist en hård spray? Heregud vad massa produkter :) Blir kanske billigare att gå till frisören trots allt? Vad kostar en "enkel" hår uppsättning ca? Tänkt mig korkskruvs lockigt och sedan sätta upp lite uppe på huvudet. Många frågor nu, glad för att du finns och vad snäll du är som hjälper oss okunniga. Var finns du i landet?

• Skuggan
    Godis skrev 2010-04-16 15:14:40 följande:
    Näe inte nödvändigtvis, beror helt på vilket resultat du är ute efter. Spolar gör att håret ser mer lagt ut. Medans tång ger ett "friare" hår. Hmmm, underlig förklaring men jag hoppas att du fattar hur jag menar :D
    Inte alls en konstig förklaring, jag tror jag fattar! Det är allså läge att fundera på vilket resultat jag är ute efter.

Tack för alla svar!
  • Godis
    Eva72 skrev 2010-04-18 21:59:44 följande:
    Hej Jag provade i dag att locka håret med en tång och det var inte helt lätt. Har du tips på hur man börjar, uppe på huvudet och arbetar sig neråt eller? Jag har köpt en balsam spray som också skyddar mot värmen, och den tar jag väl i just innan man lockar varje slinga va? Innan det lägger jag i läggningsvätska eller? och efter locken en mjuk spray? och sist en hård spray? Heregud vad massa produkter :) Blir kanske billigare att gå till frisören trots allt? Vad kostar en "enkel" hår uppsättning ca? Tänkt mig korkskruvs lockigt och sedan sätta upp lite uppe på huvudet. Många frågor nu, glad för att du finns och vad snäll du är som hjälper oss okunniga. Var finns du i landet?
    Näe, men övning ger färdighet. Om det tröstar :D
    Ta i värmeskyddet i håret. Spraya lätt så du inte blir "våt" i håret. Du kan spraya hela håret, kolla bara så att ditt hår e kompatibelt med balsamet, hos viss tynger balsamet ner håret och det blir svårlockat. Sedan lägger/kramar du i din läggningsvätska/mousse. Efter locken så e det mjukspray. Vill du att locken ska hålla lite längre så sätter du upp locken med en klämma utan att "klämma" fast håret så det blir märken i locken. Och sist men inte minst, när du blivit klar med din frisyr dvs slutresultatet så sprayar du med hårdspray.

Börja alltid i nacken och dela in håret i horisontella rader. Dvs när du e klar med första indelningen i nacken så jobbar du dig uppåt.

En uppsättning kostar olika beroende på frisör. En billig ligger runt 500 skulle jag tro. Själv så tar jag 1200 för både hår och smink + milersättning. Då ingår en konsultation. Jag befinner mig ute på Österlen i Skåne men har rötter i både Malmö och Stockholm.
  • Miu

Åh, jag har en liten fråga. Jag tänkte be min syster hjälpa mig med håret när vi gifter oss. Jag lägger upp en bild i mitt galleri så får du gärna komma med tips på en frisyr för mitt tunna hår som går att göra hemma :)

Dock gifter vi oss inte förrän nästa sommar, så jag ska sköta det bra så att det är i fint skick :)

• marregus

Hej!

Vilken toppentråd

Jag är mörkhyad och har ett litet problem. De gånger jag får finnar blir det alltid en mörk prick kvar som så småningom försvinner men nu gifter jag mig om 1 månad och det känns som att jag kommer behöva täcka över med än bara foundationen. Har du ngt tips på bra täckande concealer för mörkhyade?

Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!