Eva72 skrev 2010-04-18 21:59:44 följande:
Hej Jag provade i dag att locka håret med en tång och det var inte helt lätt. Har du tips på hur man börjar, uppe på huvudet och arbetar sig neråt eller? Jag har köpt en balsam spray som också skyddar mot värmen, och den tar jag väl i just innan man lockar varje slinga va? Innan det lägger jag i läggningsvätska eller? och efter locken en mjuk spray? och sist en hård spray? Heregud vad massa produkter :) Blir kanske billigare att gå till frisören trots allt? Vad kostar en "enkel" hår uppsättning ca? Tänkt mig korkskruvs lockigt och sedan sätta upp lite uppe på huvudet. Många frågor nu, glad för att du finns och vad snäll du är som hjälper oss okunniga. Var finns du i landet?
Näe, men övning ger färdighet. Om det tröstar :D
Ta i värmeskyddet i håret. Spraya lätt så du inte blir "våt" i håret. Du kan spraya hela håret, kolla bara så att ditt hår e kompatibelt med balsamet, hos viss tynger balsamet ner håret och det blir svårlockat. Sedan lägger/kramar du i din läggningsvätska/mousse. Efter locken så e det mjukspray. Vill du att locken ska hålla lite längre så sätter du upp locken med en klämma utan att "klämma" fast håret så det blir märken i locken. Och sist men inte minst, när du blivit klar med din frisyr dvs slutresultatet så sprayar du med hårdspray.
Börja alltid i nacken och dela in håret i horisontella rader. Dvs när du e klar med första indelningen i nacken så jobbar du dig uppåt.
En uppsättning kostar olika beroende på frisör. En billig ligger runt 500 skulle jag tro. Själv så tar jag 1200 för både hår och smink + milersättning. Då ingår en konsultation. Jag befinner mig ute på Österlen i Skåne men har rötter i både Malmö och Stockholm.