• Godis

Rådgivning för hår och smink finns här!!

Är utbildad mua (makeupartist) och hårstylist. Finns här som bollplank till alla er som har frågor och är nyfikna på råd m.m.

Finns inga dumma frågor så det e bara till att sätta igång :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-15 17:08
    Har lagt in INSPIRATIONSBILDER i mitt album nu så det e bara att ta sig en kik...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 22:20
    Inspiration. Säger inte att man ska göra exakt men detta är bra vägledning. Antishine ska tex endast användas på ställen där man blir lätt glansig. Eyeliner får man själv bestämma men jag ycker att om man lägger det på underfransarna så stänger det gärna ögat.

Del 1:

Del 2:

• Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!
  • Godis
    idajohanna82 skrev 2010-04-15 17:04:21 följande:
    Tack!! Vet du om make up stores foundation är oljebaserad? och hur vet man att eyelinern är oljebaserad?
    Jag vet att MUS ska ha eyeliner som är oljebaserad dock är jag inte säker på om dom har foundation. Det bästa är att fråga i butik.
    Har du foundation hemma så är det bara att testa sig fram. Sätt en klick på handen, applicera in och se sedan hur den reagerar med vatten.
  • idajohanna82
    Godis skrev 2010-04-15 17:07:15 följande:
    Jag vet att MUS ska ha eyeliner som är oljebaserad dock är jag inte säker på om dom har foundation. Det bästa är att fråga i butik.Har du foundation hemma så är det bara att testa sig fram. Sätt en klick på handen, applicera in och se sedan hur den reagerar med vatten.
    Aha! ska jag göra! Har du något tips på vattenfast mascara? Jag gillar lancome hypnose eller lash stilleto annars... =)
  • Godis
    idajohanna82 skrev 2010-04-15 17:11:23 följande:
    Aha! ska jag göra! Har du något tips på vattenfast mascara? Jag gillar lancome hypnose eller lash stilleto annars... =)
    Jag applicerar alltid med en engångsborste så borstvis har jag inte så mycket att komma med. Det är så olika vad för resultat man vill ha men jag skulle nog slå till på en Loreal Telescopic (vattenfast). Den tycker jag fungerar bra på mina kunder och på mig själv. Visst sen finns det dyrare märken, men jag ger ett "billigare" alternativ. Finns så mycket roligare saker att lägga pengar på under ett bröllop :D. Svart om du vill ha lite mörkare fransar, brun om du kör på en natulig sminkning.
  • idajohanna82
    Godis skrev 2010-04-15 17:23:18 följande:
    Jag applicerar alltid med en engångsborste så borstvis har jag inte så mycket att komma med. Det är så olika vad för resultat man vill ha men jag skulle nog slå till på en Loreal Telescopic (vattenfast). Den tycker jag fungerar bra på mina kunder och på mig själv. Visst sen finns det dyrare märken, men jag ger ett "billigare" alternativ. Finns så mycket roligare saker att lägga pengar på under ett bröllop :D. Svart om du vill ha lite mörkare fransar, brun om du kör på en natulig sminkning.
    Perfekt! Den ska jag prova! Tack för alla bra tips! Kram!
  • Godis
    Skuggan skrev 2010-04-15 16:55:31 följande:
    Jag vill ha håret uppsatt. Sen har jag inte tänkt så mycket eftersom det i grund och botten måste vara möjligt att genomföra. Eller det är väl inet helt sant, ett tag var jag inne på svinrygg och jag har lurat på andra sätt att göra en uppsättning med håret lockat och fäst mitt på huvudet baktill. Men ja fastnar alltid i huruvida jag komemr fixa att få till det på egen hand.Det är annars ett litet bröllop, jag har ingen brudkläning utan en vanlig lite festligare variant. Buketten kommer göras utifrån floristens egna tanke och smink, ja det blir också en enkel historia.
    Jag skulle nog i ditt fall locka håret, glöm inte läggningsvätska och en mjukspray när du släpper ut lockarna. Sen skulle jag fästa upp håret med luggnålat lr vanliga bobbypins. Vid uppsättningen så kan du själv välja hur tajt resp. löst du vill att lockarna ska falla. Avluta med en hårdspray. Lockar mjukar gärna upp ett ansikte gentemot en svinrygg som är ganska svårt att få till själv, mycket tupering och gömmande av nålar.
    Har du fler frågor så står jag till ditt förfogande.
  • Godis
    idajohanna82 skrev 2010-04-15 17:27:56 följande:
    Perfekt! Den ska jag prova! Tack för alla bra tips! Kram!
    Va så lite så. Lycka till!!!!
  • Godis
    Troll10 skrev 2010-04-15 18:58:51 följande:
    Vad är mjukspray?
    Mjukspray är en hårspray som man använder för att tillfälligt fästa hår. Den går att borsta ut utan att det blir klibbigt lr att den "mjölar". Man avslutar alltid med en hårdspray, som fäster håret i frisyren man vill ha i slutändan. Kom ihåg att alltid spraya ca 30cm från håret annars blir det bara vått och sprider inte ut sig över håret som det ska.
  • mariefarah se

Hej Ida!
    Ja, Make up store har en foundation som är oljebaserad, den heter "Liquid" foundation och finns i flera olika nyanser.
    Ciao

idajohanna82 skrev 2010-04-15 17:04:21 följande:
    Tack!! Vet du om make up stores foundation är oljebaserad? och hur vet man att eyelinern är oljebaserad?
  • Jezzoz

Hej! här kommer en fråga....
    Vad är det för trender som gäller just nu i frisyr väg?
    Min frisör har börjat fråga hur jag vill ha mitt hår och jag har ingen aning!!:)

Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!