• Godis

Rådgivning för hår och smink finns här!!

Är utbildad mua (makeupartist) och hårstylist. Finns här som bollplank till alla er som har frågor och är nyfikna på råd m.m.

Finns inga dumma frågor så det e bara till att sätta igång :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-15 17:08
    Har lagt in INSPIRATIONSBILDER i mitt album nu så det e bara att ta sig en kik...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 22:20
    Inspiration. Säger inte att man ska göra exakt men detta är bra vägledning. Antishine ska tex endast användas på ställen där man blir lätt glansig. Eyeliner får man själv bestämma men jag ycker att om man lägger det på underfransarna så stänger det gärna ögat.

Del 1:

Del 2:

• Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!
  • Millan77
    Makeupmyday skrev 2013-02-02 22:21:25 följande:

Detta problem är svårt att komma runt. Rinner dina ögon även när du är osminkad? Annars kan det ju vara så att du är allergisk mot någon av produkterna du använder och att det är därför sminket rinner.

Vattenfast eyeliner borde ju ändå funka om man kan låta bli att vara där och pilla. Sen kan det hjälpa att ha bra produkter som grund, alltså primer under ögonskuggan och i ansiktet, det ökar även hållbarheten för sminket under dagen. Man ska ju ändå svettas, kramas och gråta under dagen så bra grund till sminket är viktigt!

Ögonen rinner alltid, alltså även då jag inte har smik. Det e därför jag oftast inte har det.

Det rinner bara på utsidan av ögat.

Jag kommer att bli sminkad på Jamaica när vi gifter oss o jag hoppas dom har något bra smink där eftersom det kanske kan bli varmt o fuktigt där.

Sedan har jag en anna "grej" med mina ögonfransar, jag har en tendens till att dra av dom, ser det lite som att nagelbitare biter på sina naglar.

Jag försöker hålla mig men ibland så råkar det bara bli att jag drar i dom när jag får något i ögat eller att det kliar mycket på fransarna. Finns det något man kan göra åt det? Mer än att sluta.

• Makeupmyday
    Millan77 skrev 2013-02-04 13:36:30 följande:

Ögonen rinner alltid, alltså även då jag inte har smik. Det e därför jag oftast inte har det.

Det rinner bara på utsidan av ögat.

Jag kommer att bli sminkad på Jamaica när vi gifter oss o jag hoppas dom har något bra smink där eftersom det kanske kan bli varmt o fuktigt där.

Sedan har jag en anna "grej" med mina ögonfransar, jag har en tendens till att dra av dom, ser det lite som att nagelbitare biter på sina naglar.

Jag försöker hålla mig men ibland så råkar det bara bli att jag drar i dom när jag får något i ögat eller att det kliar mycket på fransarna. Finns det något man kan göra åt det? Mer än att sluta.

Ja har du alltid rinniga ögon så finns det ju inte så mycket att göra, förutom att använda vattenfast produkter och försöka att inte gnida ut sminket. Jag brukar ha en servett och bara lägga emot försiktigt om jag vill torka bort en tår. Inte gnida eller smeta ut alltså. Och ha ett bra underlag så sitter sminket bättre än om man applicerar rakt på huden.

Med fransarna finns inte jättemycket att göra, har hört om fler som gillar känslan av att dra i ögonfransarna. Men tänk på att ögonfransar har hårsäckar, och kan precis som ögonbryn (om man plockar för ivrigt) sluta växa ut om man ständigt drar av dem. Mitt tips är att använda lösögonfransar vid sminkningen. Eller så kallade trebens-fransar.

Ögonfransförlängning blir sällan lyckat om man inte har en hyfsat jämn rad med fransar att fästa på, dessutom lockar det säkert bara till att dra i dem ännu mer.

Annars kan du ju testa ögonfransserum som hjälper fransarna att växa. Dyrt dock, men det fungerar :)

• Millan77

Annars kan du ju testa ögonfransserum som hjälper fransarna att växa. Dyrt dock, men det fungerar

Vart hittar jag sånt? Men hinner nog inte få någon efekt av det då bröllopet e om 15 dagar. Eller?

Ja det e en speciell känsla att dra av dom, men försöker ju att tänka på det då jag vet att dom kan försvinna om jag inte slutar.

Kan dom rinnande ögonen ha med att göra att jag har linser? Men som sagt, jag har vattefasta produkter själv men på den stora dagen blir jag sminkad på Jamaica.

Lösfransar har aldrig riktigt tilltalat mig, har vänner som gjort det men dom tappar dom ganska fort o jag känner att det kanske inte e värt det mer än kanske inte för en dag.

Tack för dina tips

Camilla

• SoonToBeBride2013

Hej!

Jag undrar om någon har tips på en bra locktång? Eller motsvarande? Jag skulle vilja göra stora lockar i mitt hår, men har inte hittat någon bra/passande locktång ännu. Vad rekommenderar du/ni för märke? Bifogar en bild också så att ni kan se på ett ungefär vilka typ av lockar jag letar efter. Skulle locktång eller spolar fungera bättre?

Tack :)

• Makeupmyday
    Millan77 skrev 2013-02-05 09:42:02 följande:

Annars kan du ju testa ögonfransserum som hjälper fransarna att växa. Dyrt dock, men det fungerar

Vart hittar jag sånt? Men hinner nog inte få någon efekt av det då bröllopet e om 15 dagar. Eller?

Ja det e en speciell känsla att dra av dom, men försöker ju att tänka på det då jag vet att dom kan försvinna om jag inte slutar.

Kan dom rinnande ögonen ha med att göra att jag har linser? Men som sagt, jag har vattefasta produkter själv men på den stora dagen blir jag sminkad på Jamaica.

Lösfransar har aldrig riktigt tilltalat mig, har vänner som gjort det men dom tappar dom ganska fort o jag känner att det kanske inte e värt det mer än kanske inte för en dag.

Tack för dina tips

Camilla

Fransserum hittar du på Åhlens t.ex, kanske tillochmed på Kicks. Men det hinner nog inte få så mycket effekt på 15 dagar tyvärr. Det behövs nog minst 4 veckor innan man ser någon skillnad.

Det kan ju ha med linserna att göra, passa på att fråga din optiker nästa gång!

• Makeupmyday
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-02-05 17:36:45 följande:

Hej!

Jag undrar om någon har tips på en bra locktång? Eller motsvarande? Jag skulle vilja göra stora lockar i mitt hår, men har inte hittat någon bra/passande locktång ännu. Vad rekommenderar du/ni för märke? Bifogar en bild också så att ni kan se på ett ungefär vilka typ av lockar jag letar efter. Skulle locktång eller spolar fungera bättre?

Tack :)

De bästa lockarna jag får i mitt hår så gör jag med plattång! Plattängerna kommer ofta upp i högre temeperaturer utan att du behöver "grilla" håret som man kanske annars gör med vanlig locktång när man ska rulla upp, hålla kvar en stund och sen släppa ut. Med plattången drar du ju bara igenom. Finns säkert filmer på Youtube om hur man gör!

Sen handlar det ju bara om att få in tekniken för att få lockarna att svänga sig åt det håll man vill :) Man får öva några gånger innan.

• SoonToBeBride2013
    Makeupmyday skrev 2013-02-05 20:44:31 följande:

De bästa lockarna jag får i mitt hår så gör jag med plattång! Plattängerna kommer ofta upp i högre temeperaturer utan att du behöver "grilla" håret som man kanske annars gör med vanlig locktång när man ska rulla upp, hålla kvar en stund och sen släppa ut. Med plattången drar du ju bara igenom. Finns säkert filmer på Youtube om hur man gör!

Sen handlar det ju bara om att få in tekniken för att få lockarna att svänga sig åt det håll man vill :) Man får öva några gånger innan.

Tack för svar!! :) Jag såg en sådan video igår och det såg inte alltför krångligt ut:) Det ska jag testa! Räcker det att man sprayar håret efteråt så att det håller i sig hela dagen, eller ska man även ha i andra produkter? Läste något om mjukspray/mousse/värmeskydd tidigare.
  • Makeupmyday
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-02-07 10:16:00 följande:
    Tack för svar!! :) Jag såg en sådan video igår och det såg inte alltför krångligt ut:) Det ska jag testa! Räcker det att man sprayar håret efteråt så att det håller i sig hela dagen, eller ska man även ha i andra produkter? Läste något om mjukspray/mousse/värmeskydd tidigare.

När jag gör lockar så brukar jag dra över ett lätt lager spray på varje slinga INNAN jag lockar, sen när frisyren är klar så lägger jag på mer spray. Då brukar det hålla bra :)

Värmeskydd är jag dålig på att använda, men det är klart att det gör ju ingen skada.

• Carina10

Mineralsmink eller det gamla vanliga?
    Har inte fått pejling på skillnaden :(

Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!