• Sebastiána

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Jag har aldrig lånat något för att köpa hus eller bil. Jag har studieskulder, men annars har jag inga skulder alls. Jag kan heller ingenting om hur sådant fungerar.

Mion sambo äger ett hus, dit jag nu flyttat. När vi gifter oss vill han antingen att jag köper in mig i huset eller att vi skriver äktenskapsförord om att huset är hans. I det senare fallet kommer jag att betala någon slags hyra till honom. Om jag väljer att köpa in mig tar mig sambo hem en besikningsman för att kolla husets värde (som ökat sedan han köpte det) och så betalar jag hälften. Jag berättade detta för min mamma som blev lite bestört. Hon kan inte heller något om ekonomi och tyckte att det blir skumt om jag ska låna 1 miljon för att köpa in mig. Hon tycker att det rätta är att jag tar över hälften av de skulder min sambo har i huset.

Jag har ingen aning om hur det brukar gå till. Känner mig jättekorkad. Jag vill inte bli lurad samtidigt som jag inte vill att min sambo ska känna sig lurad.

Ni som vet. Hur funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 08:46
    Med "hyra" menar jag att jag betalar min del av kostnaden för maten, det brukar vara min BM som handlar. Han har inte sagt något om att jag ska betala min del av boendekostnaden.
  • Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?
  • pyrro

M o DS>> Precis mina tankar! Dock kan jag ha viss förståelse till att man vill se till sina tidigare barns bästa.

Sebastiana>> Känns som att ju mer man läser din tråd desto mindre handlar det om ekonomin. Det känns som att allt är på hans villkor och det tycker jag inte att du ska acceptera. Inga fler barn för att HAN inte vill ha det (helt ok om du inte vill det) du ska flytta 120 mil och lämna allt han ska inte ändra nått. Han blir arg när du vill diskutera er situation. Ska jag vara ärlig så trodde jag att du var nån 20-årig bimbo när du började skriva.

Jag tycker att du ska fundera över om han är värd dig först, kommer du fram till att han är det så släpp för allt i värden inte det här med ekonomin utan se till att göra upp det ordentligt direkt för annars kommer det att ligga och gnaga i dig och förstöra fröhållandet.

Jag skulle inte ha klarat av att flytta ihop med nån med hans beteende men vi är alla olika och lever i olika livssituationer. Jag gjorde ett medvetet val att inte dejta killar med barn eftersom jag själv absolut ville ha barn och inte trodde att jag skulle orka med allt extra som följer med mina/dina barn. (menar absolut inte att andra inte ska göra det).

När jag och min BM startade vår familj och köpte gemensamt hus så blev jag ledsen över att han inte visade mer intresse att se till vår "överlevnad" om nått skulle hända den andre. Men det berodde bara på att han inte tänker på sånt (det är jag som sköter allt ekonomiskt), när jag förklarade sånt som varför vi skulle ha en livförsäkring för att kunna bo kvar i huset så var det inga protester.

• Sebastiána

Jag och min BM har pratat ordentligt med varandra nu. Det visade sig att vi båda missuppfattat varandra så allt är frid och fröjd Vi har nu bokat tid hos familjejurist. Känns skönt att vi redde ut missuppfattningarna INNAN vi gått till jurist. Det hade blivit dyrt att börja gräla där.

• Sebastiána
    mittid skrev 2010-05-04 19:30:27 följande:
    " Barnen har rätt till värdet av huset (dödsboet kan också sälja det)"Barnen ärver allt efter fadern, inte bara huset.Om det finns särkullbarn så ärver make/maka INTE alls vid den andres död.
    Men man kan skriva inbördes testamente som vad jag förstår ger särkullbarnen 25% vid dödsfallet och resten senare. Min BM kan tänka sig att vi skriver inbördes testamente.
  • Rufsas

Å, vad glad jag blir för din skull! Vill du ändå att jag kollar med min bankkompis ikväll eller ska jag strunta i det?

Lycka till hos juristen!

• Sebastiána

Det där med barn - OT, men jag skriver det ändå. Anledningen till att han inte vill ha fler barn beror till största delen på att jag har en sjukdom där en förlossning innebär en stor risk. Jag riskerar att få sitta i rullstol resten av livet.

Min BM har alltid varit den som tagit hand om alla: sina yngre bröder, sina barn efter skilsmässan... Han upprätthåller samma rutiner som han alltid gjort, av gammal vana - dvs han tvättar, diskar och städar. Jag "hjälper till" men han tar största biten. Det är ändå till 90% tonåringarnas kläder som tvättas (idrottande killar) och dem har han tvättat i 18 år snart.

Om vi skulle få barn och jag blir handikappad och måste sitta i rullstol (vi vet att jag blir det förr eller senare - hoppas det inte blir förrän om 20 år eller så!) så VET jag att han kommer att ta hand om mig också.

• Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-05-05 07:28:03 följande:
    Å, vad glad jag blir för din skull! Vill du ändå att jag kollar med min bankkompis ikväll eller ska jag strunta i det? Lycka till hos juristen!
    Ja det kan du ju göra ändå, om du vill. Jag ska skriva vad juristen säger också - det kan vara bra för andra att veta.
  • Bride in leather
    Sebastiána skrev 2010-05-05 07:25:06 följande:
    Jag och min BM har pratat ordentligt med varandra nu. Det visade sig att vi båda missuppfattat varandra så allt är frid och fröjd Vi har nu bokat tid hos familjejurist. Känns skönt att vi redde ut missuppfattningarna INNAN vi gått till jurist. Det hade blivit dyrt att börja gräla där.
    Nu blev jag glad. Det är lätt att missuppfatta varandra i en sådan här situation, ekonomi är känsligt.

Lycka till:)

Vi ska också till advokat och skriva papper.

• Kanelen

Låter bra. Det är så lätt att man får för sig att problem är större än de egentligen är i såna här forum. Det måste vara massor av brudar som varit i liknande situation som du.

• anne på grönkulla

Skönt att höra! Näe, gräla hos advokaten är en dyr och dåligide, men att först lyssna påa lternativen (inte bara tro olika saker utan få klart för sig vilka varianter som finns), gå hem och förhoppningsvis enas och sen gå tillbaka för att skriva pappe rär väl helt OK?

Om bodelning och arv - nej, ärver enskild egendom gör partnern aldrig om det finns särkullbarn. Men om egendom en är gemensam och/eller giftorättsgods (dvs det inte finns ett äktenskapsförord) så kan man ändå ha rätt till en del av den i den bodelning som görs även vid dödsfall. Så om den ena äger ett hus t ex och den andra äger en massa aktier och det inte finns ett förord, så läggs VÄRDET av dem ihop - hälften tillfaller den överlevande, hälften dödsboet efter den avlidne och särkullbarnen ärver den delen.

• sun moon

Jag har barn sedan tidigare äktenskap och jag och min BM har varit hos jurist och skrivit testamente. Mina barn kommer att ärva sin laglott dvs 25% eller 50% av min del. Detta går inte att ta bort men barnen kan välja att vänta med att ta ut den när de har fyllt 18år. Får då sin laglott när min sambo dör. Är de under 18år tillfaller laglotten deras vårdnadshavare dvs i detta fallet deras pappa. Min sambo ärver alltså 50% av min del och barnen får dela på 50%

Jag ärver min sambo fullt ut för han har inga barn. När vi båda dör.. vilket kan ju ske samtidigt typ bilolycka så kommer mina barn att ärva oss båda. Annars är det ju min BM föräldrar.. sedan syskon som ärver men han ville göra mina barn som arvingar. 

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?