• Sebastiána

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Jag har aldrig lånat något för att köpa hus eller bil. Jag har studieskulder, men annars har jag inga skulder alls. Jag kan heller ingenting om hur sådant fungerar.

Mion sambo äger ett hus, dit jag nu flyttat. När vi gifter oss vill han antingen att jag köper in mig i huset eller att vi skriver äktenskapsförord om att huset är hans. I det senare fallet kommer jag att betala någon slags hyra till honom. Om jag väljer att köpa in mig tar mig sambo hem en besikningsman för att kolla husets värde (som ökat sedan han köpte det) och så betalar jag hälften. Jag berättade detta för min mamma som blev lite bestört. Hon kan inte heller något om ekonomi och tyckte att det blir skumt om jag ska låna 1 miljon för att köpa in mig. Hon tycker att det rätta är att jag tar över hälften av de skulder min sambo har i huset.

Jag har ingen aning om hur det brukar gå till. Känner mig jättekorkad. Jag vill inte bli lurad samtidigt som jag inte vill att min sambo ska känna sig lurad.

Ni som vet. Hur funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 08:46
    Med "hyra" menar jag att jag betalar min del av kostnaden för maten, det brukar vara min BM som handlar. Han har inte sagt något om att jag ska betala min del av boendekostnaden.
  • Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?
  • Sebastiána
    JollyO skrev 2010-05-04 10:09:40 följande:
    Dagens visdom - skaffa inte några särkullbarn eller en respektive med särkullbarn! :P
    Jo, det är ju lätt att säga. Jag hade såklart föredragit att bli kär i en man utan barn sedan tidigare, men nu är det som det är. Jag hoppas att han vill skaffa en livförsäkring med mig som förmånstagare.

Kan man skriva in i ett äktenskapsförord att det som finns på mitt privata konto är min enskilda egendom (eller om jag har ett fondsparande eller äger aktier)? Eller kan det bara gälla fast egendom?

• Katarina Michael

Måste säg när jag läser vad som skriv så får jag dåliga vibbar.

Förstår att han blivit lurad innan, men väljer man att gifta sig så vill man ju dela allt med varandra i vått och tort.

Om du nu vill köpa in dig så föreslår jag att du köper in dig i hälfen av hans skuld, sen vinst som finns på huset idag (dvs marknadsvärdet-hela skuld= Är summan han ska ha mer än dig vid en ev skildsmässa eller fösäljning) skriver ni in äktenskapsförordet. På så sätt delar ni på vinsten från och med då du köpt in dig. Medan vinsten han själv tjänat in får han först när ni säljer eller skiljer er.

På så vis får ni lika mycket skuld idag.

Men sen får ni nog diskutera hur ni ska göra vid ev bortgång. Vissa gör ju så vi särkullebarn bara får arva lösegendom och lösa pengar vid bortgång men att den borgångna make/maka får bo kvar i huset. Vet inte hur de juridiska görs, men de kanske hade varit de bästa lösningen för er.

Men jag får som sagt kalla kårar är jag läser sånt, men förstår samtidigt hans räddsla om han blivit bränd innan

• Pyttsan
    Sebastiána skrev 2010-05-04 10:33:35 följande:
    Kan man skriva in i ett äktenskapsförord att det som finns på mitt privata konto är min enskilda egendom (eller om jag har ett fondsparande eller äger aktier)? Eller kan det bara gälla fast egendom?
    Ja, allt kan skrivas med. Ni kan ha helt skild ekonomi också inom äktenskapet och t.ex. ha ett gemensamt brukskonto dit båda lägger in 10 000 varje månad och därifrån betalar ni gemensam mat, räkningar och äventyr.

Förordet kan se ut hur som helst, det är helt enkelt ett avtal mellan just er två. Det finns också mallar man kan använda som bas och göra förändringar i. Men boka nu tid hos en jurist, ibland finns ekonomisk och juridisk hjälp att få gratis. Så det inte blir så att ni går på var sitt håll och "antar" att det ena eller andra ingår eller inte ingår i avtalet/försäkringen. Hos juristen får ni diskutera olika lösningar och förhoppnignsvis klarnar allt. 

Jag har full förståelse för att han vill se till så barnen får sin rätt, och SJÄLKKLART ska du också ha trygghet! Därför är det bra med utomstående som sitter på kunskap och kanske kan komma med ett bra förslag som vi på BT kanske inte ens tänker på då vi inte har bilden klar för oss.

Det mesta går faktiskt att lösa! Önskar er lycka till med allt!

• Bride in leather
    JollyO skrev 2010-05-04 10:09:40 följande:
    Det går inte. Pappas nya fru kan inte ärva pappan om han dör först, för då kan ju pappas nya fru spendera upp hela arvet. Enligt lag ska därför särkullbanen ha ut sin laglott vid sin pappas död. För min familj ser det ut såhär. Min mamma är omgift och hennes nya man har två barn. Om hon eller han dör först skall arvet (50%) skiftas direkt till den bortgågnes barn. Det skulle vara jättejobbigt för mig och mina syskon om min mamma dog först att säga till hennes man att "nu måste du köpa ut oss ur huset", men det är så det fungerar. Dagens visdom - skaffa inte några särkullbarn eller en respektive med särkullbarn! :P
    Nej det måste inte alls fungera så för ni kan låta honom förfoga över huset så länge han lever om ni vill det.
  • Bride in leather
    Sebastiána skrev 2010-05-04 09:52:18 följande:
    SÅ hoppas jag att det blir för oss också, alltså att både jag, barnen och min BM är säkrade om något skulle hända och inte bara han och barnen.
    Det hoppas jeg med för din skull annars så lev som särbos och ha enskild ekonomi.
  • Sebastiána

"Testamente kan vara lämpligt om makar har särkullbarn för att på så sätt försäkra sig om att efterlevande make får en så god ekonomisk ställning som möjligt när någon av makarna avlider. Särkullbarn har nämligen försteg till arv framför efterlevande maka. Genom ett inbördes testamente kan man modifiera särkullbarnen arvsrätt till hälften av vad de har rätt till enligt lag. Denna hälft kallas för laglott. Detta underlättar för den efterlevande som annars kanske måste sälja eventuella tillgångar och kanske även fastighet eller bostadsrätt för att kunna lösa ut särkullbarnets laglott."

Jag blir sårad av att min BM så benhårt vill undvika ovanstående. Jag vill inte som gammal orkeslös änka behöva sälja mitt hem för att lösa ut hans barn om det går att undvika. 'det är väl bara att flytta till annat boende' menar han. Varför är han inte intresserad av att jag ska ha det bra om han avlider före mig? Jag vågar inte ta upp det fler gånger, han blir bara arg och menar att jag vill stjäla hans barns arv.

• anne på grönkulla

Dels, er gemensamma framtid hoppas jag att du aktivt är med och påverkar, inte bara väntar på att han ska bli snäll och ge dig allmosor. Det är ojämställdhet om något och jag blir uppriktigt ledsen av kvinnor som lever så (för jag tror tyvärr att det fotare är kvinnor som är den ekonomiskt svagare parten som ser midnre om sina egna intressen).

Dels, äktenskapsförord skrivs nog oftast, iaf om det inte rör en enstaka tillgång, om värden och inte om varje pinal. Ska han skydda allt så ska även allt ditt skyddas. Barnen har rätt till värdet av huset (dödsboet kan också sälja det) t ex, inte nödvändigtvis huset i sig. Eller aktierna eller vad det nu är.

Dels, äktenskapsförord styr bodelning, testamente styr arv. Men när ett äktenskap upplöses av att ena parten dör gör man också en bodelning. Du kan ha rätt till saker i bodelningen, men inte sen ärva hans halva, som är barnens - särskilt särkullbarn har en stark ställning. Se till att en jurist som också ser till dina intressen går igenom alla olika alternativ och scenarier med er!

• M och D S

Jag tycker att meningen med giftermål är att dela lika i allt. Vi är inte gifta men har levt så i de fem åren vi varit förlovade och sambos. Förstår inte det här med "mitt" och "ditt". Om "mina" pengar är slut, ska jag då låna av min man och betala tillbaka nästa månad??? Låter jättekonstigt tycker jag!! Det är ju precis som om man planerar att giftermålet ändå inte ska hålla.

• mittid

" Barnen har rätt till värdet av huset (dödsboet kan också sälja det)"

Barnen ärver allt efter fadern, inte bara huset.
    Om det finns särkullbarn så ärver make/maka INTE alls vid den andres död.

• Kanelen

Om din BM skaffar en livförsäkring med dig som förmånstagare minskar ju problemet med att barnen får ut sin del om han avlider. Det kanske är lättare även känslomässigt för honom för då "tar" du ju inga pengar från barnen utan de kommer utifrån.

En ev skilsmässa är ett svårare problem. Men det går säkert att lösa så alla känner sig nöjda. En skilsmässa blir hur man vänder och vrider på det ändå en förlust för alla inblandade (såvida du inte gifter dig med en miljardär eller så).

Smart att fundera igenom detta nu ialla fall.

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?