• Sebastiána

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Jag har aldrig lånat något för att köpa hus eller bil. Jag har studieskulder, men annars har jag inga skulder alls. Jag kan heller ingenting om hur sådant fungerar.

Mion sambo äger ett hus, dit jag nu flyttat. När vi gifter oss vill han antingen att jag köper in mig i huset eller att vi skriver äktenskapsförord om att huset är hans. I det senare fallet kommer jag att betala någon slags hyra till honom. Om jag väljer att köpa in mig tar mig sambo hem en besikningsman för att kolla husets värde (som ökat sedan han köpte det) och så betalar jag hälften. Jag berättade detta för min mamma som blev lite bestört. Hon kan inte heller något om ekonomi och tyckte att det blir skumt om jag ska låna 1 miljon för att köpa in mig. Hon tycker att det rätta är att jag tar över hälften av de skulder min sambo har i huset.

Jag har ingen aning om hur det brukar gå till. Känner mig jättekorkad. Jag vill inte bli lurad samtidigt som jag inte vill att min sambo ska känna sig lurad.

Ni som vet. Hur funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 08:46
    Med "hyra" menar jag att jag betalar min del av kostnaden för maten, det brukar vara min BM som handlar. Han har inte sagt något om att jag ska betala min del av boendekostnaden.
  • Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?
  • Kanelen

Superstarfia skrev 2010-05-03 12:52:05 följande:
      Men varför skall hon bala ränta och amorteringar när hon i slutändan inte får ut nått vid eventuell föräsljning?

Hon bor ju trots allt där. Blir ju konstigt oxå om han bjuder på boendet när de nu har delad ekonomi. Hon är ju med och "sliter" på huset så att säga.

• sun moon
    Superstarfia skrev 2010-05-03 12:52:05 följande:
      Men varför skall hon bala ränta och amorteringar när hon i slutändan inte får ut nått vid eventuell föräsljning?
    För att det gör man när man betalar hyra för t.ex. hyreslägenhet, bostadrätt osv. Går kanske att skriva i äktenskapsförordet att hon får tillbaka sin del vid en ev. skilsmässa?  
  • Superstarfia

sun moon skrev 2010-05-03 12:56:36 följande:
    För att det gör man när man betalar hyra för t.ex. hyreslägenhet, bostadrätt osv. Går kanske att skriva i äktenskapsförordet att hon får tillbaka sin del vid en ev. skilsmässa?  

Hyra för bostadsrätt är just avgiften för bostadsrätten..

när man hyr ut i andra han t ex får man ALDRIG ta betalt för ränta och amortering.. det är enligt lag inte tillåtet...

Men isåfall ska hon väl betala för att hon sliter på golvet när hon går..

• Superstarfia

sun moon skrev 2010-05-03 12:56:36 följande:

jag betalar halva avgiften till bostadsrättsföreningen där vatten, värme ingår, men jag betalar inte sambons ränta och amortering på lånet på radhuset.. varför skulle jag göra det??

Bor man i hus är det en annan sak, då får man väl räkna ut vad slitaget kostar. För vatten och värme verkar hon ju vara med å betala redan..

• Kanelen

Blir ju samma problem om ni har gemensam bil till exempel. Eller har ni var sin? Inte samma summor förståss men om man tänker på rättviseaspekten.

• sun moon

Lugn och fin nu.. Jag bara kom med lite förslag. 

Det är alltid krångligt när man inte äger saker tillsammans. Ska man hårddra det så ska man väll betala för att man sliter ut golven också.. 

• sun moon

OT man "sliter" ju ner en bosadsrätt också.. det ingår ju inte i avgiften för att renovera inuti bostaden.

• Kanelen

sun moon skrev 2010-05-03 13:08:55 följande:
    Lugn och fin nu.. Jag bara kom med lite förslag.  Det är alltid krångligt när man inte äger saker tillsammans. Ska man hårddra det så ska man väll betala för att man sliter ut golven också.. 

Blir ju krångligare ju mer man tänker på det. Om hon inte äger huser och de renoverar det. Ska hon betala för hälften av renoveringen men inte få tillbaka ev vinstökning det ger vid försäljning. Eller ska han betala hela renoveringskostnaden?

• Superstarfia

Kanelen skrev 2010-05-03 13:11:38 följande:
      Blir ju krångligare ju mer man tänker på det. Om hon inte äger huser och de renoverar det. Ska hon betala för hälften av renoveringen men inte få tillbaka ev vinstökning det ger vid försäljning. Eller ska han betala hela renoveringskostnaden?

vi löste det så att jag fick lite av vinsten vid försäljningen av vår förra lägenhet för att jag hjälpt till med renoveringskostnader..

• Sebastiána

Min BM har en bil som jag ALDRIG använder eftersom jag inte kan köra. Jag åker buss till jobbet osv.

Min BM har fått mina nya möbler (som jag köpte för två år sedan typ) och har slängt sina som var 15-20 år gamla. Han har som sagt lagt de mesta pengarna på barnen och inte prioriterat möbler, tapetering osv. Han kan ju ta dessa möbler som betalning för mitt "slitage".

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?