• Sebastiána

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Jag har aldrig lånat något för att köpa hus eller bil. Jag har studieskulder, men annars har jag inga skulder alls. Jag kan heller ingenting om hur sådant fungerar.

Mion sambo äger ett hus, dit jag nu flyttat. När vi gifter oss vill han antingen att jag köper in mig i huset eller att vi skriver äktenskapsförord om att huset är hans. I det senare fallet kommer jag att betala någon slags hyra till honom. Om jag väljer att köpa in mig tar mig sambo hem en besikningsman för att kolla husets värde (som ökat sedan han köpte det) och så betalar jag hälften. Jag berättade detta för min mamma som blev lite bestört. Hon kan inte heller något om ekonomi och tyckte att det blir skumt om jag ska låna 1 miljon för att köpa in mig. Hon tycker att det rätta är att jag tar över hälften av de skulder min sambo har i huset.

Jag har ingen aning om hur det brukar gå till. Känner mig jättekorkad. Jag vill inte bli lurad samtidigt som jag inte vill att min sambo ska känna sig lurad.

Ni som vet. Hur funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 08:46
    Med "hyra" menar jag att jag betalar min del av kostnaden för maten, det brukar vara min BM som handlar. Han har inte sagt något om att jag ska betala min del av boendekostnaden.
  • Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?
  • Kanelen

Men om han "gud förbjude" dör så ärver du huset antar jag? Fast det löser klart med äktenskapsförord då. Då blir du å andra sidan bostadslös i en sån situation. Jag hade nog velat äga huset jag bor i.

• Cylt

Sebastiána skrev 2010-05-03 12:36:53 följande:
    Som jag förstår det får han tillbaka detta vid en eventuell försäljning. Blir det inte konstigt om jag är med och betalar av hans skulder - om jag inte äger huset alltså? Jag kan INGENTING om sånt här som ni märker. Har bott i hyresrätt hela livet.

Jag ser det som självklart att min sambo enbart kommer att betala hälften av föreningsavgiften, ränta+amorteringar betalar jag själv, annat skulle kännas märkligt. Precis som du säger att betala ett lån utan att ta del av en eventuell vinst är konstigt!

• Sebastiána
    Kanelen skrev 2010-05-03 12:39:18 följande:
    Men om han "gud förbjude" dör så ärver du huset antar jag? Fast det löser klart med äktenskapsförord då. Då blir du å andra sidan bostadslös i en sån situation. Jag hade nog velat äga huset jag bor i.
    Nej då ärver hans söner huset såklart!
  • Sebastiána

...och jag blir bostadslös.

• Sebastiána

Jag blir iofs bostadslös även om jag köper in mig om min man skulle avlida eftersom jag måste lösa ut barnen. Jag sitter inte i "skyddat bo" eftersom det inte är mina biologiska barn.

• 19juni

evejo427:

Jag är naästan i samma sits som du. Vi bor nu på gården som min blivande man äger. Och vi har ju nu börjat diskutera om jag ska äga gården oxå eller inte. Det är ju så stora summor det handlar om när det inte bara är ett hus!!
    Om vi skulle skilja oss så vill ju inte jag ta ifrån honom gården men jag vill ju inte heller stå med en massa skulder!! Jättesvårt det här. Vi ska prata med dem på banken hur de tycker att vi ska lägga upp det.

• Kanelen

Blir ioch för i enklare om ni skulle bestämma er för att skiljas. Då kan du bara dra utan att det krånglar med husförsäljning och sånt.

• Sebastiána

Nu hoppas jag givetvis att vi inte kommer att skilja oss! Men det skadar inte att kolla upp sådana här saker redan nu. Dör gör vi ju någon gång. Jag hoppas att det dröjer länge tills dess, men det kan man ju inte heller veta.

Bra att ha alla papper och beslut i ordning.

• sun moon

Krångligt detta med ekonomin. 

Jag tycker att det låter konstigt att du ska ta ett lån och köpa in dig när det idag inte finns så mkt skulder på huset. Går det inte på något vis skriva huset på er båda och "dela" på skulderna som finns. Detta gör ju så att er ekonomi blir bättre för er båda. Men visst.. det kommer att kosta för den som stannar kvar om ni skiljer er. Det går kanske att skriva ett papper på att huset tillfaller honom om ni skiljer er? 

Hm.. eller.. ni skulle ha delad ekonomi så det är kanske mest rätt att du betalar "hyra" dvs din del av ränta, amortering, uppvärmning, el osv så länge ni bor där ni bor. Men usch, det ger dålig magkänsla att inte äga boendet tillsammans när man väljer att bo tillsammans.  

• Superstarfia

sun moon skrev 2010-05-03 12:48:35 följande:
    Krångligt detta med ekonomin.  Jag tycker att det låter konstigt att du ska ta ett lån och köpa in dig när det idag inte finns så mkt skulder på huset. Går det inte på något vis skriva huset på er båda och "dela" på skulderna som finns. Detta gör ju så att er ekonomi blir bättre för er båda. Men visst.. det kommer att kosta för den som stannar kvar om ni skiljer er. Det går kanske att skriva ett papper på att huset tillfaller honom om ni skiljer er?  Hm.. eller.. ni skulle ha delad ekonomi så det är kanske mest rätt att du betalar "hyra" dvs din del av ränta, amortering, uppvärmning, el osv så länge ni bor där ni bor. Men usch, det ger dålig magkänsla att inte äga boendet tillsammans när man väljer att bo tillsammans.    

Men varför skall hon bala ränta och amorteringar när hon i slutändan inte får ut nått vid eventuell föräsljning?

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?