• Sebastiána

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Jag har aldrig lånat något för att köpa hus eller bil. Jag har studieskulder, men annars har jag inga skulder alls. Jag kan heller ingenting om hur sådant fungerar.

Mion sambo äger ett hus, dit jag nu flyttat. När vi gifter oss vill han antingen att jag köper in mig i huset eller att vi skriver äktenskapsförord om att huset är hans. I det senare fallet kommer jag att betala någon slags hyra till honom. Om jag väljer att köpa in mig tar mig sambo hem en besikningsman för att kolla husets värde (som ökat sedan han köpte det) och så betalar jag hälften. Jag berättade detta för min mamma som blev lite bestört. Hon kan inte heller något om ekonomi och tyckte att det blir skumt om jag ska låna 1 miljon för att köpa in mig. Hon tycker att det rätta är att jag tar över hälften av de skulder min sambo har i huset.

Jag har ingen aning om hur det brukar gå till. Känner mig jättekorkad. Jag vill inte bli lurad samtidigt som jag inte vill att min sambo ska känna sig lurad.

Ni som vet. Hur funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 08:46
    Med "hyra" menar jag att jag betalar min del av kostnaden för maten, det brukar vara min BM som handlar. Han har inte sagt något om att jag ska betala min del av boendekostnaden.
  • Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?
  • Aleta

Hmmm, det låter lite skumt tycker jag.

Jag har aldrig hört talas om att man betalar hyra till sin man, det tror jag inte är lagligt ens!

Jag tycker att det är bäst att du frågar någon jurist. Mitt ex försökte tjäna pengar på att vi hade bott ihop, och det blev många års tvister samt att jag förlorade mycket pengar som jag skulle ha behövt idag.

• Sebastiána

Hyra blir väl som vi har det nu, dvs jag betalar en summa varje månad som ska täcka mat och så.

• 100703 M och B

Min sambo äger också huset vi bor i och vi är inte helt klara med hur vi ska göra än.

Men som jag har förstått det kan man inte ta över någon annans skulder, men om du tänker efter blir det ju i praktiken samma sak att du själv tar ett lån och betalar honom för halva huset.. För då får du ju skulder som borde motsvara hälften av vad huset är värt. Däremot kostar det pengar att få huset besiktigat och värderat, kommer inte ihåg vad min sambo sa när han kollade upp det men det är en hel del.

Det vi funderar på nu är om det är värt att betala de där extra pengarna för en besiktningsman/värdering eller om vi bara ska skriva ett äktenskapsförord att huset står kvar på honom. Jag betalar redan hälften av boendekostnaderna (typ el etc) så det är ju en slags "hyra" kan man väl säga? I övrigt delar vi på alla kostnader, på sätt och vis känns det lite konstigt att inte dela på huset på riktigt men samtidigt så känns det ganska skönt att inte ha ett lån på en miljon eller så ;)

At last my love has come along
  • Sebastiána

Huset är ju värt mer nu än när min BM köpte det så min del av skulderna kommer att bli högre än hans (jag är dålig på matte också dessvärre, kanske blir det inte så?).

Jo, det är klart att vi ska gå till en jurist, men jag vill ändå veta. Alternativet är ju att vi skriver äktenskapsförord.

Allra helst hade jag velat att vi köpte ett nytt hus tillsammans så att jag inte "bor hos honom". Jag hoppas kunna locka min BM söderut om några år - helst Skåne. Hans barn måste sluta gymnasiet först bara. Det känns fel att investera i ett hus på en ort där jag inte vill bo, å andra sidan ska vi ju gifta oss och då känns det konstigt att inte äga huset tillsammans.

• pyrro

Det där med dina och mina pengar tycker jag är knepigt överhuvudtaget. För mig var det självklart att alla pengar (och skulder) var gemensamma från den dag vi blev sambo och bestämde oss för att bilda familj. Det var då jag som ägde ett litet (billigt hus) vi sålde sen det och köpte ett nyare dyrare hus och då är "standard" att man står för hälften av skulderna. Så det är nog vad jag tycker borde vara rätt i ditt fall,

Min fråga är om du betalar mer än hälften av skulderna, vad ska han då göra med dom pengarna som blir över? Säg att det blir 200.000 över, ska han åka på en egen jordenruntresa då eller?

Prata med en jurist, det kan aldrig skada, men sen måste du nog känna efter själv vad so känns rätt för dig, personligen skulle jag aldrig kunna leva med delad ekonomi eller äktenskapsförord. Hela poängen med äktenskap för mig är att vi gör allt tillsammans

• Sebastiána

Det hade varit lite enklare om han inte haft barn innan antar jag...

Pyrro: det är väl det både jag och min mor undrar lite över. Låt säga att han lånade 1 minjon när det begav sig och han köpte huset och det nu är värt två miljoner. Då ska jag alltså låna en miljon och ge honom det = han blir skuldfri... eller?

Han har ju investerat en del i huset under åren. Han har inte tapetserat eller så, så mycket pengar som möjligt har gått till barnen, men han har köpt ny kyl och frys när de gick sönder och byggt om lite i huset så att barnen skulle få större rum och så.

• Sebastiána

Delad ekonomi kommer vi att ha eftersom han har två tonårssöner sedan tidigare förhållande som bor hos oss. Jag är inte så intresserad av att köpa dyr hockeyutrustning, mopeder osv till dem (det är min BM och hans ex som bestämmer vilka saker de ska ha och då tycker jag att dessa ska betala också).

• Leilani

Jag kan förstå han vill skriva ett äktenskapsförord eller att du köpet halva huset av honom. Jag har själv en del pengar som är enbart mina och som vi pga dessa sluppit en del lån på våran lägenhet och då har vi som sambot skrivit ett samboavtal så jag får tillbaka de pengarna vid försäljning. Dock känner jag nu när vi ska gifta oss att han tjänar mer än mig och är därrför den som betalar av lånet att efter bröllop så äger vi lägenheten lika mycket.

Dock om jag hade ägt lägenheten innan vi blev tillsammans och vi sen gifte oss skulle jag nog valt att skriva ett äktenskapsförord då det är pengar jag har fått i arv som jag inte vill ska gå till någon annan om det skiter sig, men då skulle det ju också vara mitt lån på lägenheten, inte hans.

Däremot att du skulle betala någon slags hyra låter ju helt befängt. Han väljer ju att gifta sig med dig, att du betalar hyra till honom skulle jag känna som att han väljer dig för att tjäna pengar på dig eller kan ses som "horpengar" i mina ögon.

Om han nu väljer att behålla huset och därmed sitt lån ska han betala av det utan att det ska påverka dig eller eran gemensamma ekonomi då du inte egentligen ens vill bo där. Med det är ju bara min åsikt.

• BrideBecks

Gifter man sig så känner jag att båda bör äga sitt gemensamma boende (min åsikt). Som du säger, det bästa skulle ju vara att starta om på ny kula med nytt hus. Betalar du till hyra till honom, hjälper du ju egentligen honom att betala hans skulder, men som inte kommer dig till del om han skulle sälja huset.

Vad det gäller att köpa in sig i huset så skulle jag kontakta en jurist och se vad som gäller. Det verkar konstigt om huset köptes för 1 miljon och idag är värt 2 miljoner att du får betala 1 miljon och han kanske får en vinst på det...  Mer rättvist hade varit om du får köpa in dig på anskaffningsvärdet.  Men jag har ingen aning hur det fungerar, så som sagt, jurist kan nog hjälpa till en del.

Lycka till

• Cylt

Min sambo har flyttat in i min lägenhet och vi kommer att skriva ett äktenskapsförord.
    Ekonomin löser vi genom att dela fasta utgifter som el och avgift till föreningen, även matkostnaderna delar vi - efter betalningsförmåga.
    Eftersom han tjänar mer än jag betalar han även mer.
    Vår stora plan är att köpa en gemensam lägenhet när min son gått ut lågstadiet och då skriver vi om papprena. Anser att det är betydligt smidigare än att han ska köpa in sig, då lägenheten idag är värd säkert det dubbla mot vad jag betalade när jag köpte den.

Det må kännas lite märkligt att upprätta förordet, men det handlar ju faktiskt om att skydda varandra OM något skulle gå snett.

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?