• Sebastiána

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Jag har aldrig lånat något för att köpa hus eller bil. Jag har studieskulder, men annars har jag inga skulder alls. Jag kan heller ingenting om hur sådant fungerar.

Mion sambo äger ett hus, dit jag nu flyttat. När vi gifter oss vill han antingen att jag köper in mig i huset eller att vi skriver äktenskapsförord om att huset är hans. I det senare fallet kommer jag att betala någon slags hyra till honom. Om jag väljer att köpa in mig tar mig sambo hem en besikningsman för att kolla husets värde (som ökat sedan han köpte det) och så betalar jag hälften. Jag berättade detta för min mamma som blev lite bestört. Hon kan inte heller något om ekonomi och tyckte att det blir skumt om jag ska låna 1 miljon för att köpa in mig. Hon tycker att det rätta är att jag tar över hälften av de skulder min sambo har i huset.

Jag har ingen aning om hur det brukar gå till. Känner mig jättekorkad. Jag vill inte bli lurad samtidigt som jag inte vill att min sambo ska känna sig lurad.

Ni som vet. Hur funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 08:46
    Med "hyra" menar jag att jag betalar min del av kostnaden för maten, det brukar vara min BM som handlar. Han har inte sagt något om att jag ska betala min del av boendekostnaden.
  • Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?
  • Sebastiána

Bilen skrivs väl också in i ett äktenskapsförord. Jag har ingen praktiskt nytta av den.

• Sebastiána

Ju mer jag tänker på det desto smidigare verkar det vara att jag köper in mig. Men vad ska jag betala då? Hälften av värdeökningen av huset plus att jag tar över hälften av lånen? Alltså OM huset är värderas till 1,8 miljoner och det finns lån på 1 miljon betalar jag 0,4 miljoner plus att jag tar över hälften av skulderna (dvs 0,5 mille).

?

• Sebastiána

Eller ska jag bara ta över hälften av min BM:s nuvarande skulder?

• Cylt

Kanelen skrev 2010-05-03 13:11:38 följande:
      Blir ju krångligare ju mer man tänker på det. Om hon inte äger huser och de renoverar det. Ska hon betala för hälften av renoveringen men inte få tillbaka ev vinstökning det ger vid försäljning. Eller ska han betala hela renoveringskostnaden?

Det är väl inte krångligt?
    I höstas renoverade vi sovrummet i min lägenhet
    Min lägenhet = jag betalar!

• Bride in leather

Såhär gör vi.

Jag betalar nada på huset,det är hans hus.Vi ska ha förord.Jag betalar på de befintliga räkningarna,vatten,el and so on..

Aldrig i livet att jag betalat en krona på ett hus som inte är mitt.

• Sebastiána
    Bride in leather skrev 2010-05-03 14:16:19 följande:
    Såhär gör vi.   Jag betalar nada på huset,det är hans hus.Vi ska ha förord.Jag betalar på de befintliga räkningarna,vatten,el and so on..   Aldrig i livet att jag betalat en krona på ett hus som inte är mitt.
    Detta var ett av mina alternativ! Som du säger, varför betala på ett hus som man inte äger och inte får ut en krona av om det säljs?
  • Rufsas
    Sebastiána skrev 2010-05-03 14:31:51 följande:
    Detta var ett av mina alternativ! Som du säger, varför betala på ett hus som man inte äger och inte får ut en krona av om det säljs?
    Jag tänker exakt så också. Och om nu han inte vill flytta till något gemensamt så är det ju faktiskt hans beslut och därav inte mer än rätt att han också betalar för boendet. Jag menar, du är ju med och betalar allt annat.
  • Bride in leather
    Sebastiána skrev 2010-05-03 14:31:51 följande:
    Ja exakt. Nej det tycker jag absolut inte att du ska göra...ska du göra det ska halva huset stå på dig.

Jag vill inte heller ha hans hus och vårt avtal är att han ska ge mig en summa pengar OM vi skulle göra slut.

Jag har av egen fri vilja sas betalat renovering på barnens rum. Vi delade räkningen rakt av.

• Andelle

Jag tycker nog det låter märkligt (och lite snålt) att du ska köpa in dig efter dagens värdering, som du själv säger skulle ju han på så sätt kunna bli skuldfri om värdeökningen varit stor. Jag skulle definitivt kolla med bankens jurister eller en annan jurist vad de rekommenderar så att ni kan komma fram till något som båda är nöjda med och så att ingen känner sig lurad.

Funderar lite högt nu. Ponera att ni gör en värdering idag och huset exempelvis är värt 2 miljoner, din blivande köpte det för 1 miljon (för enkelhetens skull säger vi att han lånade hela summan). Du tar över hälften av skulderna, men ni skriver kontrakt på att vid en ev skilsmässa får han vinsten som var vid tiden för värderingen, alltså 1 miljon. Om ni skiljer er om 15 år så kanske huset är värt 4 miljoner då, ni delar på vinsten som blivit sedan värderingen, 2 miljoner. Du får alltså 1,5 miljon och han 2,5. Låter det rimligt eller är jag helt ute och cyklar?

• Rufsas

Vill bara tillägga en sak. Detta kan omöjligt vara första gången i världshistorien som ett par ska gifta sig och den ena äger ett hus osv. Jag menar, banken måste veta vilka alternativ som finns. Kolla med dem och gå gärna till en andra bank för en second opinion. Ska dricka vin med min bästa kompis på onsdag. Hon är bolånerådgivare. Om du vill kan jag dubbelkolla med henne också?

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?