• Sebastiána

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Jag har aldrig lånat något för att köpa hus eller bil. Jag har studieskulder, men annars har jag inga skulder alls. Jag kan heller ingenting om hur sådant fungerar.

Mion sambo äger ett hus, dit jag nu flyttat. När vi gifter oss vill han antingen att jag köper in mig i huset eller att vi skriver äktenskapsförord om att huset är hans. I det senare fallet kommer jag att betala någon slags hyra till honom. Om jag väljer att köpa in mig tar mig sambo hem en besikningsman för att kolla husets värde (som ökat sedan han köpte det) och så betalar jag hälften. Jag berättade detta för min mamma som blev lite bestört. Hon kan inte heller något om ekonomi och tyckte att det blir skumt om jag ska låna 1 miljon för att köpa in mig. Hon tycker att det rätta är att jag tar över hälften av de skulder min sambo har i huset.

Jag har ingen aning om hur det brukar gå till. Känner mig jättekorkad. Jag vill inte bli lurad samtidigt som jag inte vill att min sambo ska känna sig lurad.

Ni som vet. Hur funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 08:46
    Med "hyra" menar jag att jag betalar min del av kostnaden för maten, det brukar vara min BM som handlar. Han har inte sagt något om att jag ska betala min del av boendekostnaden.
  • Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?
  • Sebastiána

Just siffrorna en miljon och två miljoner var bara som jag hittade på för att kunna exemplifiera. Jag vet i dagsläget inte hur mycket huset kostade när han köpte det eller hur mycket det är värt nu, men jag VET att det har ökat i värde.

• Sebastiána

Tack för alla svar förresten.

• AlaM

Om ni gifter er utan äktenskapsförord så kommer också skulderna räknas in vid en eventuell bodelning. De skulder ni har räknas av från ert gemensamma värde innan det delas. Därmed tar du i praktiken över hälften av skulderna.

100703 M och B skrev 2010-05-03 08:19:00 följande:
    Men som jag har förstått det kan man inte ta över någon annans skulder, men om du tänker efter blir det ju i praktiken samma sak att du själv tar ett lån och betalar honom för halva huset..
  • evejo427

Det där är jätteknepigt. Jag och min sambo är i samma sits. Han köpte gården av sina föräldrar och de skrev ett avtal att om han gifte sig så skulle frun inte automatiskt bli delägare i gården. Detta var innan han träffade mig och gäller fortfarande. vi har väl inte pratat så mycket om hur vi ska göra men alla svar i den här tråden har gett mig lite tips. Tack så mycket!
    Sebastiána - Lycka till!!!!

• Superstarfia

Ja det här är verkligen knepigt, vi eller rättare sagt min blivande make står som ensam ägare för vårat radhus, det beror på att jag haft skulder hos KF som isåfall skulle mätt ut min del av bostaden och han skulle fått köpa ut mig för att betala skulderna.. så i alla fall kan man inte äga bostden tillsammans, även om jag verkligen skulle önska det...

• Kanelen

Vad gör ni om ni säljer huset. Får då alla pengarna eller tänker du att ni ska dela? Och så tar ni ett nytt lån tillsammans om ni köper ett nytt hus? vad har du betalat nu innan ni gifter er?

• Kanelen

"TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 08:46
    Med "hyra" menar jag att jag betalar min del av kostnaden för maten, det brukar vara min BM som handlar. Han har inte sagt något om att jag ska betala min del av boendekostnaden. "

Du menar alltså att du ska bo helt gratis och bara betala för det du äter. Inte hela gemensamma matkostnaden? Hur resonerar du om försäkring för hus o bil etc?

Jag tror nog det rimligaste är att du äger halva huset. Annars blir det nog krångligt om ni flyttar någon gång.

• Sebastiána

Givetvis betalar jag inte bara mat utan el, telefon osv. Varför ska jag betala hela vår gemensamma matkostnad? Vi delar på maten osv det är väl inte konstigt.

Hittills har jag haft kvar min hyreslägenhet med alla kostnader det inneburit. Detta för att jag inte haft ett fast jobb i den ort vi nu bor i (jag har varit tjänstledig från mitt jobb i Skåne). Nu har jag fått fast jobb i Norrland dock.

Om huset säljs får min BM alla pengar - eftersom det är han som äger huset.

Det är rimligt att jag betalar boendekostnader som inte har med hans amorteringar att göra (el, försäkringar osv). Om jag betalar hela boendekostnaden, alltså även räntor och amorteringar på huset, kommer jag att betala av en del av hans skulder samtidigt som jag inte får några pengar vid en eventuell försäljning.

• Kanelen

Sebastiána skrev 2010-05-03 12:30:32 följande:
    Givetvis betalar jag inte bara mat utan el, telefon osv. Varför ska jag betala hela vår gemensamma matkostnad? Vi delar på maten osv det är väl inte konstigt. Hittills har jag haft kvar min hyreslägenhet med alla kostnader det inneburit. Detta för att jag inte haft ett fast jobb i den ort vi nu bor i (jag har varit tjänstledig från mitt jobb i Skåne). Nu har jag fått fast jobb i Norrland dock. Om huset säljs får min BM alla pengar - eftersom det är han som äger huset. Det är rimligt att jag betalar boendekostnader som inte har med hans amorteringar att göra (el, försäkringar osv). Om jag betalar hela boendekostnaden, alltså även räntor och amorteringar på huset, kommer jag att betala av en del av hans skulder samtidigt som jag inte får några pengar vid en eventuell försäljning.

Så du betalar hälften av övriga kostnader och han betalar hälften av dessa kostnader plus hela boendekostnaden?

• Sebastiána
    Kanelen skrev 2010-05-03 12:34:14 följande:
      Så du betalar hälften av övriga kostnader och han betalar hälften av dessa kostnader plus hela boendekostnaden?
    Som jag förstår det får han tillbaka detta vid en eventuell försäljning. Blir det inte konstigt om jag är med och betalar av hans skulder - om jag inte äger huset alltså?

Jag kan INGENTING om sånt här som ni märker. Har bott i hyresrätt hela livet.

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?