• Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • Flotten

Eriane skrev 2010-05-08 16:03:49 följande:
    Både präst och kantor har redan gått med på det upplägget tack så mycket, båda tycker att det ska bli jättekul. Men sen så klart vi gifter oss i en mordern församling, inte en förlegad en. Jag kan hålla med när det gäller symboliken på brudöverlämning. Men jag håller fast vid att det ska vara brudparets val i alla fall om prästen går med på det. Tycker därimot att dom ska veta vad dom ger sig in på och vad akten symboliserar.

Definiera gärna modern församling gentemot förlegad. Kyrkohandboken och utbildningen ser likadan ut i hela Sverige.
    Här i Lunds stift så anser man sig ligga långt framme med det moderna arbetet inom kyrkan men för den skull så accepteras inte allt.
    Våra musiker (30-40 åldern) är de som själv lagt ribban för hur musiklivet ser ut i vår församling och vi är kända för vår spännvidd och kyrkomusikaliska kunskap.

• Duchess
    Eriane skrev 2010-05-08 16:03:49 följande:
    Både präst och kantor har redan gått med på det upplägget tack så mycket, båda tycker att det ska bli jättekul. Men sen så klart vi gifter oss i en mordern församling, inte en förlegad en. Jag kan hålla med när det gäller symboliken på brudöverlämning. Men jag håller fast vid att det ska vara brudparets val i alla fall om prästen går med på det. Tycker därimot att dom ska veta vad dom ger sig in på och vad akten symboliserar.
    .. och det är just det jag inte förstår. Om man vet vad brudöverlämning symboliserar, hur kan man då ens överväga att använda sig av den symboliken?

Och nej, det handlar inte om att jag tror att alla brudar som överlämnas är förtryckta små tjejer. Tvärtom. De allra flesta som gifter sig är vuxna kvinnor med en hel del skinn på näsan. Många har dessutom levt med sin blivande make i flera år och har ofta också barn tillsammans. Hur kan man då vilja leka med en symbolik som är en grym verklighet för många kvinnor runtom i världen än idag? Nej, jag fattar tyvärr inte det. 

• Duchess
    Flotten skrev 2010-05-08 16:13:36 följande:
      Definiera gärna modern församling gentemot förlegad. Kyrkohandboken och utbildningen ser likadan ut i hela Sverige.Här i Lunds stift så anser man sig ligga långt framme med det moderna arbetet inom kyrkan men för den skull så accepteras inte allt.Våra musiker (30-40 åldern) är de som själv lagt ribban för hur musiklivet ser ut i vår församling och vi är kända för vår spännvidd och kyrkomusikaliska kunskap.

Om jag ska dra en slutsats av vad jag läst tidigare här på BT rent generellt, så betyder "modern" präst/församling några som inte tar så hårt på kyrkohandboken och övriga kyrkliga förhållningssätt. Man kan strunta i psalmer i vigselgudstjänsten, dra ner på gudsnacket och gärna vara lättsam. (Lättsam betyder för övrigt att man inte pratar så mycket om Bibelns budskap). 

• passionsblomman

Eraine, du får faktiskt finna dig i att min aning om vad du gjort för kyrkan där du bor krasst baserade sig på att du skrev om hur väldigt sällan du går dit då det är såååå tråkigt. Visst, jag buntar kanske i viss mån ihop dig med några andra som låtit ungefär som du unde åren på BT, men konstigt utifrån vad du själv dittills sagt är det inte. När du nu berättar mer så har jag ju en bättre aning eller hur?

För egen del har jag med åren kommit att upskatta saker jag inte ens märkte när jag var yngre och är idag glad att en del av de äldre i min försmling såg med kärlek och milt överseende på en del av de vi ungdomar hittade på. Allt var inte så ballt som vi trodde och de äldre var inte så mossiga och förlegade som vi antog.
    Modern är inte ett positivt ord i sig för mig lika lite som gammaldags är vare sig dåligt eller bra. Levande däremot, och genuin. Det vill jag själv gärna vara och jag vill helst vara i en kyrka som också är det.

• a n n a

då min pappa inte längre finns i livet och det isf skulle finnas två bröder eller min mamma att välja på vid en eventuell brudöverlämning så skulle jag ju faktiskt lika gärna kunna låta min exmake lämna över mig - symboliken känns liksom densamma...men passar mig? nope!

• Aleta
    a n n a skrev 2010-05-08 18:18:47 följande:
    då min pappa inte längre finns i livet och det isf skulle finnas två bröder eller min mamma att välja på vid en eventuell brudöverlämning så skulle jag ju faktiskt lika gärna kunna låta min exmake lämna över mig - symboliken känns liksom densamma...men passar mig? nope!
    Exmake skulle ju bli alldeles korrekt i sammanhanget. Från en förmyndare till nästa. (Hugaligen! )
  • Superstarfia

Eriane skrev 2010-05-08 15:50:43 följande:
    För det första är det bestman/marskalken som ska hålla ringen, m2b kommer att hålla i en microfon. När musiken börjar så börjar han sjunga halva första versen. Sen ställer jag mig i dörren och sjunger andra halvan medans tärnan går in med min dotter som inte kan gå in själv. När refrängen kommer går jag upp till min m2b till altaret. Sen kommer vi sjunga resten av låten vända till hälften mot varandra till hälften mot gästerna som artister gör när dom sjunger duett på scen.Flotten snälla yttra dig inte om dravel utan att veta hela upplägget. Inget bra kommer av förutfattade me

OM man nu har nån marskalk ja, annars är det brudgummen själv som har ringen....

• aikidoaasa

Det som är för mig väldigt intressant att veta är hur man kan tycka att det är så fint att efterapa ett annat lands traditioner (ok, inte ett land men en "kyrkogrupp" -> anglosaxsiska) som i övrigt har en milt sagt konstig syn på män och kvinnor...

Brudöverlämning -> förmyndar överlåtande.

psalmer etc som Hallelujah -> någon som faktiskt har LYSSNAT till den texten!? Den handlar om hur stark mannen måste vara för att kvinnan försöker få bort honom från den sanna trons väg... Detta upptäckte den svenska kyrkan när X antal brudpar kom på att den är så fin den vill vi ha! Så nu finns det en svensk version som texten blivit mer om gemensam kärlek och absolut inte på något kvinno förakt...

"You may kiss the bride"... är en kvarleva från när oaret som gifte sig aldrig hade träffat varandra och att den kyssen skulle symbolisera kontraktet att de nu var gifta känns kanske inte heller så bra. Där ser kyrkan inte med blidna ögon på om en liten kyss syns innan prästen säger dessa ord. I den svenska kyrkan kan man kyssa varandra när som helst. OCH även gästerna!

Som en modern brud har jag väldigt svårt att se hur i *pip* någon annan brud kan överhuvudtaget påstå att det är hennes egna önskan att detta skall finnas. Nej, sorry det enda jag kan se är att bruden ifråga har under en väldigt lång tid blivit hjärntvättad av andra, då troligtvis männen. Tänk efter: hur har du fått informationen av att detta är en "tradition" som måste följas...? om det är genom tv'n säger jag bara: det är inte för intet som den kallas för en "Dumburk". Är det av en annan människa: hur fick den personen reda på det? I slutändan är det nästan garanterat genom MÄNNEN som den synen kommer...

Som en annan liten intressant kommentar så var den största andelen munkar och präster som kom till norden under vikingatiden anglosaxiska. Det första de förespråkade var att se till att göra kvinnorna omyndiga. Våra vikinga kvinnor hade väldigt mycket makt. De fick själva välja vem och OM de ville gifta sig med. De fick äga egna marker och ägodelar. Var det så att en man våldtog henne fick hon nästan alltid rätt att utmäte vilket straff som var det mest lämpliga. Vi kvinnor sågs mer som gudinnor än som någon ägodel. Detta kan man läsa om i brev som skickades tillbaka till bland annat england. Detta var en katastrof för dem! De lyckades tyvär genom att förgifta männen. Vilket är ganska enkelt om man först och främst väljer de svaga och giriga... "om du gör som vi säger så kan hon inte säga nej till att gifta sig med dig... eller... tänkt, om det hade varit i vårt land så hade du fått hennes ägodelar och kan göra vad som helst med dem..."

Vill du vara en bakåtsträvare som gärna ser till att de "moderna" lagarna om att kvinnan själv bestämmer över sin kropp och därför har rätt att säga nej till sex även om hon är gift försvinner varsågod. Men se gärna till att flytta först till ett land som håller med dig! Jag vill aboslut INTE att eventuella döttrar till mig ska behöva växa upp i ett sådant samhälle!

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??