• Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • aikidoaasa
    Aleta skrev 2010-05-09 11:48:10 följande:
    Bra sagt Aikiodoaasa!
  • lillalyckan
    aikidoaasa skrev 2010-05-09 10:56:22 följande:
    Det som är för mig väldigt intressant att veta är hur man kan tycka att det är så fint att efterapa ett annat lands traditioner (ok, inte ett land men en "kyrkogrupp" -> anglosaxsiska) som i övrigt har en milt sagt konstig syn på män och kvinnor... Brudöverlämning -> förmyndar överlåtande. psalmer etc som Hallelujah -> någon som faktiskt har LYSSNAT till den texten!? Den handlar om hur stark mannen måste vara för att kvinnan försöker få bort honom från den sanna trons väg... Detta upptäckte den svenska kyrkan när X antal brudpar kom på att den är så fin den vill vi ha! Så nu finns det en svensk version som texten blivit mer om gemensam kärlek och absolut inte på något kvinno förakt... "You may kiss the bride"... är en kvarleva från när oaret som gifte sig aldrig hade träffat varandra och att den kyssen skulle symbolisera kontraktet att de nu var gifta känns kanske inte heller så bra. Där ser kyrkan inte med blidna ögon på om en liten kyss syns innan prästen säger dessa ord. I den svenska kyrkan kan man kyssa varandra när som helst. OCH även gästerna! Som en modern brud har jag väldigt svårt att se hur i *pip* någon annan brud kan överhuvudtaget påstå att det är hennes egna önskan att detta skall finnas. Nej, sorry det enda jag kan se är att bruden ifråga har under en väldigt lång tid blivit hjärntvättad av andra, då troligtvis männen. Tänk efter: hur har du fått informationen av att detta är en "tradition" som måste följas...? om det är genom tv'n säger jag bara: det är inte för intet som den kallas för en "Dumburk". Är det av en annan människa: hur fick den personen reda på det? I slutändan är det nästan garanterat genom MÄNNEN som den synen kommer...   Som en annan liten intressant kommentar så var den största andelen munkar och präster som kom till norden under vikingatiden anglosaxiska. Det första de förespråkade var att se till att göra kvinnorna omyndiga. Våra vikinga kvinnor hade väldigt mycket makt. De fick själva välja vem och OM de ville gifta sig med. De fick äga egna marker och ägodelar. Var det så att en man våldtog henne fick hon nästan alltid rätt att utmäte vilket straff som var det mest lämpliga. Vi kvinnor sågs mer som gudinnor än som någon ägodel. Detta kan man läsa om i brev som skickades tillbaka till bland annat england. Detta var en katastrof för dem! De lyckades tyvär genom att förgifta männen. Vilket är ganska enkelt om man först och främst väljer de svaga och giriga... "om du gör som vi säger så kan hon inte säga nej till att gifta sig med dig... eller... tänkt, om det hade varit i vårt land så hade du fått hennes ägodelar och kan göra vad som helst med dem..." Vill du vara en bakåtsträvare som gärna ser till att de "moderna" lagarna om att kvinnan själv bestämmer över sin kropp och därför har rätt att säga nej till sex även om hon är gift försvinner varsågod. Men se gärna till att flytta först till ett land som håller med dig! Jag vill aboslut INTE att eventuella döttrar till mig ska behöva växa upp i ett sådant samhälle!
    *Applåderar*
  • wiicky

Har idag skickat ett mail till en som jag vet sitter i kyrkomötet för att få honom att skriva en motion till kyrkomötet om den här frågan så att vi kanske kan få ett klart beslut i den här frågan. Vi får se hur det går.

• hjärtat74

jag blev ej överlämnad i kyrkan men däremot hemma..låter konstigt men en sed vi libaneser har..

för mig var det en trygghet att ha min pappa vid min sida:)

• Superstarfia

hjärtat74 skrev 2010-05-10 16:13:09 följande:
    jag blev ej överlämnad i kyrkan men däremot hemma..låter konstigt men en sed vi libaneser har..för mig var det en trygghet att ha min pappa vid min sida:)

Ursäkta mina fördommar, men de är väl för att kvinnan var/är en ägodel i arabländerna?

• mrsJR
    wiicky skrev 2010-05-10 16:03:46 följande:
    Har idag skickat ett mail till en som jag vet sitter i kyrkomötet för att få honom att skriva en motion till kyrkomötet om den här frågan så att vi kanske kan få ett klart beslut i den här frågan. Vi får se hur det går.
    *gillar detta*
  • Rufsas
    Superstarfia skrev 2010-05-10 16:17:02 följande:
      Ursäkta mina fördommar, men de är väl för att kvinnan var/är en ägodel i arabländerna?
    Oj, vilken generalisering. Känner du någon från något "arabland"? Själv är jag från Iran och alla jag känner från mellanöstern lever i extremt matriarkala äktenskap/förhållanden. Vad grundar du din bild på och varför generaliserar du?

OBS! Det är bara av ren nyfikenhet jag frågar. Inget annat.

• Superstarfia

Rufsas skrev 2010-05-10 18:00:54 följande:
    Oj, vilken generalisering. Känner du någon från något "arabland"? Själv är jag från Iran och alla jag känner från mellanöstern lever i extremt matriarkala äktenskap/förhållanden. Vad grundar du din bild på och varför generaliserar du? OBS! Det är bara av ren nyfikenhet jag frågar. Inget annat.

Det är väl nått man lärt sig från barnsben. Att generalisera alltså.. Jovisst gör jag det, och jag kan inte säga att jag tycker att alla förhållanden är jämlika. Tjejerna får inte göra så, inte träffa vilka killar som hellst, inga killar som föräldrarna inte valt ut osv. Troligtvis har jag lyckats träffa några som är extrema och jag vet att långt ifrån alla lever så.. men som sagt, generaliseringen kommer i modersmjölken i detta land.. "stockholmare är dryga, blondiner är dumma mm.. "

• Rufsas
    Superstarfia skrev 2010-05-10 18:09:29 följande:
      Det är väl nått man lärt sig från barnsben. Att generalisera alltså.. Jovisst gör jag det, och jag kan inte säga att jag tycker att alla förhållanden är jämlika. Tjejerna får inte göra så, inte träffa vilka killar som hellst, inga killar som föräldrarna inte valt ut osv. Troligtvis har jag lyckats träffa några som är extrema och jag vet att långt ifrån alla lever så.. men som sagt, generaliseringen kommer i modersmjölken i detta land.. "stockholmare är dryga, blondiner är dumma mm.. "
    Fast det känns som att du gömmer dig bakom argumentet att alla generaliserar och därför är det skitsamma. Jag tycker att alla medborgare har ett ANSVAR att försöka att se saker och ting så objektiva som möjligt, för sin egen och sina medmänniskors skull. Tänk vad mycket man kan lära sig om andra människor genom att bara öppna ögonen.

Mellanmjölkens land. Suck...

• hjärtat74

vad är det för bullshit?Libanon är inte arabländerna!
    Ett arabland är det arabland när det är muslimskt.

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??