Vad är det för fel med brudöverföring??
Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???
Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???
Precis som mrsJR hade jag ingen aning om att det förekom brudöverlämning i Sverige, det blev jag varse först när jag halkade in här på BT. Jag blev väldigt förvånad faktiskt!
Ingen i vår släkt eller bekantskapskrets har tillämpat brudöverlämning eller ens funderat på att göra det! Det är ju liksom inte en svensk tradition.
Inte heller min man eller hans släkt har någonsin nämnt det, de är från ett Östeuropeiskt land.
Jag trodde också att det bara förekom i andra länder som England och USA.
Förlåt TS, jag lånar din tråd för en fråga i ämnet.
Jag började fundera lite runt om det skiljer sig i ålder om man nu är "för eller emot"?
När jag var 20 och funderade löst runt att gifta mig med min dåvarande tyckte jag att det verkade fint med brudöverlämning, men nu när jag är betydligt äldre och ska gifta mig snart skulle jag inte kunna tänka mig det (oavsett argumenten mot). Det skulle inte kännas rätt att som (sedan länge) vuxen kvinna som bor ihop med min blivande och som har en vuxen relation till min far att gå upp för altargången med någon annan än blivande maken.
Obs, jag undrar bara, och vill denna gång inte lägga någon värdering i för eller emot!
Vet inte hur stor roll åldern spelar, tror det mer har med värderingar och uppfostran att göra.
Själv är jag 25 och emot men på det enda bröllopet jag varit på där brudöverlämning förekommit så var bruden 35, hade fyra barn och gifte sig för andra gången (ingen jag kände egentligen, var min m2b:s jobbarkompis som var brudgummen).
Jag är 19 och emot. Vill dock säga att de flesta av mina kompisar är för.
När jag var i tonåren och funderade på hur jag ville ha ett ev bröllop var det självklart för mig att jag skulle gå fram med min pappa. I dag när jag är 26 år är det helt självklart att jag och min sambo går fram i hop. För MIG hade det känts fjantigt att gå fram med pappa.
Jag har ALDRIG funderat på att gå in med min pappa, oavsett ålder. Det har aldrig förespeglat mig att ta gå med honom in. Han har gjort den promenaden fram till altaret en gång redan. Med min mamma!
Vår präst svarade så skönt när vi frågade om det gick bra med eskort fram till altaret... Hon tyckte debatten hade spårat ur och att en del försökte göra sig en kyrklig "karriär" på att ha en stark åsikt i frågan.... Trams tyckte hon, man behöver väl inte övertolka en massa symbolik i allting, hur skulle man då klara av att leva och må bra :) Skönt tyckte vi!
CE76: Vilken underbar präst!
Låter som vår präst =)