• Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • Sonja68

Rufsas; jag är ledsen, det är absolut inte min mening att provocera dig.
    Låt oss ändra ordet "kräva" till "förvänta sig" istället.
    I det ingår även att jag förväntar mig att hon när hon representerar SVerige lyfter fram vår demokrati, våra traditioner, människors lika värde, att hon förvaltar det förtroende hon har som representant för Sverige på ett bra sätt. Om hon knarkar och tar på sig hakkors, fäller rasistiska kommentarer, och skadar andra i sin omgivning så är hon ju knappast en bra representant för Sverige. Nu gör hon ju inte det förstås. Då skulle hon få sparken. Hon vet vad som förväntas av henne.
    Nu är väl en brudöverlämning inte en sån handling som direkt SKADAR andra, men jag tycker att när hon nu har hela världens blickar på sig, skvallerblaskor och alla tvbolag, vore det fint om hon, när hon nu gifter sig kyrkligt, tog tillfället i akt och visade vilken fin, jämlik, tradition VI har i SVerige vid vigsel. Att brudparet går in tillsammans.
    Förstår du hur jag menar?

• Sonja68

Om just brudöverlämningen är så viktig för Victoria så kan hon avsäga sig sin uppgift som tronföljare och gifta sig borgerligt. Jag önskar henne all lycka

• Rufsas

Jag förstår betydligt bättre vad du menar! Tack för förtydligandet. Just när det gäller demokratifrågor är jag lite petig, bara därför jag var tvungen att fråga.

Jag tycker för övrigt att det inte bara är exemeplvis kungahuset som borde föregå med gott exempel (vad man nu tycker att det är ) utan även exempelvis idrottsstjärnor som har HUR många beundrare som helst.

• Sonja68

Rufsas skrev 2010-06-01 09:29:39 följande:
    Jag förstår betydligt bättre vad du menar! Tack för förtydligandet. Just när det gäller demokratifrågor är jag lite petig, bara därför jag var tvungen att fråga. Jag tycker för övrigt att det inte bara är exemeplvis kungahuset som borde föregå med gott exempel (vad man nu tycker att det är ) utan även exempelvis idrottsstjärnor som har HUR många beundrare som helst.

Det håller jag verkligen med om! De representerar också Sverige och jag förväntar mig även av dem att de betersig sportsligt, inte sysslar med doping osv. osv.

Min man kommer också från en f.d. diktatur så jag förstår dig också.

Just eftersom vi lever i en demokrati har Victoria faktiskt möjlighet att välja att avsäga sig sin titel, abdikera och göra som hon vill, vid en borgerlig vigsel. Precis som alla andra brudar har den möjligheten.

Nu måste jag jobba, så jag avrundar här.
    No hard feelings Rufsas, okej

• Rufsas
    Sonja68 skrev 2010-06-01 09:37:15 följande:
    No hard feelings Rufsas, okej
    No hard feelings.
  • Pokaloo

Jag har lite snabbt lusläst era inlägg Rufsas o Sonja68.. Kan hända att jag stavar fel då jag sitter med bärbar o tangentbordet är litet..{#lang_emotions_embarassed}

Inte för att att provocera eller hacka på någon.. men den känsla jag får när jag läser Sonja68´s inlägg låter det som att vi vanliga människor ska strunta i traditioner då dem är unkna o vara jämnställda med männen o att vi tjejer väljer som vi vill men ändå vägrar du tillåta eller tycker att Viktora ska få välja hur hon vill ska föras fram till altaret. Glöm inte att hennes far betalar halva kalaset o att hon är lika mycket mänsklig som oss.

Sonja68 om din man kommer från ett f.d diktatur så borde du väl förstå att ditt tycke indirekt blir något slags "tvång" att göra enl. regelhandboken.. 
    I ett demokratiskt land får man välja o det är det Viktoria har gjort o jag tror att hon antagligen valt det eftersom vi format henne till att följa traditioner o kanske därför har hon valt att ha denna tradition på sin dag.. Vem vet? Det är fortf. ingen som vet varför Viktora valt det.. Men det är inte upp till oss att styra o ställa hur hon ska gå varje gång hon flyttar fram det ena benet efter den andra.

Har inte kungen visat tillräckligt med jämnställdet? Daniel blir prins.. o han kommer säkert byta namnet Westling till Bernadotte..

Enl den gamla traditionen ska sonen bli kronprins oavsett om han var äldst eller yngst.. Men det ändrades o Viktora blev kronprinssesa..
    Om du förväntar dig att när hon representerar Sverige o följer traditioner, då kan kungahuset lika gärna sätta Carl Philip som kronprins igen o följa traditionen till punkt o pricka som du tycker.

• Astro
    Bridezella skrev 2010-06-01 06:38:22 följande:
    Har bara en tanke.......Ni som är EMOT denna sed - vad anser ni om att de flesta fruar tar sina mäns efternamn?Är inte det också fel?Och där har vi en bra anledning till att låta pappan överlämna bruden; hon bär ju sin pappas efternamn tills den dag hon gifter sig och då får sin mans efternamn. (oftast)
    Fast det där håller ju på att luckras upp mer och mer! Många byter ju inte namn utan fortsätter ha varsitt, andra tar kvinnans och i vissa fall behåller den som byter sitt eget namn som mellannamn. Det där med att ta mannens namn är väl vanligast just för att "det alltid har varit så" men det börjar ju luckras upp. Och om man har två lika namn eller svårt att välja kan det ju vara rätt skönt att det finns något slags "så brukar man göra" så slipper man fundera för mycket....

Jag står fast vid att  vår framtida drottning bör använda sig av den svenska traditionen...

• Sonja68

Pokaloo, det är din tolkning.
    Det stämmer inte riktigt med hur jag menar.
    Tronföljden ÄR redan ändrad så nu kan en kvinna sitta som regent.
    Jag ser inget problem med det.
    Victoria lever självklart som vi i en demokrati och har sitt fria val att viga sig borgerligt. Vill hon inte vara Sveriges regent och känner att hon inte vill ställa upp på det som förväntas av henne  så har hon rätt att avsäga sig uppdraget. Och jag skulle förstå henne till fullo.
    Vad är det som inte är demokratiskt i det?
    Victoria är inte vem som helst, hon är blivande regent i Sverige.
    Jag tycker fortfarande att som kronprinsessa av konungariket Sverige så borde hon följa Svenska kyrkans rekommendationer och gå in tillsammans med Daniel.
    Vill hon inte det, så kan hon abdikera, vara som vilken annan brud som helst, ha ett borgerligt bröllop istället och utforma sin dag precis som hon vill.

• Sonja68

Det här som jag klippt ut nedan förstod jag inte.
    Jag måste nog förtydliga mig.
    Jag tycker man ska följa den tradition, som jag tycker är fin, som vi har i Sverige; att man går till altaret tillsammans med sin blivande make/maka, om man viger sig i Svenska kyrkan där man har den ordningen. Det är vad jag personligen tycker och tycka har jag rätt till. Precis som andra har rätt att tycka något annat.
    Vill man inte följa den ordningen kan man välja att viga sig borgerligt och göra som man vill. Jag tycker fortfarande att själva fenomenet brudöverlämning är lite löjligt och sänder ut, för mig, dåliga signaler, och begriper inte vitsen med att inte gå in med sin man. Men var och en gör självklart som de vill. Vid en borgerlig vigsel kan man gå in med fast hunden eller exmaken eller vem man nu vill ära och hedra. Men återigen är det vad jag personligen tycker. Andra tycker att det är fantastiskt fint och ser ingen dålig symbolik i en brudöverlämning över huvud taget.

Jag kan inte vägra Victoria någonting, jag har inte den makten. Jag kan bara önska och hoppas. Och så kan jag bli republikan.
    Jag tycker visst att hon har rätt att utforma sitt bröllop som hon vill, men då som en vanlig tjej, genom att först abdikera och sedan gifta sig borgerligt.

Pokaloo skrev 2010-06-01 10:58:43 följande:
    Jag har lite snabbt lusläst era inlägg Rufsas o Sonja68.. Kan hända att jag stavar fel då jag sitter med bärbar o tangentbordet är litet..Inte för att att provocera eller hacka på någon.. men den känsla jag får när jag läser Sonja68´s inlägg låter det som att vi vanliga människor ska strunta i traditioner då dem är unkna o vara jämnställda med männen o att vi tjejer väljer som vi vill men ändå vägrar du tillåta eller tycker att Viktora ska få välja hur hon vill ska föras fram till altaret.
  • Sonja68

Pokaloo skrev 2010-06-01 10:58:43 följande:
    Enl den gamla traditionen ska sonen bli kronprins oavsett om han var äldst eller yngst.. Men det ändrades o Viktora blev kronprinssesa.. Om du förväntar dig att när hon representerar Sverige o följer traditioner, då kan kungahuset lika gärna sätta Carl Philip som kronprins igen o följa traditionen till punkt o pricka som du tycker.

Successionsordningen ändrades 1980 har jag för mig och ligger under grundlagarna om jag inte minns helt galet. Och det var väl toppen att den ändrades så att vi har möjligheten att även ha kvinnliga regenter i Sverige. Och där följer kungahuset lagen alltså, det är ju bra

Jag tror inte jag hävdat att man ska följa traditionen till punkt och pricka. Jag tycker bara att eftersom vi nu råkas ha en, i mitt och mångas med mig tycke, jättefin och jämlik tradition i den Svenska kyrkan så är det synd att vår kronprinsessa, som ju är vår reklampelare för Sverige, väljer att förkasta den och anamma en bl.a. amerikansk tradition som i mitt tycke känns omodern och för mig symboliserar kvinnan som en osjälvständig individ som lämnas från man till man.

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??