Vad är det för fel med brudöverföring??
Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???
Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???
Nej! Det är inte min tolkning.. jag sa att kungahuset kan lika gärna följa traditionen till fullo o låta Carl Philip bli kronprins ist för Viktoria. Kungen kan lika gärna förbjuda Viktoria att gifta sig med Daniel då han inte är kunglig.
Varför är det okey att kungahuset inte följer den gamla traditionen att Carl Philip blir kung eller att kronprinsessan gifter sig med Daniel, en från folket, men får inte ha sin far bredvid sig när hon går till altaret? Du verkar vara för o emot traditioner..
Viktoria ska även kunna vara demokratisk som regent.. Sen förstår jag inte varför du går så hårt mot det när det är ändå bara vad du tycker... Du kan tycka men du kan inte säga till någon vad han eller hon får o inte får göra..
Jag kan lika gärna sätta mig emot o säga att jag inte tycker att det är okey att hon ens gifter sig med Daniel eftersom han inte är kunglig.. Ska vi tvinga henne att gifta sig med en främling?
Hon har väntat i snart 8 år att få gifta sig med mannen hon visat att hon vill leva med i resten av sitt liv o när hon äntligen får OK så gräver ni efter annat att klaga på?
Sonja68 skrev 2010-06-01 11:31:39 följande:
Det är vad du tycker.. o det är inget jag bryr mig om.. inte heller om Viktoria väljer att gå med sin far eller utan.. Jag tycker att man får tycka som man vill men man ska inte trycka sitt tycke på andra o ändå skriver du "men var och en gör självklart som de vill"
Det är det mitt argument handlar om.
Pokaloo, om du särskilt vill diskutera just Kronprinsessans bröllop och argumentera med en hel rad människor som tycker det är helt åt pipan att de väljer bort den Svenska vigseltraditionen, så är detta en bättre tråd :
www.brollopstorget.se/Forum-1-67/m3754929.html
Där har diskussionen pågått ett tag och tråden är full av goda argument och motiveringar till varför det är ett val som inte är av liten betydelse.
Du kommer att upptäcka-om du bryr dig om att sätta dig in i varför folk är ledsna och upprörda-att det faktiskt är många av oss som tidigar varit väldigt positiva till kungahuset OCH som glatt åt oss detta bröllop.
Tråden du är i nu är ju startad för att få redan på vad man tycker är fel med brudöverlämning, så här kan man ju fitt få svara på det.
Det vore uppfriskande om de som läser svaren men själva tycker brudöverlämning är skitbra, jättefint, urgulligt och superromantiskt, otroligt kärleksfullt och en jättefin ny tradition för moderna och vidsynta kvinnor, faktiskt för en gångs skull åtminstone läste de argument som står istället för att personligt kränkta gå i taket både å sina egna och andras vägnar, över saker som faktiskt aldrig sagts.
Pokaloo; Jag har för mig att jag svarade på Rufsas frågor och förtydligade för henne hur jag tänker.
Jag har även skrivit till Kungahuset vad jag tycker i frågan. Jag tänker även skriva till Ärkebiskopen vad jag tycker.
Jag är dock realistisk så jag vet om att vad jag tycker spelar föga roll.
Eftersom tronföljdsordningen är reglerad enl lag kan jag knappast göra så mycket åt den. Dessutom tycker jag det är en bra lag. Du är i din fulla rätt att tycka att man ska ändra på den, det tycker inte jag.
Jag har inte "tryckt på" mitt tyckande på andra, inte mer än någon annan, som tycker och tänker här på forumet. Jag har försökt förklara för de som varit intresserade av hur några som inte gillar brudöverföring tänker, precis som jag och flera andra är intresserade av hur de som är FÖR brudöverföring tänker.
Och jag har skrivit att för mig får man göra som man vill vid en borgerlig vigsel.
Jag förstår ärligt talat inte vad det är som är så provocerande med att jag hävdar att det jag skriver är mina tankar och vad jag tycker? Jag kan ju knappast gå in och bestämma hur andra ska göra, bara komma med andra infallsvinklar.
Låter det bättre om jag skriver "jag bestämmer att alla ska gå in tillsammans i kyrkan och över huvud taget på vilken vigsel som helst"?
Måste man vara antingen FÖR alla traditioner eller EMOT alla traditioner? Du har rätt i att jag är både och faktiskt!
Jag är FÖR de traditioner som jag personligen gillar och som jag tycker står för nåt bra. Jag är EMOT de traditioner som jag tycker suger och hoppar gärna över dem om jag kan för lagen, och om jag inte skadar någon, kränker någon eller det innebär att jag t ex bryter mot några lokala regler. Är jag i kyrkan så följer jag församlingens regler t ex. Jag väljer vilka traditioner jag gillar och inte gillar, vilka jag vill anamma eller inte. Vad är så fel med det?
Jag förstår tyvärr inte vad ditt argument handlar om.
Pokaloo/
Du verkar ha missat en viktig detalj i successionsordningen, det är fastställt enligt grundlag att den förstfödda skall vara tronarvinge( kognatisk)
Kungahuset måste följa lagen, ergo Vickan är kronprinsessa. Kungen var EMOT den här lagen men kungahuset hade i princip två val, rätta sig efter lagen eller så hade Sverige blivit en republik. Det var väl bättre med en Drottning än att alla blev avsatta.
Den enda medlemmen av kungafamiljen som står utanför lagen är Kungen, alla andra är vanliga hederliga svenska medborgare som inte få mörda/stjäla/köra packad/ eller langa knark.
Dessutom så är det inte bara pappa som ska godkänna Daniel utan även regeringen, så jag tycker verkligen att Fredrik Reinfeldt ska gå på andra sidan Viktoria.
Det var det här som jag uppfattade som hur du tolkade mig (se nedan)
Otydligt av mig, sorry.
Försökte förklara hur jag tänker. Men eftersom det inte är något som du bryr dig om så ids jag inte förklara mer.
Exakt!
Men nu börjar ju tråden balla ur lite väl. Fredrik Reinfeldt? Detta handlar om en tjej. Den här tjejen råkar vara prinsessa. Den här tjejen HAR de facto en speciell relation till sin pappa - det har nog många märkt. Låt henne nu göra som hon vill. Sedan vad alla tycker är ju en helt annan femma. Man måste inte älska alla, men man måste respektera alla. Detsamma gäller medlemmar här på forumet.
Jag har inga problem med att respektera att vissa tjejer tycker att det är fint, och andra som jag då tycker att det är avskyvärt, men det är förvånandsvärt få tjejer som gillar överföring som säger att " ja men jag kan verkligen förstå att du tycker att det ser hemskt ut och att du tycker att det är en unken och smutsig tradition"
Konstigt att det alltid ska vara åt ett håll!
Folk får gå in med sin pappa, om de gifter sig borgligt eller om de inte har någon form av respekt för kyrkan och tjatar sig till en överlämning i kyrkan.
Men det är min fulla rätt att anse att det är illa. Du kan vända det hur du vill men i mina ögon är det fel, jag tycker att det är en unken osvensk tradition som fått fäste i Sverige tack vare Hollywood. Det står jag för och jag skäms inte för det heller.
Jag okar faktiskt inte mer. Jag lovar er här och nu att ALDRIG mer skriva i en brudöverlämningstråd ever again.