• Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • sun moon

Victoria är ju en "sak" som ska lämnas över till någon annan så där kan jag förstå det fast jag tycker att det är fel. Victoria är ingen levande självtänkande människa. Jag tycker att hon har dåliga rådgivare runt sig som har kokat ihop detta tragiska. Hon måste ju också fråga kungen om lov innan hon gör något så.. inte då konstigt att kungen måste lämna över henne till en annan man.. 

Sorry över det lite ironiska inlägget.. 

Jag tycker att det är tragiskt att hon inte tar på sig sin viktiga uppgift som stadsöverhuvud på ett bättre sätt. Tänk om hon hade kunnat vara en förebild för oss kvinnor i världen. Men icke.. ännu en nickedocka.. blä säger jag.. 

• tågjäntan

Aleta skrev 2010-05-24 18:27:19 följande:
    Grrrrr jag har ju skrivit till kungen, lyssnar han inte på sina undersåtar? Ärkebiskopens sekreterare svarade att han hade avrått brudparet, jag kan inte fatta att de går emot honom!

Ärkebiskopen har visst skrivit en bok, eller skirver, där han bla tar upp ämnet brudöverföring. Han funderar över om kyrkomötet, eller vilka det är, ska bestämma att det i kyrkohandboken ska stå att i svenska kyrkan "ska" brudparet gå in tillsammans. Han menar att eftersom det i nuläget inte står något om det i handboken kan inte han direkt neka någon som vill ha brudöverföring.

Vidare är det nog så att Victoria själv har kommit med ideen om brudöverföring tror jag (fast jag är itne insatt, bara spekulerar). Det är ju tjejer som drömmer om sina bröllop sedan de är små . Sedan kan man ju tycka vad man vill om det.

• passionsblomman

Vänta nu lite här...bara för att TS använder det egnenpåkomna ordet "brudöverföring" så behöver vi väl inte anamma det rakt av allihop? Brudöverlämning är det väl ändå vi diskuterar. Överföringar görs mellan olika bankkonton, och det må ha förekommit förr, men nog hoppas jag att Kungen inte för över reda pengar till familjen Ockelbo...{#lang_emotions_djavulsk}{#lang_emotions_tomte}

• Aleta
    passionsblomman skrev 2010-05-31 12:59:43 följande:
    Vänta nu lite här...bara för att TS använder det egnenpåkomna ordet "brudöverföring" så behöver vi väl inte anamma det rakt av allihop? Brudöverlämning är det väl ändå vi diskuterar. Överföringar görs mellan olika bankkonton, och det må ha förekommit förr, men nog hoppas jag att Kungen inte för över reda pengar till familjen Ockelbo...
  • Burre Präst
    passionsblomman skrev 2010-05-31 12:59:43 följande:
    Vänta nu lite här...bara för att TS använder det egnenpåkomna ordet "brudöverföring" så behöver vi väl inte anamma det rakt av allihop? Brudöverlämning är det väl ändå vi diskuterar. Överföringar görs mellan olika bankkonton, och det må ha förekommit förr, men nog hoppas jag att Kungen inte för över reda pengar till familjen Ockelbo...
    Hmmm... borde inte familjen i Ockelbo få en liten slant för att Daniel ställer upp och gör sitt för att ätten Bernadotte skall fortleva? Det kan väl vara värt en överföring?

• Astro

Vad skönt att se att det inte bara är jag som tycker det är trist med det här! Tycker överlag att det är lite pinsamt att vår framtida drottning inte kan gå uppför altargången med sin blivande. Man har visst sagt att det är familjetradition för kungens systrar blev framledda av sin farfar eller nåt, men ändå... Tråkigt! Hon borde ju föregå med gott exempel i den svenska och härligt jämställda traditionen!!

• Pokaloo

Låt henne för en gångs skull få välja hur hon vill ta sig till altaret på SIN bröllopsdag..varför klagar ni? låt henne också få ha sin dag o med oss ist. för att förstöra. Efter bröllopet kan ni klaga på hennes arbete som, Statschef, om hon gör något ni inte gillar.. Självklart är vi skattebetalare en del som betalar kalaset men det kan väl vara något från oss att hon får sin önskan (kanske två då Daniel inte är kunglig)

Hon vill väl ha sin far, Kungen, när hon går där.. Hon kanske är blyg att gå ensam. Hon kanske vill visa att hon är sin fars, Kungens, dotter, eller visa sin kärlek till sin far genom att ge honom äran att få föra henne fram. Det tycker jag ger en stark utstrålning en kung o snart blivande drottning.. Tänk er när kungens föräldrar dog i flygkraschen 1946.. Han hade inga föräldrar som närvarade på sin bröllopsdag med Silvia o det kanske är något som lämnat spår i Viktora till att hon vill visa att hennes far är med på hennes dag.

Inte ska det betyda att hennes far "äger" henne o överlämnar henne till hennes nya "ägare" det tycker jag är något påhittat man blossat upp för att ha en anledning att snacka skit o försöka avsätta monarkin. Det är en feminist grej.. Min närmsta vän vars far är död.. hans mor följde honom till altaret (vad ägs han också av sin mor o lämnas över till nya kvinnan att äga honom?) o väntade in sin brud som blev förd av sin bror (hennes far är också död).. är det okey eller ska det också buas o ojas från killarna nu?

Dessutom marknadsför Kungafamiljen Sverige mer än vad regeringen gör även om det inte syns.. Jag kan inte ens namnen på alla partiledare men nog fan vet mina kusiner i Holland, Tyskland, USA, Australien, Kanada och några vänner i Kina o Japan vad alla i kungafamiljen heter. De flesta kunde mer historia än jag kom ihåg från plugget. Nu har det som gått på SVT gett mig lite uppdatering på allt man glömt bort.

Jag o min partyman (översätt till svenska) åkte till Dubai förra året o skulle dricka cocktails på nått café som vi satt vid o jag såg att dem hade en hel del skvallertidningar o jag gick genom nästan varenda en o i dem stod det en hel del om kungafamiljen i Sverige.

Det kallar jag gratis reklam för Sverige!

• Rufsas

Pokaloo, jag tror att du precis tryckte på en knapp här. Men jag sitter bara och myser eftersom jag tycker samma.

• Bridezella

TS: Jag undrar lite samma som du, och har debatterat i den här tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-67/m3754929.html

Ämnet är uppenbarligen HETT HETT HETT

Är helt ny här på BT, och trodde mest man babblade glatt om klänningar, blommor och annat härinne - men ack så fel jag hade.....

Skulle kunna tro att det var lite känsligare saker som rörde upp så mycket, t ex rasism eller våldsbrott, men bröllop får tydligen folk att gå i taket, hi hi

Känner igen flera stycken i denna tråden också
    Så nu kanske jag startar en orkan här med.......

• Bridezella

Rufsas skrev 2010-05-31 22:07:56 följande:
    Pokaloo, jag tror att du precis tryckte på en knapp här. Men jag sitter bara och myser eftersom jag tycker samma.

Jag med

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??