• Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • Pokaloo
    Lantlolla skrev 2010-05-31 22:39:15 följande:
    Om lagom gamla tant Pokaloo sitter och sippar martinis i Dubai, hur många jobb skapas i Sverige då ...... ja, om hon läser högt för någon oljeshejk men det kanske inte sker......Ingen som högg på den blyga violen??Nu knallar jag till sängs!! Godnatt!
    Hahahha jag gillar det, fick mig o skratta en hel del {#lang_emotions_sunny}.. men jag är ingen tant {#lang_emotions_tongue_out}

Om det står om kungafamiljen i utländsk skvallerpress så sätter ju det Sverige på kartan... Dessutom ökar det turismen {#lang_emotions_cool}

• Rufsas
    Pokaloo skrev 2010-05-31 22:46:27 följande:
    Dessutom ökar det turismen
    Turism schmurism. Det verkar inte vara någon som vill överboka hotell i Stockholm under bröllopet som alla förutspått.

Men såklart att jag håller med dig. Tycker för övrigt att det finns två dimensioner i denna diskussionen.

Den blyga violen Victoria vill gå in med pappsen Kungahuset marknadsför Svea Rike.

När det gäller det första tycker jag att hon kan få göra som hon vill - jag bryr mig ändå inte så mycket. Och det andra tycker jag att de gör bra, men varför inte driva det i aktiebolagsform. Värsta grymma PR-byrån juh.

• Aleta

Pokaloo, just for the record. Kungens far dog i flygkraschen 1947. Kungens mor, prinsessan Sibylla dog 1972. 

• Bridezella

Har bara en tanke.......
    Ni som är EMOT denna sed - vad anser ni om att de flesta fruar tar sina mäns efternamn?
    Är inte det också fel?
    Och där har vi en bra anledning till att låta pappan överlämna bruden; hon bär ju sin pappas efternamn tills den dag hon gifter sig och då får sin mans efternamn. (oftast)

• Sonja68

Varför ska hon visa att det är just PAPPA hon älskar och varför är det just PAPPAS stöd som är så viktigt och PAPPA som ska äras med en fin gest hela tiden?

Jag tycker också det ser så inni nordens töntigt ut när en självständig, vuxen kvinna på 30+ måste ledas fram till sin blivande make. Vare sig det är av mamma eller pappa.

Jag och min man ville ära varandra och visa hur mycket vi älskar varandra och att vi är varandras stora stöd i livet när det gäller. Därför gick vi in tillsammans.

Jag har inte tagit min mans efternamn. Han tog mitt som mellannamn istället.

• Sonja68

Vad gäller efternamn så får folk göra precis som de vill för mig, det är deras lagliga rätt. Det finns namnregler och de styr Skatteverket över tror jag.
    I Svenska kyrkan har man en vigselordning där brudparet går in tillsammans.
    Eftersom jag är medlem i Svenska kyrkan en del av en församling så vill jag att man följer kyrkoordningen vid vigsel. Jag betalar skatt till Svenska kyrkan och jag betalar skatt för att Victoria ska representera Sverige och då tycker jag att hon kan följa de regler och traditioner vi har i det land hon representerar.
    Alla andra som vill bli överlämnade vid sin vigsel, kan gifta sig borgerligt och jag säger inte ett ord om det. Men jag tycker fortfarande det är lite märkligt och att det sänder ut konstiga signaler. Men det är ju bara min åsikt. Vilken jag har rätt till.

• Rufsas

Sonja68, men så du menar att bara för att du betalar skatt för Victoria så ska du bestämma hur hon ska bete sig? Jag menar, det finns ju fortfarande präster som faktiskt tillåter brudöverlämning - är det inte dem du ska försöka att påverka? Exemeplvis genom kyrkovalet. Har svårt för när människor inte går till pudelns kärna. Och jag betalar också skatt, ger det mig rättigheter att begära att kungafamiljen beter sig på vissa sätt i andra sammanhang också? Glöm inte att det är människor det handlar om. Jag är definitivt inte rojalist, men det finns kött och blod där bakom som man måste se.

• Sonja68

Är det någon som har sagt att en tjej som överlämnas av sin far ÄGS av sin far?
    Det vet alla att i Sverige 2010 så är knappast så fallet. Hoppas jag i alla fall. MEN det sänder ut konstiga signaler som stöder en gammal, unken tradition då kvinnor faktiskt inte hade makten eller rätten att välja sin make själv och var en man underdånig hela sitt liv. Därför tycker jag det är synd att man väljer en sån handling när vi nu har en jättefin tradition i Svenska kyrkan att brudparet går in tillsammans.

Ang din väns story som jag klippt ut här nedan, så tycker JAG att det ur ett genusperspektiv kändes mer jämlikt och inte sänder ut lika dåliga signaler som när enbart bruden blir överlämnad, då oftast av far eller en annan manlig släkting.
    Men fortfarande förstår jag inte varför man som brudpar inte vill gå in tillsammans? Varför man måste blanda in andra som ska föra en  och stödja en och ditten och datten. Men alla har vi våra skäl, och därför är det ju jättebra att man kan välja en borgerlig vigsel där man har betydligt större frihet att utforma ceremonin precis som man vill.

Pokaloo skrev 2010-05-31 22:06:48 följande:
    Min närmsta vän vars far är död.. hans mor följde honom till altaret (vad ägs han också av sin mor o lämnas över till nya kvinnan att äga honom?) o väntade in sin brud som blev förd av sin bror (hennes far är också död).. är det okey eller ska det också buas o ojas från killarna nu?
  • Sonja68

Rufsas skrev 2010-06-01 09:00:06 följande:
    Sonja68, men så du menar att bara för att du betalar skatt för Victoria så ska du bestämma hur hon ska bete sig? Jag menar, det finns ju fortfarande präster som faktiskt tillåter brudöverlämning - är det inte dem du ska försöka att påverka? Exemeplvis genom kyrkovalet. Har svårt för när människor inte går till pudelns kärna. Och jag betalar också skatt, ger det mig rättigheter att begära att kungafamiljen beter sig på vissa sätt i andra sammanhang också? Glöm inte att det är människor det handlar om. Jag är definitivt inte rojalist, men det finns kött och blod där bakom som man måste se.

Ja visst HAR jag försökt, och kommer FORTSÄTTA att försöka påverka de präster som tillåter brudöverlämning. Bl a genom just kyrkovalet. Jag tycker inte det är okej att de tillåter det.
    Och nej jag kan inte bestämma hur Victoria ska bete sig i alla lägen eftersom hon är en människa.
    Men jag tycker jag kan kräva att hon representerar Sverige på ett bra sätt, att hon visar vad Sverige står för och en del av våra traditioner som är speciella för Sverige, att hon följer svenska lagar och att om hon ska gifta sig i Svenska kyrkan så ska hon följa den tradition som kyrkan hänvisar till.

• Rufsas
    Sonja68 skrev 2010-06-01 09:11:06 följande:
    Men jag tycker jag kan kräva att hon representerar Sverige på ett bra sätt, att hon visar vad Sverige står för och en del av våra traditioner som är speciella för Sverige, att hon följer svenska lagar och att om hon ska gifta sig i Svenska kyrkan så ska hon följa den tradition som kyrkan hänvisar till.
    Mmm, okej. Vad hon gör och inte gör i Svenska Kyrkan bryr jag mig faktiskt inte om. Jag är varken troende eller medlem i Svenska Kyrkan. Reagerar dock rätt starkt på att du skriver att du tycker dig kunna kräva hur hon representerar Sverige. Vi lever i en DEMOKRATI och för mig som flydde från mitt hemland pga bristande demokrati är ditt uttalande rejält provocerande.
Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??