• Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • Sebastiána

Jag hittar alltså ingen information om detta någonstans, inte ens på hovets hemsida. Är jag bara superdålig på att hitta information eller har de tagit bort den igen?

• Aleta
    Burre Präst skrev 2010-05-24 17:50:04 följande:
    Dags att gjuta lite olja på brasan igen kanske? Jag såg just ett pressmeddelande från hovet (det kungliga alltså, inte isstadion) där det framgår att kronprinsessan har bestämt sig för att ledas in av sin pappa kungen. För att förekomma alla som nu gladeligen vill följa i sessans spår vill jag slå fast att brudöverlämning är helt OK i de fall bruden genom lag måste ha sin fars tillåtelse till äktenskapet. Sen tycker jag att det är en förlegad och minst sagt unken tradition vi nu importerar. Kna vi inte importera roligare traditioner istället?
    Grrrrr jag har ju skrivit till kungen, lyssnar han inte på sina undersåtar?

Ärkebiskopens sekreterare svarade att han hade avrått brudparet, jag kan inte fatta att de går emot honom!

• Duchess
    Sebastiána skrev 2010-05-24 18:23:48 följande:
    Jag hittar alltså ingen information om detta någonstans, inte ens på hovets hemsida. Är jag bara superdålig på att hitta information eller har de tagit bort den igen?
    Det är t ex huvudnyhet på Expressens hemsida just nu. 
  • Duchess
    Aleta skrev 2010-05-24 18:47:32 följande:
    Nu är jag inte rojalist längre.
    Nä, jag slutade också med det för någon timme sedan. På allvar. 
  • Aleta
    Duchess skrev 2010-05-24 18:52:12 följande:
    Nä, jag slutade också med det för någon timme sedan. På allvar. 
    Jag är också allvarlig, det var definitivt sista spiken i kistan.
  • Sebastiána
    Duchess skrev 2010-05-24 18:27:45 följande:
    Det är t ex huvudnyhet på Expressens hemsida just nu. 
    Tack!

Jaha, nu är jag definitivt republikan. Kungahuset har verkligen spelat ut sin roll. De har länge "varit på dekis" men detta är spiken i kistan för mig!

• BlackWIngedAngel

Aleta, Duchess och Sebastiána; Välkomna, får jag väl säga då! :)

För varje dårskap de hittar på hoppas jag alltid att det är det sista som ska tippa vågskålen. Hade hoppats på lite mer uppmärksamhet kring att Silvias far var registrerad nazist, menmen...

• Duchess
    BlackWIngedAngel skrev 2010-05-24 19:30:31 följande:
    Aleta, Duchess och Sebastiána; Välkomna, får jag väl säga då! :) För varje dårskap de hittar på hoppas jag alltid att det är det sista som ska tippa vågskålen. Hade hoppats på lite mer uppmärksamhet kring att Silvias far var registrerad nazist, menmen...
    Jag vet att han var med i nazistpartiet, men jag anser inte att man kan lasta Silvia för det. Det var ju inte hennes ansvar. 

Däremot kan man ställa kungahusets medlemmar till svars för sitt agerande i aktuella frågor. Att kungen gärna lämnar över Victoria är ju ingen chock - han var ju t o m emot kvinnlig tronföljd när den infördes..... 

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??