Vad är det för fel med brudöverföring??
Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???
Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???
Min pappa fegade ur( efter månader av diskussioner och bråk) och lämnade motvilligt bort sin vuxna dotter, något han än i dag ångrar att han gick med på!
Jag ska faktiskt på ett till bröllop där bruden kommer att överlämnas av sin far, hon är grekiska och han är svensk. Jag är fortfarande emot brudöverlämning, men det är inte mitt val utan hennes, och de gifter sig inte i svenska kyrkan utan i en ortodox ceremoni utomhus.
Min fästis är katolik och i Argentina är det tradition att pappan (eller annan nära manlig släkting -mamma går inte för sig- om pappan har gått bort) lämnar över bruden. När min pojkvän började prata om att min pappa ska lämna över mig så sa jag "ni en pedo!" vilket på anständig svenska betyder aldrig i livet! Har aldrig en skund övervägt att bli bortlämnad av min pappa. Det är fortfarande en öppen fråga om vi kommer att gifta oss katolskt eller protestantiskt, men brudöverlämning går jag absolut inte med på.
Jag har problemet att min sambo uttryckligen sagt att han vill vänta på mig framme vid altaret "för att kunna titta på mig och se hur vacker jag är när jag kommer upp för gången" (han sa faktiskt så) .
Fint visserligen, men det betyder alltså att jag ska promenera upp för gången själv (vi ska inte ha några tärnor/marskalkar). Min syrra gick in med vår äldsta lillebror (prästen hade inget emot det) och jag har lekt med tanken att shanghaia vår yngsta lillebror för att göra samma sak, dock har vi inte bestämt kyrka än och vet inte vad prästen kommer tycka.
Just nu känner jag bara att det skulle vara lite jobbigt att promenera upp för gången själv när alla stirrar på en.
Låt honom vänta på kyrktrappan med brudbuketten enligt gammal tradition och se dig komma fram till dig där. Sedan kan ni gå in tillsammans. Då får ni båda lite som ni vill ha det. Det är ju bra att kunna kompromissa med den man är gift med.
Dessutom så missar ni inte de där underbara skälvande minutrarna tillsammans innan dörrarna öppnas och man går in, inget slår det! .-)
Är 27 och för mig finns det inget alternativ till att gå in med min blivande man, det är ju honom och ingen annan jag gifter mig med. Höll på att få en infarkt när pappas fru (som förvisso bott en massa år i USA) undrade om jag ville att han ska gå in med mig. Varför i hela fridens namn skulle jag vilja det? Mina föräldrar är förvisso viktiga för mig, men jag har inte bott med pappa på snart 15 år och den här dagen handlar väl om mig och mannen jag ska tillbringa resten av mitt liv med?
Nej, jag (och m2b) vill inte heller, som så många andra, att han ska se mig i klänning och allt innan det är dags, men det är ju enkelt löst genom att vi säger hejdå när det är dags för mig att åka till frisören på morgonen och sen träffas vid kyrkan strax före vigseln igen. Tadaa - han får se mig klar först av alla, och vi båda har någon att hålla i för att förhoppningsvis mildra nervositeten något.
Och där satte du ord på det jag tänkte, men missade att få med...
Även Aftonbladets ledarsida tycker till i frågan:
http://www.aftonbladet.se/ledare/article7141672.ab?sms_ss=facebook
Dags att gjuta lite olja på brasan igen kanske?
Jag såg just ett pressmeddelande från hovet (det kungliga alltså, inte isstadion) där det framgår att kronprinsessan har bestämt sig för att ledas in av sin pappa kungen.
För att förekomma alla som nu gladeligen vill följa i sessans spår vill jag slå fast att brudöverlämning är helt OK i de fall bruden genom lag måste ha sin fars tillåtelse till äktenskapet.
Sen tycker jag att det är en förlegad och minst sagt unken tradition vi nu importerar. Kna vi inte importera roligare traditioner istället?