• Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • Duchess
    Jessica och Daniel skrev 2010-05-07 16:33:05 följande:
      Men alltså vad alla andra länder har för seder hit o dit bryr jag mig inte ett smack om, utan jag ville att min pappa skulle föra mig fram för att jag inte trivs med att gå själv plus att jag tyckte det va en fin gest.. Vad alla utlänningar har för olika sätt skiter jag högaktningsfullt i ... Vi lever väl i sverige och då rättar vi oss efter våra traditioner som jag nu i efter hand inte kände till 100%Lägg ner religionsfrågan.. Bor man i sverige så beter man sig som en svensk...Och ojj va mkt påhopp jag lär få nu.. Men någon måste ju säga det!

Ärligt talat så hade jag inte blivit förvånad om ett sådant tal hade avslutats med ".. så rösta på Sverigedemokraterna i höst". 

• Jessica och Daniel

Superstarfia skrev 2010-05-07 16:28:35 följande:
      och? vad har det med brudöverlämmning att göra? för att hon har tagit ett nick som är engelskt?

Att hon klanka ner på dom som ville leva upp till att vara en sk hollywood inspererad brud och sen så kalla hon sig själv mrs jr.. Är inte det lite hollywood om nåt?

• Superstarfia

Pärlis skrev 2010-05-07 16:34:01 följande:
      Tack =) Jag bryr mig ju jättemycket om vad du och andra tråkisar tycker =PFör MIG betyder det inte det du beskriver...förstå det nångång!  

Men det spelar ingen roll vad du tycker det betyder, utan vad det rent faktiskt betyder i Historieböcker och svenska kyrkans historia.. fast det kanske du också skiter högaktningsfullt i?

• mrsJR
    Jessica och Daniel skrev 2010-05-07 16:26:24 följande:
      Haha.. måste bara få utmärka ironin i detta... Vi vill såklart rädda våra traditioner, vi vill inte att hollywoodinspirerade brudar ska förstöra.... Säger hon som kallar sig MRS JR.... Den va snygg!
    För det kan ju inte vara så att det ligger viss ironi i det namnet? Är man på ett forum där Sveriges mesta Bridezillas hänger måste man ju ta seden dit man kommer
  • Superstarfia

Jessica och Daniel skrev 2010-05-07 16:36:27 följande:
      Att hon klanka ner på dom som ville leva upp till att vara en sk hollywood inspererad brud och sen så kalla hon sig själv mrs jr.. Är inte det lite hollywood om nåt?

är det hollywood, eller är det London, eller New york, eller York, eller vart som hellst där man har engelska som modersmål???

eller så kanske hon ska gifta sig med en engelsman??

• Jessica och Daniel

Jessica och Daniel skrev 2010-05-07 16:36:27 följande:

Åter igen så va det bara en viss ironi som jag tyckte va lite märklig men om du inte förstod min sjuka ironi så lägger vi ner!!

• Aleta
    Jessica och Daniel skrev 2010-05-07 16:33:05 följande:
      Men alltså vad alla andra länder har för seder hit o dit bryr jag mig inte ett smack om, utan jag ville att min pappa skulle föra mig fram för att jag inte trivs med att gå själv plus att jag tyckte det va en fin gest.. Vad alla utlänningar har för olika sätt skiter jag högaktningsfullt i ... Vi lever väl i sverige och då rättar vi oss efter våra traditioner som jag nu i efter hand inte kände till 100%Lägg ner religionsfrågan.. Bor man i sverige så beter man sig som en svensk...Och ojj va mkt påhopp jag lär få nu.. Men någon måste ju säga det!
    Ja, det är rätt, vi skiter i alla andra!

TJOHO -inget ansvar och dåligt samvete längre. Låt andra svälta ihjäl, dö av gifter och föroreningar så att vi ska få ha det så bra som möjligt. Det är JÄTTEBRA att det finns företag som testar läkemedel och annat på folk i tredje världen. Om de dör eller blir skadade så bryr sig ju ändå ingen.

Att sticka huvudet i sanden och låtsas som inget måste ju vara den absolut bästa livsfilosofin någonsin.

*ironi*

• mrsJR
    Superstarfia skrev 2010-05-07 16:38:45 följande:
      är det hollywood, eller är det London, eller New york, eller York, eller vart som hellst där man har engelska som modersmål???eller så kanske hon ska gifta sig med en engelsman??
    Är mer att han har initialerna JR och att vi brukar skämta om det, serien Dallas om ngn minns den, och att jag ska bli en dallasfru med pudelhår och axelvaddar :) Skitsamma, vi tycker det är roligt iaf
  • Pärlis

mrsJR skrev 2010-05-07 16:34:35 följande:
    Att enskilda präster säger ja behöver inte betyder att kyrkan i sin helhet tycker det är ok. Jag tror att många präster säger ja för att det inte finns någon tydlig policy från kyrkan centralt som de kan luta sig mot. Det är först på senare år som denna trend tagit fart och därför har man helt enkelt inte hunnit utarbeta några tydliga riktlinjer för hur man ska hantera denna fråga, i stället har man lagt allt ansvar på enskilda präster.  Så här står det på svenska kyrkans hemsida, jag tycker det säger ganska mycket om vart kyrkan står i den här frågan. Särskilt sista raden: Olika traditioner I Sverige påverkas vi av inte minst amerikansk kultur. Detta slår igenom även i många brudpars önskemål om sitt bröllop. En vanlig fråga är om bruden kan låta sig ledas fram till altaret av sin pappa. Det finns inget i Svenska kyrkan som förbjuder den seden, men det kan vara värt att fundera över symboliken i handlingen. Ursprungligen handlar det om att ansvaret för kvinnan lämnas över från fadern till mannen och härstammar från tiden då kvinnor inte var myndiga. En del präster kan av den anledningen komma att neka till att bruden leds av sin far fram till altaret. I Sverige är det tradition att brudparet går fram tillsammans, som en symbol för att kvinnan själv väljer sin man och mannen själv väljer sin kvinna och att de frivilligt och jämställda vandrar till vigseln. Att reflektera över symboliken i de olika delarna i av ceremonin är också ett sätt att bli mera närvarande i vigseln.    (www.svenskakyrkan.se/default.aspx)  

Jag och min sambo lever i ett väldigt jämställt förhållande. Jag behöver inte bevisa det genom att gå tillsammans med honom fram till altaret.
    Hade vår präst inte gått med på det, hade jag ju fått ändra mig. Men som sagt så har jag inte varit en "bridezilla" som ni kallar det, och tjatat på prästen.. Bridezilla = amerikanskt uttryck. Det får man väl inte använda sig av i Sverige, eller?

• lillalyckan
    Houdini skrev 2010-05-07 00:53:43 följande:
    Om man absolut vill göra som man vill när man gifter sig kanske man inte ska gifta sig i svenska kyrkan.Deras kyrkor är ingen kuliss till folk som vill gifta sig, den betyder faktiskt något för många personer.Så vill man "använda" sig av svenska kyrkan och dess lokaler får man banne mig också finna sig i deras regler.Detta kommer från en som inte har varit medlem i sv. kyrkan sedan hon var två år gammal men som är trött på folk som inte respekterar gudtjänstlokalerna, utan ser dom och kyrkans ritualer som något slags traditioner som de inte har en aning om.Varför gifta sig kyrkligt om man inte är troende tex. eller döpa sina barna om man inte är troende
    Detta inlägget tycker jag sammanfatta allt ganska bra. Vill man gifta sig i kyrkan får man snällt anpassa sig till deras regler så enkelt är det. Jag blir riktigt irriterad på folk som använder kyrkan som en "kuliss" likaaväl som jag stör mig på folk som bär kors "för att det är fint". Kan du inte stå för symboliken som ditt val innebär får du låta bli helt enkelt.

Vill man lämnas över av sin far eller nån annan är det borgerligt bröllop som gäller. Som ett par andra här har sagt tycker jag också att kyrkan skulle sätta ner foten ordentligt och förbjuda det helt. Visst, alla ska få som de vill på sin bröllopsdag men då får man kanske tänka över vart man ska gifta sig nånstans. Det finns massor av fina alternativ om man vill ha en borgelig vigsel. Gift dig inte i kyrkan om du inte tycker om det kyrkan står för. Ganska enkelt i mina ögon.

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??